14.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Kia Sportage – käytännöllisyys edellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turbon vaikutus on väkevä. Hyvää: takamatkustajien tilat, moottoriäänten eristys, takuu. Huonoa: Alavääntö, englanninkielinen käyttöjärjestelmä, etuvetoon ei saa automaattivaihteistoa. Uudesta Kia Sportage:sta näkee selvästi paremmin ulos kuin edeltäjästään. Erottuvaa, melko rohkeaa muotoilua ei ole unohdettu, mutta nyt käytännöllisyys on selvästi ollut enemmän mukana suunnittelussa.Auto on vain neljä senttiä pidempi, mutta takana matkustavien tilat vaikuttavat runsailta. Peräkkäin voi istuttaa jopa kaksimetriset karjut.Tavaratila on kasvatettu ilman varapyörää 503 litraan eli 38 litraa aiempaa suuremmaksi. Kontissa ei ole erityisiä hienouksia, mutta lastauskorkeus on madaltunut, ja ruumasta saa lähes tasaisen, kun takaistuimet kippaa nurin. Takaistuinten selkänojan kulmaa voi vaihtaa istumis- tai kuljetustarpeiden mukaan.Etuistuimissa saa hyvän, ryhdikkään asennon, vaikka reisituki on lyhyenlainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaista-avustin paimentaaAuton mukavuutta on parannettu myös äänieristystä petraamalla. Moottoriäänet on häivytetty hyvin. Rengasäänet nousevat hallitseviksi, mutta ainakin kesärenkailla ja sileällä asvaltilla taajuus pysyy melko siedettävänä.Ääntä pitää aktiivinen kaista-avustin, mikäli se on päälle kytkettynä. Auto piipittää kimakasti, jos ajoneuvo uhkaa lipua kaistaviivan yli ilman suuntamerkkiä. Lisäksi ratti veivautuu ohjaamaan itsestään takaisin kaistalle, mikäli kuljettaja ei reagoi. Kaista-avustin tulee vakiovarusteena jo toiseksi halvimmassa EX-varustetasossa. Saman varustelun päälle saa vielä tukun muita aktiivisia avustimia ja mm. kääntyvät kaksoisksenonit, jos on valmis pulittamaan yli 4 000 euroa lisää.Vauhti uhkaa hyytyäTasaisessa ajossa vapaasti hengittävällä 1,6 litran bensiinimoottorillakin pärjää. Hevosvoimat pääsevät valloilleen vasta korkeissa käyntinopeuksissa. Ylämäissä on veivattava vaihdekeppiä urakalla tai vauhti hyytyy.Kia Sportagen etuvetoisiin malleihin ei ole automaattivaihteistoa saatavilla, mikä on melkoinen puute. Onneksi manuaalin vaihteensiirto toimii juohevasti.Noin seitsemän kymmenestä edellisen sukupolven Sportagen ostajasta valitsi etuvedon. Halvimmasta nelivedosta pitää maksaa yli kymppitonni enemmän.Jos ei ole kokemusta ahdetuista turbomoottoreista, vapaasti hengittävän bensiinimoottorin heikko alavääntö tuskin häiritsee. Mutta jos ajaa perätysten myös tarjolla olevia turbomoottoreita, kuten koeajossa, turbon vääntöön ei voi olla ihastumatta.Uusi moottori vakuuttaaAivan uutena vaihtoehtona tarjolle tulee 1,6-litrainen, 177 hevosvoiman bensiiniturbo, joka korvaa kaksilitraisen 166 hevosvoiman vaparin. Turbomoottorin vääntö on käytössä jo matalilla kierroksilla, ja huippukin tulee vastaan 60 newtonmetriä korkeammalla kuin neljä desiä isommassa edeltäjässä.Kiihtyvyysarvo nollasta sataan on lähes kaksi sekuntia parempi, ja kulutustakin on saatu alaspäin.Kian bensiiniturbo ei silti ole aivan taloudellisimmasta päästä. Nelivetomallissa uuden kaksoiskytkinautomaatin kanssa ylletään 7,5 litran viralliseen kulutukseen ja etuvetoisessa käsin vaihdettavassa Sportagessa 7,3 litraan.Pääsimme maistamaan kolmattakin moottoria, dieseleistä keskimmäistä. Kaksilitraisesta otetaan tehoa 136 hevosvoimaa ja vääntöä 373 newtonmetriä. Väännön muhkeus tuntuu etenkin kiihdytyksissä ja ohituksissa, ja kulutus jää tuntuvasti bensiiniturboa pienemmäksi.Uusi Sportage on helposti lähestyttävä auto. Sen säätimien käyttölogiikka on helposti ymmärrettävä, ja runsaat tilat sekä kohtuullinen maavara tekevät siitä monikäyttöisen kumppanin. Nelivedolla vaihtoehdot vain lisääntyvät, mikäli ostajan rahkeet siihen riittävät.Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Valmistaja Kia Sportage 1.6 ISG Urban EX EcoDynamics Hinta alkaen 30 991 € Moottori Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 97 kW (132 hv), 6300 r/min Vääntö 161 Nm (4850 r/min) Vääntö 161 Nm (4850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,5 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4480 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1635 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster