13.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kilpailu sähköistyy – Hyundai Ioniq Electric Style Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq on uusi haastaja sähköautomarkkinoilla. Hyvää: päästöttömyys ajossa, alhaiset käyttökulut, helppokäyttöisyys, runsas varustelu. Huonoa: näkyvyys takaviistoon, matala tavaratila, lämmityslaite, lyhyt toimintamatka. Hyundai Ioniq jatkaa sähköistämisen vyörytystään. Aloitus tehtiin bensiinihybridillä, nyt esitellään sähköauto ja keväällä on kolmantena luvassa vielä ladattava hybridi. Koko kolmikko on ulospäin saman näköinen lukuun ottamatta sähköauton umpinaista maskia, joka mattaharmaana näyttää kesäksi paikalleen unohdetulta maskipeitolta. Pelkällä polttomoottorilla toimivaa Ioniqia ei ole luvassa ollenkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiukkaat linjatIoniqin sivuprofiili muistuttaa hybridiautojen äitiä Toyota Priusta. Syy madaltuvaan kattolinjaan ja pystyperään on ilmanvastuskertoimen viilaaminen (0.24). Tosin uusi viitosbemari pystyy parempaan (0.22) ihan porrasperälläkin.Matala takaosa nipistää pisimpien matkustajien pääntilaa, mutta muutoin tilat riittävät mainiosti perheautolle. Myös takaikkuna on Toyota Priuksen tavoin kaksiosainen ja ilman pyyhintä. Ikkunan pysty alaosa kuraantuu umpeen nopeasti, mutta viisto yläosa pysyy puhtaana ja riittää takanäkymien tiirailuun.Sähkösäädöillä luonteva ajoasento löytyy helposti ja ristiseläntuen ansiosta pidempikin taival sujuu tuskitta. Jenkkityyliin autoa sammuttaessa istuin liukuu taka-asentoonsa käyntiä helpottamaan, samalla kuitenkin rutistaen takamatkustajan paikoilleen ja vaikeuttaen takaselkänojan kaatamista.Takaistuimen ja tavaratilan alle sijoitettu litium-ioni-polymeeriakusto tekee tavaratilasta matalan ja autosta takapainoisen.Pitkät kalsaritVarustetasoja on kaksi: Comfort ja Style. Jo edullisempaan kuuluu muun muassa törmäysvaroitin, automaattijarrutus, kaistavahti, lämmitettävä ratti ja etäisyyden säilyttävä vakionopeudensäädin.Kalliimmassa mallissa myös takaistuin lämpenee. Sähköä kuluu vähemmän lämmittämällä matkaajien ahtereita kuin matkustamon ilmaa. Ilmalämpöpumppua ja sähkövastuksia käyttävä lämmityslaite huolehtii näkyvyydestä pakottamalla puhalluksen ikkunoille, eikä pakkasella suostu antamaan jalkatilaan lämmintä laisinkaan.Ioniqin ohjaamo on selkeä ja helppokäyttöinen. Järjestelmät ovat intuitiivisia käyttää niin kosketusnäytön kuin perinteisten nappuloidenkin kautta. Tärkein tieto, jäljellä oleva toimintamatka löytyy keskeltä mittaristoa. Sähköauton ajaminen on yhtä helppoa kuin millä tahansa automaattiautolla, tosin vaihteet valitaan P-R-N-D -napeilla.Ripeät lähdötSähkömoottorin rutka vääntö jo ensimmäisestä pyörähdyksestä alkaen tekee lähdöistä sähäköitä, talvikelillä etupyörät sutaisevat tahattomasti varsinkin sport-asetuksella. Voimanpuute ei yllätä maantielläkään, ohitukset sujuvat vaivattomasti. Ajon aikaisen päästöttömyyden lisäksi sähkömoottorin valtteihin kuuluu hiljaisuus, jolloin sinänsä normaalit rengasäänet nousevat esiin.Hybridimallista poiketen sähkö-Ioniqissa on takana simppeli yhdystukiakselisto. Jousitus on onnistunut kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välillä. Jarrutus tapahtuu ensin sähkömoottoreilla ja vasta poljinta kunnolla painettaessa pyöräjarruilla. Sähköisen jarrutuksen tehoa on mahdollisuus säätää ratin siivekkeistä. Kevyt ohjaus on tuntumaltaan ehkä jopa aiempia Hyundaita parempi.Sähköauton kiinnostavin suoritusarvo on toimintamatka. Ioniqille valmistaja lupaa sitä parhaimmillaan 280 kilometriä, mutta se onnistuu vain ilman lämmitystä tasaista 70 km/h ajaen. Moottoritienopeudella kaikki sähkölaitteet käytössä pääsee reilut sata kilometriä. Testiajossa sähköä kului 18 kWh/100km, jolla uskaltaa ajaa 150 kilometriä jättäen pienen reservin latauspaikan etsimiseen. Lataus vie pikalatauksella puolisen tuntia ja tavallisesta pistorasiasta koko yön.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: hyundai.fi/ioniq-electric Hyundai Ioniq Electric Style Hinta alkaen 36 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 235 € Moottori Sähkömoottori, litium-ioni-polymeeriakusto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 925 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 165 km/h Mitat pituus 4470 mm, leveys 1820 mm, korkeus 4150 mm, akseliväli 2700 mm Muu tieto EU-kulutus (yhd.) 11,5 kWh/100km Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous