18.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 Sportback g-tron – puhtaasti kotimaisella polttoaineella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A3 Sportback uudistui jo pari vuotta sitten, mutta sai vasta nyt bio- ja maakaasuversion. Biokaasulla ajettaessa Audi liikkuu puhtaasti uusiutuvalla kotimaisella energialla. Hyvää: ekologisuus, taloudellisuus, ajettavuus. Huonoa: pienet peilit, ristiseläntuen puute, ei saatavana nelivetona, hieman niukka toimintasäde kaasulla Kaasuautot – ja niiden hyödyt ovat tahtoneet jäädä viime kuukausina ihan kokonaan kaiken muun käyttövoimakeskustelun jalkoihin. Sähköautoista kouhkataan nyt kovaa, mutta kaasuautoista ei puhu juuri kukaan. Tarjolla on edullinen, ekologinen ja myös täysin kotimainen energiavaihtoehto. Kaasua on hyvin saatavilla varsinkin Jyväskylän eteläpuolisella alueella. Uusia kaasuasemia on myös tällä hetkellä rakenteilla useita. Tankkaaminen on myös nopeaa ja siistiä.Gasumin kaasuasemilla voi tankata maakaasun lisäksi myös edullisempaa kotimaista Riihimäellä kotitalouksien biojätteistä tehtyä biokaasua. Sinne minne Gasumin kaasuverkosto ei ylety, biokaasua on myös mahdollista tankata, esimerkiksi Etelä-Savossa Mikkelissä Etelä-Savon Energia Oy tekee samoin biokaasua mikkeliläisten jätöksistä. Myös muualla Suomessa, esimerkiksi Vaasan ja Etelä-Karjalan aluella on Big-kaasuasemia, jotka ovat Etelä-Savon Energian tavoin paikallisia biokaasun tuottajia. Sataprosenttisesti siis uusiutuvaa, mutta myös paikallista energiaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelvästi bensiiniä ja dieseliä edullisempaaKaasu-Audi on siis biokaasulla tankattuna ekologinen, mutta se on myös taloudellinen. WLTP-mittaustavan mukainen kulutusarvo kyseiselle autolle on neljä kiloa kaasua 100 kilometrille. Koeajossa kulutusta myös tarkasteltiin, ei virallisen WLTP-syklin mukaisesti, vaan ihan arkiajossa ja Audilla päästiin noin 4,2 litran kulutukseen. Koeajon reilusta yli tuhannesta kilometristä oli paljon matka-ajoa, mutta mukana oli myös kaupunkipyörittelyä.Kun biokaasua tankattiin autoon 1,93 euron kilohintaan, polttoainekulut per ajettu sata kilometriä olivat Audilla siis noin 8,10 euroa. Esimerkiksi mainituilla Big-asemilla biokaasun hinta oli tätä juttua kirjoittaessa vieläkin edullisempaa kuin Gasumin tai Esen biokaasu, Vaasan seudulla Big-kaasua voi tankata 1,55 euron kilohintaan ja Etelä-Karjalassa vieläkin edullisemmin eli 1,38 euron kilohintaan.Gasumin nettisivuilla vertailulitrahinta biokaasulle on 1,237 euroa litra ja maakaasulle 1,571 euroa litra. Big puolestaan ilmoittaa vertailuhinnan kaasun myyntihinnoillaan biokaasulle olevan Etelä-Karjalassa 0,885 euroa litra ja Vaasan seudulla 0,994 euroa litra.Huomattavaa on, että koeajon kulutusmittausta ei voida pitää täysin tieteellisenä, mutta joka tapauksessa siitä pystyy tekemään sen johtopäätöksen, että ajaminen kaasulla on huomattavasti edullisempaa kuin bensiinillä tai dieselillä.Kaasutankkien koko 18 kiloaMutta saarnat sikseen ja päätähden, eli kaasulla kulkevan Audi A3:n kimppuun, millainen se on autojaan. Audi A3:n uusin, neljäs sukupolvi on ollut tarjolla vuodesta 2020 saakka – ja nyt siihen on tullut myös kaasuvaihtoehto.Audi A3:ssa on konsernin tuttu 1,5-litrainen TFSI-moottori, joka on niin sanotusti kaksoiskäyttöinen, autoon voi tankata niin bio- kuin maakaasuakin ja lisäksi bensiiniä. Kaasu on aina oletuskäyttövoima, bensiinikäytölle auto vaihtaa vasta siinä vaiheessa, kun kaasusäiliöt tyhjenevät. Kaasua yhteensä kolmeen tavaratilan alle sijoitettuun kaasusäiliöön voi tankata 18 kiloa. Bensiinitankin koko Audissa on yhdeksän litraa, bensiinisäiliö toimii siis käytännössä varatankkina, jos kaasu autossa loppuu. Tällä kokoonpanolla pääsee yhteensä noin 600 kilometrin toimintasäteeseen, pelkällä kaasulla pääsee vajaa 450 kilometriä. Toimintasäde on pikkuisen niukka verrattuna bensiini- ja dieselautoihin, mutta toisaalta ajaminen on edullisempaa ja ympäristöä paremmin kohtelevaa. Lisäksi auton tavaratilan alle sijoitetut kaasutankit syövät tästä mallista pois myös nelivetomahdollisuuden.Muuten Audi on kuin millä tahansa A3:lla ajelisi. Kuljettajan ympäristö on miellyttävä, erona muihin Audi A3 -malleihin on mittaristossa olevat kaksi polttoainemittaria. Kaasumittari on mittariston vasemmassa reunassa ja bensamittari oikeassa. Kuljettaja istuu A3:ssa pienessä poterossa, jossa on hyvä fiilis, kaikki on kivasti käden ulottuvilla ja toimii saksalaisella täsmällisyydellä. A3:n ratti on miellyttävän näköinen ja myös erittäin hyvän tuntuinen kädessä autoa ohjastaessa.Ristiseläntuki puuttuuA3:n istuimet ovat ensisilmäyksellä todella miellyttävän näköiset, ne oikein huokuvat tukevuutta ja sporttisuutta. Siltä ne tuntuvatkin heti aluksi, sivuttaistukea ja reisitukea löytyy kattavasti. Mutta hieman pidemmän istunnon jälkeen huomaa kaipaavansa ristiseläntukea – ja sellaista säätöä ei näistä istuimista valitettavasti löydy. Lähes täydellisestä on tehty merkittävästi huonompi jättämällä yksi tärkeä säätö pois.A3 on luokassaan ajettavuudeltaan ja yleisfiilikseltään ehdottomasti kaikella tavalla ja ennen kaikkea polttoainevaihtoehtonsa vuoksi houkutteleva vaihtoehto – jos sallii autoa valitessaan nelivedon ja ristiselän puutteen sekä pärjää hieman lyhyemmällä toimintasäteellä. Miksi ei pärjäisi, harva ajaa 400 kilometriä putkeen.Audia maahantuovan K-Auton valikoimasta löytyy myös muun merkkisiä kaasuautoja, kuten Seatia ja Volkswagenia. Vaikka moottoripolttoaineiden hinnat ovat nousseet kovasti Ukrainan sodan myötä, ainakaan vielä kaasuautojen kysynnässä ei näy maahantuojan mukaan mitään erityistä piikkiä. Myöhemmin syksyllä tähänkin asiaan on varmempi vastaus, kun aikaa on kulunut hieman enemmän.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Audi A3 Sportback Progress Plus 30 g-tron S tronic Hinta alkaen 39 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 908 € Moottori bensiinimoottori 1498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (131 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km 4,1 kg/100 km (vapaakenttä) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4313 mm, leveys 1785 mm, korkeus 1426 mm, akseliväli 2637 mm Tavaratila: 280–1100 l Omamassa: 1430 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 710 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.11.2024 Koeajo Maistiainen: Alpine A290 on kuin uusi Renault 5 Turbo 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 31.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Tang Flagship – unelmia rakentamassa 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” 30.10.2024 Koeajo Koeajo: Mini Aceman – ässä alkaa sähköllä 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa - Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster