13.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kilpailu sähköistyy – Hyundai Ioniq Electric Style Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq on uusi haastaja sähköautomarkkinoilla. Hyvää: päästöttömyys ajossa, alhaiset käyttökulut, helppokäyttöisyys, runsas varustelu. Huonoa: näkyvyys takaviistoon, matala tavaratila, lämmityslaite, lyhyt toimintamatka. Hyundai Ioniq jatkaa sähköistämisen vyörytystään. Aloitus tehtiin bensiinihybridillä, nyt esitellään sähköauto ja keväällä on kolmantena luvassa vielä ladattava hybridi. Koko kolmikko on ulospäin saman näköinen lukuun ottamatta sähköauton umpinaista maskia, joka mattaharmaana näyttää kesäksi paikalleen unohdetulta maskipeitolta. Pelkällä polttomoottorilla toimivaa Ioniqia ei ole luvassa ollenkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiukkaat linjatIoniqin sivuprofiili muistuttaa hybridiautojen äitiä Toyota Priusta. Syy madaltuvaan kattolinjaan ja pystyperään on ilmanvastuskertoimen viilaaminen (0.24). Tosin uusi viitosbemari pystyy parempaan (0.22) ihan porrasperälläkin.Matala takaosa nipistää pisimpien matkustajien pääntilaa, mutta muutoin tilat riittävät mainiosti perheautolle. Myös takaikkuna on Toyota Priuksen tavoin kaksiosainen ja ilman pyyhintä. Ikkunan pysty alaosa kuraantuu umpeen nopeasti, mutta viisto yläosa pysyy puhtaana ja riittää takanäkymien tiirailuun.Sähkösäädöillä luonteva ajoasento löytyy helposti ja ristiseläntuen ansiosta pidempikin taival sujuu tuskitta. Jenkkityyliin autoa sammuttaessa istuin liukuu taka-asentoonsa käyntiä helpottamaan, samalla kuitenkin rutistaen takamatkustajan paikoilleen ja vaikeuttaen takaselkänojan kaatamista.Takaistuimen ja tavaratilan alle sijoitettu litium-ioni-polymeeriakusto tekee tavaratilasta matalan ja autosta takapainoisen.Pitkät kalsaritVarustetasoja on kaksi: Comfort ja Style. Jo edullisempaan kuuluu muun muassa törmäysvaroitin, automaattijarrutus, kaistavahti, lämmitettävä ratti ja etäisyyden säilyttävä vakionopeudensäädin.Kalliimmassa mallissa myös takaistuin lämpenee. Sähköä kuluu vähemmän lämmittämällä matkaajien ahtereita kuin matkustamon ilmaa. Ilmalämpöpumppua ja sähkövastuksia käyttävä lämmityslaite huolehtii näkyvyydestä pakottamalla puhalluksen ikkunoille, eikä pakkasella suostu antamaan jalkatilaan lämmintä laisinkaan.Ioniqin ohjaamo on selkeä ja helppokäyttöinen. Järjestelmät ovat intuitiivisia käyttää niin kosketusnäytön kuin perinteisten nappuloidenkin kautta. Tärkein tieto, jäljellä oleva toimintamatka löytyy keskeltä mittaristoa. Sähköauton ajaminen on yhtä helppoa kuin millä tahansa automaattiautolla, tosin vaihteet valitaan P-R-N-D -napeilla.Ripeät lähdötSähkömoottorin rutka vääntö jo ensimmäisestä pyörähdyksestä alkaen tekee lähdöistä sähäköitä, talvikelillä etupyörät sutaisevat tahattomasti varsinkin sport-asetuksella. Voimanpuute ei yllätä maantielläkään, ohitukset sujuvat vaivattomasti. Ajon aikaisen päästöttömyyden lisäksi sähkömoottorin valtteihin kuuluu hiljaisuus, jolloin sinänsä normaalit rengasäänet nousevat esiin.Hybridimallista poiketen sähkö-Ioniqissa on takana simppeli yhdystukiakselisto. Jousitus on onnistunut kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välillä. Jarrutus tapahtuu ensin sähkömoottoreilla ja vasta poljinta kunnolla painettaessa pyöräjarruilla. Sähköisen jarrutuksen tehoa on mahdollisuus säätää ratin siivekkeistä. Kevyt ohjaus on tuntumaltaan ehkä jopa aiempia Hyundaita parempi.Sähköauton kiinnostavin suoritusarvo on toimintamatka. Ioniqille valmistaja lupaa sitä parhaimmillaan 280 kilometriä, mutta se onnistuu vain ilman lämmitystä tasaista 70 km/h ajaen. Moottoritienopeudella kaikki sähkölaitteet käytössä pääsee reilut sata kilometriä. Testiajossa sähköä kului 18 kWh/100km, jolla uskaltaa ajaa 150 kilometriä jättäen pienen reservin latauspaikan etsimiseen. Lataus vie pikalatauksella puolisen tuntia ja tavallisesta pistorasiasta koko yön.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: hyundai.fi/ioniq-electric Hyundai Ioniq Electric Style Hinta alkaen 36 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 235 € Moottori Sähkömoottori, litium-ioni-polymeeriakusto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 925 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 165 km/h Mitat pituus 4470 mm, leveys 1820 mm, korkeus 4150 mm, akseliväli 2700 mm Muu tieto EU-kulutus (yhd.) 11,5 kWh/100km Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan