4.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: hauska Audi S1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajettavaksi suunniteltu pikkusportti, joka maksaa. Hyvää: Ajettavuus, ohjaus, moottori, neliveto, sisäilme. Huonoa: Hinta, ajoasennon säätö, takatilat ihmisille ja tavaroille. Jos olisi valittava yksi sana, se olisi hauska.Audin pippurinen pienokainen on ajajan auto. Audi S1 quattro palkitsee käskijänsä sitä varmemmin mitä mutkaisempi on ajotaival.Rattia on hauska vääntää, sillä S1 taittuu mutkiin ennakoitavasti ja kiltisti, kiitos erinomaisen nuljuilemattoman alustan ja juuri sopivan pintakovan jousituksen. Ohjaustuntuma on tarkan täsmällinen mutta audimaiseen tapaan hieman tunnoton.Erinomainen painosuhde etu- ja taka-akselien välillä sekä matalahko painopiste pitävät auton visusti tiessä kiinni.Nelivetoisuus tuo ajoon vakautta, elektroninen ajovakautus turvallisuutta. Ratinkääntäjältä vaaditaan malttia, sillä alla on auto, joka voi karata varomattomalta käsistä. Kaasupolkimen käyttö välittyy viiveittä konehuoneeseen ja vaikutus on väkevä: auto kiihtyy kuskin pulssiakin rivakammin. Audilla kirii nollasta sataan alle kuudessa sekunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahden hengen mukavuuttaTakana on pikkuautoksikin hyvin niukat istumatilat. Samaa voi sanoa 210 litran tavaratilasta, sinne ei mahdu kuin muutama ruokakaupan kassi.Sisätilojen muodot, värit ja ratkaisut kielivät urheilullisuudesta, mutta on toteutettu tyylikkään maltillisesti.Klassinen menevyyden ja vauhdin väri punainen kukertaa moniaalla, muttei tyrkyttävästi. Matkustamon perusilme rakentuu mustan ja hopean vuorottelusta.Punainen tehosteväri ja alumiiniset yksityiskohdat luovat persoonallisen kokonaisilmeen.Täsmällistä vaihtamistaKäsivaihteisto on hauska, sillä tällaisella autolla jotenkin kuuluu asiaan, että oikea käsi joutuu tämän tästä töihin. Autoa täytyy ajaa, ja ajohetkiin täytyy keskittyä. Vaihteisto toimii täsmällisesti ja kepin liikkeet ovat lyhyet.Kuljettajan valtakunnassa on kaikki muutoinkin varsin hyvin. Käyttökytkimet ovat hyvin käsillä ja kaikki toimii audimaisen täsmällisesti. Näkyvyys eteen kunnossa ja istuimet ovat esimerkillisen tukevat myös urheilullisessa mutka-ajossa.Ajoasennon saa säädettyä kohtuuhyväksi, mutta istuimen ja ratin säätövarat saisivat olla laajemmatkin.Ylivoimaisesti ikävin punaisen paholaisen ominaisuus on sen hinta: se on melkoisen tolkuton.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Audi S1 Sportback 2.0 TFSI quattro Hinta alkaen 44 951 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 611 € Ajoneuvovero 157 €/ v Moottori 1 984 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 170 kW (231 hv), 6000 r/min Vääntö 370 Nm (1600–3000 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 9,2 (kaup.) / 5,9 (maant.) / NEDC-kulutus 7,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 3954 mm, leveys 1746 mm, korkeus 1412 mm, akseliväli 2468 mm Tavaratila: 210 l Omamassa: 1415 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”