6.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi A4 Avant g-tron – taas täällä, kaasukäyttöistä premiumia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A4 ehti jo lähes kolmen vuoden ikään, ennen kuin siitä tuli kaasukäyttöinen versio saataville. Hyvää: laatu, ajettavuus, ekologisuus. Huonoa: ei saatavilla nelivetona, hieman niukka toimintasäde, viivyttelevä voimalinja. Audi A4:stä sama laulu kuin Audi A3 Sportbackin kohdalla – automalli ehti jo muutaman vuoden ikään, ennen kuin siitä saatiin kaasuversio myyntiin. Audi A4:n nykyinen sukupolvi esiteltiin jo vuoden 2019 kesällä, ja nyt A4 Avantista on saatavilla A3 Sportbackin tavoin kaasukäyttöinen versio.Audi A4 Avan g-tron on Moottorin koeajossa aiemmin olleen Audi A3 Sportback g-tronin tapaan kaasukäyttöinen auto, joka kulkee niin biokaasulla kuin maakaasullakin. Sekä A4:ää että A3:a saa myös sedan-malleina, mutta kaasukäyttö on saatavilla ainoastaan A4 Avant -farmariin ja A3 Sportback -malliin.Kun A3:ssa moottori on 1,5-litrainen, A4:ssä eteenpäin vievää voimaa tarjoaa 125 kilowattinen 2-litrainen TFSI-moottori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasuautot vähissäAudi on muiden konsernimerkkien, Volkswagenin, Skodan ja Seatin tavoin yksi niistä harvoista automerkeistä, jotka tällä hetkellä valmistavat kaasukäyttöisiä henkilöautoja. Volvo ja Mercedes-Benz ovat luopuneet kaasukäytöstä jo vuosia sitten. Audi on siis tällä hetkellä ainoa automerkki, joka tarjoaa kaasukäyttöä ”täytenä premiumina” A4 Avantin muodossa.A4:n pohjan uumeniin on laitettu kaasutankit, joiden vetoisuus on 17,3 litraa kaasua. Bensiinisäiliön tilavuus on 7 litraa. Tällä yhdistelmällä pääsee yli 600 kilometriä kevyellä kaasupolkimen käytöllä. Kaasutankit on sijoitettu tavaratilan alle, joten ne syövät vähän tavaratilan kokoa, mutta samalla myös poissulkevat sen, että kaasukäyttöiset Audit olisi mahdollista saada nelivetoisena.Ekologista biokaasua tankkiinTäytyy toki muistaa, että kun edullisella ja ekologisella kaasulla ajaa, väistämättä pyrkii siihen, että autoa tankkaisi aina, ennen kuin kaasu loppuu ja auto vaihtaa menoveden bensiinille. Tämä toki tarkoittaa sitä, että autoa joutuu tankkaamaan melko taajaan, mutta toisaalta lompakko kiittää, ja toisekseen, jos tankkaa kotimaista biokaasua, myös ympäristö kiittää.Biokaasu on myös edullisempaa tankata kuin maakaasu. Koeajon aikana biokaasu maksoi 1,95 euroa kilolta, maakaasu 2,58 euroa kilolta. Gasumin nettisivujen mukaan biokaasun vertailuhinta bensiiniin on tällä hetkellä 1,25 euroa litralle, maakaasun kohdalla 1,654 euroa litralta.Ajettavuudeltaan premiumia myösAjettavuudeltaan Audi on myös täyttä premiumia. Ratin takana viihtyy, itse ratti on miellyttävästi muotoiltu ja mukavan tuntuinen, se välittää napakan ja tarkan ohjaustuntuman. Ohjaamossa viimeistely on laadukasta ja suunniteltu kuljettajaa ajatellen, johdonmukaisesti.Maantiellä Audi on mukava ajaa, se menee suoraan ja siinä on sitä isomman auton premium-tuntua, mitä tämän hintaluokan autossa pitääkin olla. Alusta on napakka, siinä on sporttista tuntumaa, vaikkakin se on ihan aavistuksen pintakova.Kaupunkinopeuksissa ajettavuutta häiritsee eniten voimalinjan pienoinen viivyttely. Esimerkiksi risteykseen ajaessa voimalinjaan kohdistuvat kuormitusten muutokset – ensin kaasun löysääminen ja hidastaminen ja sen jälkeen taas kiihdyttäminen – aiheuttaa voimalinjaan viipyilyä. Mutta tämä on tuttua kaikille, jotka ovat olleet tekemisissä VW-konsernin kaksoiskytkinvaihteiston kanssa.Kun Audin saisi vielä nelivetona, niin paketti olisi erittäin hyvin kasassa – ajettavuuden ja ekologisuuden suhteen, vaikkakin A4:n nykyinen versio alkaa olla jo elinkaarensa päässä. Teknisestihän tämän sukupolven Audi A4 on jo vuodelta 2016, ja siihen tehtiin vuonna 2019 perusteellinen kasvojen kohotus, jossa alkusukupolven ulkokuoresta ei jäänyt jäljelle oikeastaan mitään.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat Jari Saarentaus Audi A4 Avant Progress Plus 40 g-tron S tronic Hinta alkaen 46 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 165 € Moottori Bensiini- ja kaasumoottori 1984³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 4450-6000 r/min Vääntö 270 Nm (1650-4450 r/min) Vääntö 270 Nm (1650-4450 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,9 (yhd.) CO2-päästöt 106 g/km Mitat pituus 4762 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2820 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1700 / 750 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: kuka on vastuussa, jos auto on pysäköity osittain ulos ruudusta ja se kolhitaan? 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 29.9.2024 Autoilu Näitä autoja me haluamme – iso autoliike paljastaa! 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä