2.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi A6 Allroad ei tarvitse kahta lisäpyttyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korotettu farmari Audi A6 Allroad tarjoaa nelisylinterisenäkin toimivan kokonaisuuden. Pientä nipottamista löytyy monista yllättävistä paikoista. Hyvää: laatuvaikutelma. Huonoa: useammat pienet yksityiskohdat. Vuonna 2018 markkinoille esitelty C8-sukupolvi sai seuraavana vuonna mallivalikoimaansa jo jonkinlaiseksi käsitteeksi muodostuneen vaihtoehdon nimeltään Audi A6 Allroad. Kyseessä on niin sanottu korotetun maavaran farmarimalli ja se taas on autoluokka, joka kannattaisi muistaa kaiken katumaasturivillityksen keskellä. Koeajoon napattu Audi A6 Allroad quattro 40 TDI MHEV Quattro S tronic tarkoittaa luopumista Audin suurimman farmarin metsätiemallien kuuden sylinterin perinteistä. Tämä saattaa olla ostajan ilo, sillä nelipyttyinen allroad on kuusisylinterisiä sisariaan reilusti yli 10 000 euroa halvempi. Nelisylinterisen mallin 400 newtonmetrin vääntö riittää hienosti Suomen olosuhteissa. Voimanlähteen eristykseen on panostettu, eikä kuljettajalle pääse tulemaan traktori mieleen. Tuo dieselmoottorin ja automaattivaihteiston yhdistelmä tosin jatkaa Audin tämän hetken teemaa inhottavan viivyttelyn suhteen, erityisesti risteystilanteissa valuttamisesta kaasupolkimelle palattaessa. Korotettu farmari menee mökille katumaasturia pienemmällä kulutuksella. Korotuksen kasvattamasta ilmanvastuksesta huolimatta viitosella alkavat kulutusmittarin lukemat ovat saavutettavissa sopivalla ajotavalla ja -profiililla. Vakiovarusteinen mukautuva ilmajousitus suodattaa mikrokarheuden hienosti. Suuremmissa heitoissa ilmajousitus on erittäinkin mukava, mutta terävämmissä töyssyissä lievästi jämäkkä jopa koeajoauton ilahduttavan maltillisella vannekoolla. Perusajettavuus on monen muun Audin tapaan kunnossa. Tällä kertaa napinaa löytyy suuntavakavuudesta ja tämän esiin tuomasta eriskummallisesta keskialueesta. Ohjauksen keinotekoinen tuntuma ei tue riittävästi, vaan moottoritiellä joutuu tuulisena päivänä tekemään ylimääräisiä korjausliikkeitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kehityskohteita Istuma-asento, muu ergonomia ja laatuvaikutelma on kohdallaan myös sisällä. Sisätilat vastaavat muuta farmarikorista Audi A6 Avant -mallistoa. Kehityskohteisiin lukeutuvat säilytystilat puhelimelle, avaimelle ja muulle irtoroinalle ilmastoinnin hallintaan tarkoitetun näytön varastaessa kaiken vaihteenvalitsimen eteen jäävän tilan. Kosketusnäytöistä puheen ollen, tarjolla on haptinen tila pilaamaan koko käyttäjäkokemuksen. Sen saa onneksi kytkettyä pois päältä, joten todellista ongelmaa ei ole. Tämän lisäksi on vielä mainittava erikoinen ongelma ovien kanssa, jotka eivät halua sulkeutua. Ovet jäävät normaalilla käytöllä, erityisesti lapsilla, hyvin usein raolleen lukon ensimmäiseen loveen. Tähänkin asiaan tottuu ajan kanssa antamalla kahvasta hieman reilummin vauhtia. Lopulta matkaan mahtuu monia moitteita, mutta ne ovat verrattain pieniä. Mitään kovin merkittävää haukuttavaa ei löydy. Toisaalta auton hintaluokkakin vaatii jo varsin vaikuttavaa suorittamista, joten aiomme jatkossakin nipottaa pienestä tässä autoluokassa. Audi A6 Allroad muodostaa helposti lähestyttävän ja erittäin toimivan, joskin hieman hajuttoman, kokonaisuuden. Niin on toisaalta syytä ollakin, sillä Stuttgartista saapuva tähtimerkkiä kantava All-Terrain on äärimmäisen kyvykäs haastaja. Teksti ja kuvat: Henri Posa Audi A6 allroad quattro 40 TDI MHEV quattro S tronic Hinta alkaen 65 956 € Koeajetun auton hinta varusteineen 72 856 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4951 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1497 mm, akseliväli 2925 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe