18.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 Sportback g-tron – puhtaasti kotimaisella polttoaineella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A3 Sportback uudistui jo pari vuotta sitten, mutta sai vasta nyt bio- ja maakaasuversion. Biokaasulla ajettaessa Audi liikkuu puhtaasti uusiutuvalla kotimaisella energialla. Hyvää: ekologisuus, taloudellisuus, ajettavuus. Huonoa: pienet peilit, ristiseläntuen puute, ei saatavana nelivetona, hieman niukka toimintasäde kaasulla Kaasuautot – ja niiden hyödyt ovat tahtoneet jäädä viime kuukausina ihan kokonaan kaiken muun käyttövoimakeskustelun jalkoihin. Sähköautoista kouhkataan nyt kovaa, mutta kaasuautoista ei puhu juuri kukaan. Tarjolla on edullinen, ekologinen ja myös täysin kotimainen energiavaihtoehto. Kaasua on hyvin saatavilla varsinkin Jyväskylän eteläpuolisella alueella. Uusia kaasuasemia on myös tällä hetkellä rakenteilla useita. Tankkaaminen on myös nopeaa ja siistiä. Gasumin kaasuasemilla voi tankata maakaasun lisäksi myös edullisempaa kotimaista Riihimäellä kotitalouksien biojätteistä tehtyä biokaasua. Sinne minne Gasumin kaasuverkosto ei ylety, biokaasua on myös mahdollista tankata, esimerkiksi Etelä-Savossa Mikkelissä Etelä-Savon Energia Oy tekee samoin biokaasua mikkeliläisten jätöksistä. Myös muualla Suomessa, esimerkiksi Vaasan ja Etelä-Karjalan aluella on Big-kaasuasemia, jotka ovat Etelä-Savon Energian tavoin paikallisia biokaasun tuottajia. Sataprosenttisesti siis uusiutuvaa, mutta myös paikallista energiaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Selvästi bensiiniä ja dieseliä edullisempaa Kaasu-Audi on siis biokaasulla tankattuna ekologinen, mutta se on myös taloudellinen. WLTP-mittaustavan mukainen kulutusarvo kyseiselle autolle on neljä kiloa kaasua 100 kilometrille. Koeajossa kulutusta myös tarkasteltiin, ei virallisen WLTP-syklin mukaisesti, vaan ihan arkiajossa ja Audilla päästiin noin 4,2 litran kulutukseen. Koeajon reilusta yli tuhannesta kilometristä oli paljon matka-ajoa, mutta mukana oli myös kaupunkipyörittelyä. Kun biokaasua tankattiin autoon 1,93 euron kilohintaan, polttoainekulut per ajettu sata kilometriä olivat Audilla siis noin 8,10 euroa. Esimerkiksi mainituilla Big-asemilla biokaasun hinta oli tätä juttua kirjoittaessa vieläkin edullisempaa kuin Gasumin tai Esen biokaasu, Vaasan seudulla Big-kaasua voi tankata 1,55 euron kilohintaan ja Etelä-Karjalassa vieläkin edullisemmin eli 1,38 euron kilohintaan. Gasumin nettisivuilla vertailulitrahinta biokaasulle on 1,237 euroa litra ja maakaasulle 1,571 euroa litra. Big puolestaan ilmoittaa vertailuhinnan kaasun myyntihinnoillaan biokaasulle olevan Etelä-Karjalassa 0,885 euroa litra ja Vaasan seudulla 0,994 euroa litra. Huomattavaa on, että koeajon kulutusmittausta ei voida pitää täysin tieteellisenä, mutta joka tapauksessa siitä pystyy tekemään sen johtopäätöksen, että ajaminen kaasulla on huomattavasti edullisempaa kuin bensiinillä tai dieselillä. Kaasutankkien koko 18 kiloa Mutta saarnat sikseen ja päätähden, eli kaasulla kulkevan Audi A3:n kimppuun, millainen se on autojaan. Audi A3:n uusin, neljäs sukupolvi on ollut tarjolla vuodesta 2020 saakka – ja nyt siihen on tullut myös kaasuvaihtoehto. Audi A3:ssa on konsernin tuttu 1,5-litrainen TFSI-moottori, joka on niin sanotusti kaksoiskäyttöinen, autoon voi tankata niin bio- kuin maakaasuakin ja lisäksi bensiiniä. Kaasu on aina oletuskäyttövoima, bensiinikäytölle auto vaihtaa vasta siinä vaiheessa, kun kaasusäiliöt tyhjenevät. Kaasua yhteensä kolmeen tavaratilan alle sijoitettuun kaasusäiliöön voi tankata 18 kiloa. Bensiinitankin koko Audissa on yhdeksän litraa, bensiinisäiliö toimii siis käytännössä varatankkina, jos kaasu autossa loppuu. Tällä kokoonpanolla pääsee yhteensä noin 600 kilometrin toimintasäteeseen, pelkällä kaasulla pääsee vajaa 450 kilometriä. Toimintasäde on pikkuisen niukka verrattuna bensiini- ja dieselautoihin, mutta toisaalta ajaminen on edullisempaa ja ympäristöä paremmin kohtelevaa. Lisäksi auton tavaratilan alle sijoitetut kaasutankit syövät tästä mallista pois myös nelivetomahdollisuuden. Muuten Audi on kuin millä tahansa A3:lla ajelisi. Kuljettajan ympäristö on miellyttävä, erona muihin Audi A3 -malleihin on mittaristossa olevat kaksi polttoainemittaria. Kaasumittari on mittariston vasemmassa reunassa ja bensamittari oikeassa. Kuljettaja istuu A3:ssa pienessä poterossa, jossa on hyvä fiilis, kaikki on kivasti käden ulottuvilla ja toimii saksalaisella täsmällisyydellä. A3:n ratti on miellyttävän näköinen ja myös erittäin hyvän tuntuinen kädessä autoa ohjastaessa. Ristiseläntuki puuttuu A3:n istuimet ovat ensisilmäyksellä todella miellyttävän näköiset, ne oikein huokuvat tukevuutta ja sporttisuutta. Siltä ne tuntuvatkin heti aluksi, sivuttaistukea ja reisitukea löytyy kattavasti. Mutta hieman pidemmän istunnon jälkeen huomaa kaipaavansa ristiseläntukea – ja sellaista säätöä ei näistä istuimista valitettavasti löydy. Lähes täydellisestä on tehty merkittävästi huonompi jättämällä yksi tärkeä säätö pois. A3 on luokassaan ajettavuudeltaan ja yleisfiilikseltään ehdottomasti kaikella tavalla ja ennen kaikkea polttoainevaihtoehtonsa vuoksi houkutteleva vaihtoehto – jos sallii autoa valitessaan nelivedon ja ristiselän puutteen sekä pärjää hieman lyhyemmällä toimintasäteellä. Miksi ei pärjäisi, harva ajaa 400 kilometriä putkeen. Audia maahantuovan K-Auton valikoimasta löytyy myös muun merkkisiä kaasuautoja, kuten Seatia ja Volkswagenia. Vaikka moottoripolttoaineiden hinnat ovat nousseet kovasti Ukrainan sodan myötä, ainakaan vielä kaasuautojen kysynnässä ei näy maahantuojan mukaan mitään erityistä piikkiä. Myöhemmin syksyllä tähänkin asiaan on varmempi vastaus, kun aikaa on kulunut hieman enemmän. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Audi A3 Sportback Progress Plus 30 g-tron S tronic Hinta alkaen 39 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 908 € Moottori bensiinimoottori 1498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (131 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km 4,1 kg/100 km (vapaakenttä) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4313 mm, leveys 1785 mm, korkeus 1426 mm, akseliväli 2637 mm Tavaratila: 280–1100 l Omamassa: 1430 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 710 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe