13.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kilpailu sähköistyy – Hyundai Ioniq Electric Style Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Hyundai Ioniq on uusi haastaja sähköautomarkkinoilla. Hyvää: päästöttömyys ajossa, alhaiset käyttökulut, helppokäyttöisyys, runsas varustelu. Huonoa: näkyvyys takaviistoon, matala tavaratila, lämmityslaite, lyhyt toimintamatka. Hyundai Ioniq jatkaa sähköistämisen vyörytystään. Aloitus tehtiin bensiinihybridillä, nyt esitellään sähköauto ja keväällä on kolmantena luvassa vielä ladattava hybridi. Koko kolmikko on ulospäin saman näköinen lukuun ottamatta sähköauton umpinaista maskia, joka mattaharmaana näyttää kesäksi paikalleen unohdetulta maskipeitolta. Pelkällä polttomoottorilla toimivaa Ioniqia ei ole luvassa ollenkaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liukkaat linjat Ioniqin sivuprofiili muistuttaa hybridiautojen äitiä Toyota Priusta. Syy madaltuvaan kattolinjaan ja pystyperään on ilmanvastuskertoimen viilaaminen (0.24). Tosin uusi viitosbemari pystyy parempaan (0.22) ihan porrasperälläkin. Matala takaosa nipistää pisimpien matkustajien pääntilaa, mutta muutoin tilat riittävät mainiosti perheautolle. Myös takaikkuna on Toyota Priuksen tavoin kaksiosainen ja ilman pyyhintä. Ikkunan pysty alaosa kuraantuu umpeen nopeasti, mutta viisto yläosa pysyy puhtaana ja riittää takanäkymien tiirailuun. Sähkösäädöillä luonteva ajoasento löytyy helposti ja ristiseläntuen ansiosta pidempikin taival sujuu tuskitta. Jenkkityyliin autoa sammuttaessa istuin liukuu taka-asentoonsa käyntiä helpottamaan, samalla kuitenkin rutistaen takamatkustajan paikoilleen ja vaikeuttaen takaselkänojan kaatamista. Takaistuimen ja tavaratilan alle sijoitettu litium-ioni-polymeeriakusto tekee tavaratilasta matalan ja autosta takapainoisen. Pitkät kalsarit Varustetasoja on kaksi: Comfort ja Style. Jo edullisempaan kuuluu muun muassa törmäysvaroitin, automaattijarrutus, kaistavahti, lämmitettävä ratti ja etäisyyden säilyttävä vakionopeudensäädin. Kalliimmassa mallissa myös takaistuin lämpenee. Sähköä kuluu vähemmän lämmittämällä matkaajien ahtereita kuin matkustamon ilmaa. Ilmalämpöpumppua ja sähkövastuksia käyttävä lämmityslaite huolehtii näkyvyydestä pakottamalla puhalluksen ikkunoille, eikä pakkasella suostu antamaan jalkatilaan lämmintä laisinkaan. Ioniqin ohjaamo on selkeä ja helppokäyttöinen. Järjestelmät ovat intuitiivisia käyttää niin kosketusnäytön kuin perinteisten nappuloidenkin kautta. Tärkein tieto, jäljellä oleva toimintamatka löytyy keskeltä mittaristoa. Sähköauton ajaminen on yhtä helppoa kuin millä tahansa automaattiautolla, tosin vaihteet valitaan P-R-N-D -napeilla. Ripeät lähdöt Sähkömoottorin rutka vääntö jo ensimmäisestä pyörähdyksestä alkaen tekee lähdöistä sähäköitä, talvikelillä etupyörät sutaisevat tahattomasti varsinkin sport-asetuksella. Voimanpuute ei yllätä maantielläkään, ohitukset sujuvat vaivattomasti. Ajon aikaisen päästöttömyyden lisäksi sähkömoottorin valtteihin kuuluu hiljaisuus, jolloin sinänsä normaalit rengasäänet nousevat esiin. Hybridimallista poiketen sähkö-Ioniqissa on takana simppeli yhdystukiakselisto. Jousitus on onnistunut kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välillä. Jarrutus tapahtuu ensin sähkömoottoreilla ja vasta poljinta kunnolla painettaessa pyöräjarruilla. Sähköisen jarrutuksen tehoa on mahdollisuus säätää ratin siivekkeistä. Kevyt ohjaus on tuntumaltaan ehkä jopa aiempia Hyundaita parempi. Sähköauton kiinnostavin suoritusarvo on toimintamatka. Ioniqille valmistaja lupaa sitä parhaimmillaan 280 kilometriä, mutta se onnistuu vain ilman lämmitystä tasaista 70 km/h ajaen. Moottoritienopeudella kaikki sähkölaitteet käytössä pääsee reilut sata kilometriä. Testiajossa sähköä kului 18 kWh/100km, jolla uskaltaa ajaa 150 kilometriä jättäen pienen reservin latauspaikan etsimiseen. Lataus vie pikalatauksella puolisen tuntia ja tavallisesta pistorasiasta koko yön. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: hyundai.fi/ioniq-electric Hyundai Ioniq Electric Style Hinta alkaen 36 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 235 € Moottori Sähkömoottori, litium-ioni-polymeeriakusto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 925 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 165 km/h Mitat pituus 4470 mm, leveys 1820 mm, korkeus 4150 mm, akseliväli 2700 mm Muu tieto EU-kulutus (yhd.) 11,5 kWh/100km Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan