6.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi A4 Avant g-tron – taas täällä, kaasukäyttöistä premiumia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A4 ehti jo lähes kolmen vuoden ikään, ennen kuin siitä tuli kaasukäyttöinen versio saataville. Hyvää: laatu, ajettavuus, ekologisuus. Huonoa: ei saatavilla nelivetona, hieman niukka toimintasäde, viivyttelevä voimalinja. Audi A4:stä sama laulu kuin Audi A3 Sportbackin kohdalla – automalli ehti jo muutaman vuoden ikään, ennen kuin siitä saatiin kaasuversio myyntiin. Audi A4:n nykyinen sukupolvi esiteltiin jo vuoden 2019 kesällä, ja nyt A4 Avantista on saatavilla A3 Sportbackin tavoin kaasukäyttöinen versio.Audi A4 Avan g-tron on Moottorin koeajossa aiemmin olleen Audi A3 Sportback g-tronin tapaan kaasukäyttöinen auto, joka kulkee niin biokaasulla kuin maakaasullakin. Sekä A4:ää että A3:a saa myös sedan-malleina, mutta kaasukäyttö on saatavilla ainoastaan A4 Avant -farmariin ja A3 Sportback -malliin.Kun A3:ssa moottori on 1,5-litrainen, A4:ssä eteenpäin vievää voimaa tarjoaa 125 kilowattinen 2-litrainen TFSI-moottori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasuautot vähissäAudi on muiden konsernimerkkien, Volkswagenin, Skodan ja Seatin tavoin yksi niistä harvoista automerkeistä, jotka tällä hetkellä valmistavat kaasukäyttöisiä henkilöautoja. Volvo ja Mercedes-Benz ovat luopuneet kaasukäytöstä jo vuosia sitten. Audi on siis tällä hetkellä ainoa automerkki, joka tarjoaa kaasukäyttöä ”täytenä premiumina” A4 Avantin muodossa.A4:n pohjan uumeniin on laitettu kaasutankit, joiden vetoisuus on 17,3 litraa kaasua. Bensiinisäiliön tilavuus on 7 litraa. Tällä yhdistelmällä pääsee yli 600 kilometriä kevyellä kaasupolkimen käytöllä. Kaasutankit on sijoitettu tavaratilan alle, joten ne syövät vähän tavaratilan kokoa, mutta samalla myös poissulkevat sen, että kaasukäyttöiset Audit olisi mahdollista saada nelivetoisena.Ekologista biokaasua tankkiinTäytyy toki muistaa, että kun edullisella ja ekologisella kaasulla ajaa, väistämättä pyrkii siihen, että autoa tankkaisi aina, ennen kuin kaasu loppuu ja auto vaihtaa menoveden bensiinille. Tämä toki tarkoittaa sitä, että autoa joutuu tankkaamaan melko taajaan, mutta toisaalta lompakko kiittää, ja toisekseen, jos tankkaa kotimaista biokaasua, myös ympäristö kiittää.Biokaasu on myös edullisempaa tankata kuin maakaasu. Koeajon aikana biokaasu maksoi 1,95 euroa kilolta, maakaasu 2,58 euroa kilolta. Gasumin nettisivujen mukaan biokaasun vertailuhinta bensiiniin on tällä hetkellä 1,25 euroa litralle, maakaasun kohdalla 1,654 euroa litralta.Ajettavuudeltaan premiumia myösAjettavuudeltaan Audi on myös täyttä premiumia. Ratin takana viihtyy, itse ratti on miellyttävästi muotoiltu ja mukavan tuntuinen, se välittää napakan ja tarkan ohjaustuntuman. Ohjaamossa viimeistely on laadukasta ja suunniteltu kuljettajaa ajatellen, johdonmukaisesti.Maantiellä Audi on mukava ajaa, se menee suoraan ja siinä on sitä isomman auton premium-tuntua, mitä tämän hintaluokan autossa pitääkin olla. Alusta on napakka, siinä on sporttista tuntumaa, vaikkakin se on ihan aavistuksen pintakova.Kaupunkinopeuksissa ajettavuutta häiritsee eniten voimalinjan pienoinen viivyttely. Esimerkiksi risteykseen ajaessa voimalinjaan kohdistuvat kuormitusten muutokset – ensin kaasun löysääminen ja hidastaminen ja sen jälkeen taas kiihdyttäminen – aiheuttaa voimalinjaan viipyilyä. Mutta tämä on tuttua kaikille, jotka ovat olleet tekemisissä VW-konsernin kaksoiskytkinvaihteiston kanssa.Kun Audin saisi vielä nelivetona, niin paketti olisi erittäin hyvin kasassa – ajettavuuden ja ekologisuuden suhteen, vaikkakin A4:n nykyinen versio alkaa olla jo elinkaarensa päässä. Teknisestihän tämän sukupolven Audi A4 on jo vuodelta 2016, ja siihen tehtiin vuonna 2019 perusteellinen kasvojen kohotus, jossa alkusukupolven ulkokuoresta ei jäänyt jäljelle oikeastaan mitään.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat Jari Saarentaus Audi A4 Avant Progress Plus 40 g-tron S tronic Hinta alkaen 46 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 165 € Moottori Bensiini- ja kaasumoottori 1984³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 4450-6000 r/min Vääntö 270 Nm (1650-4450 r/min) Vääntö 270 Nm (1650-4450 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,9 (yhd.) CO2-päästöt 106 g/km Mitat pituus 4762 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2820 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1700 / 750 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”