2.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi A6 Allroad ei tarvitse kahta lisäpyttyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korotettu farmari Audi A6 Allroad tarjoaa nelisylinterisenäkin toimivan kokonaisuuden. Pientä nipottamista löytyy monista yllättävistä paikoista. Hyvää: laatuvaikutelma. Huonoa: useammat pienet yksityiskohdat. Vuonna 2018 markkinoille esitelty C8-sukupolvi sai seuraavana vuonna mallivalikoimaansa jo jonkinlaiseksi käsitteeksi muodostuneen vaihtoehdon nimeltään Audi A6 Allroad. Kyseessä on niin sanottu korotetun maavaran farmarimalli ja se taas on autoluokka, joka kannattaisi muistaa kaiken katumaasturivillityksen keskellä.Koeajoon napattu Audi A6 Allroad quattro 40 TDI MHEV Quattro S tronic tarkoittaa luopumista Audin suurimman farmarin metsätiemallien kuuden sylinterin perinteistä. Tämä saattaa olla ostajan ilo, sillä nelipyttyinen allroad on kuusisylinterisiä sisariaan reilusti yli 10 000 euroa halvempi.Nelisylinterisen mallin 400 newtonmetrin vääntö riittää hienosti Suomen olosuhteissa. Voimanlähteen eristykseen on panostettu, eikä kuljettajalle pääse tulemaan traktori mieleen. Tuo dieselmoottorin ja automaattivaihteiston yhdistelmä tosin jatkaa Audin tämän hetken teemaa inhottavan viivyttelyn suhteen, erityisesti risteystilanteissa valuttamisesta kaasupolkimelle palattaessa.Korotettu farmari menee mökille katumaasturia pienemmällä kulutuksella. Korotuksen kasvattamasta ilmanvastuksesta huolimatta viitosella alkavat kulutusmittarin lukemat ovat saavutettavissa sopivalla ajotavalla ja -profiililla.Vakiovarusteinen mukautuva ilmajousitus suodattaa mikrokarheuden hienosti. Suuremmissa heitoissa ilmajousitus on erittäinkin mukava, mutta terävämmissä töyssyissä lievästi jämäkkä jopa koeajoauton ilahduttavan maltillisella vannekoolla.Perusajettavuus on monen muun Audin tapaan kunnossa. Tällä kertaa napinaa löytyy suuntavakavuudesta ja tämän esiin tuomasta eriskummallisesta keskialueesta. Ohjauksen keinotekoinen tuntuma ei tue riittävästi, vaan moottoritiellä joutuu tuulisena päivänä tekemään ylimääräisiä korjausliikkeitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehityskohteitaIstuma-asento, muu ergonomia ja laatuvaikutelma on kohdallaan myös sisällä. Sisätilat vastaavat muuta farmarikorista Audi A6 Avant -mallistoa. Kehityskohteisiin lukeutuvat säilytystilat puhelimelle, avaimelle ja muulle irtoroinalle ilmastoinnin hallintaan tarkoitetun näytön varastaessa kaiken vaihteenvalitsimen eteen jäävän tilan.Kosketusnäytöistä puheen ollen, tarjolla on haptinen tila pilaamaan koko käyttäjäkokemuksen. Sen saa onneksi kytkettyä pois päältä, joten todellista ongelmaa ei ole.Tämän lisäksi on vielä mainittava erikoinen ongelma ovien kanssa, jotka eivät halua sulkeutua. Ovet jäävät normaalilla käytöllä, erityisesti lapsilla, hyvin usein raolleen lukon ensimmäiseen loveen. Tähänkin asiaan tottuu ajan kanssa antamalla kahvasta hieman reilummin vauhtia.Lopulta matkaan mahtuu monia moitteita, mutta ne ovat verrattain pieniä. Mitään kovin merkittävää haukuttavaa ei löydy. Toisaalta auton hintaluokkakin vaatii jo varsin vaikuttavaa suorittamista, joten aiomme jatkossakin nipottaa pienestä tässä autoluokassa.Audi A6 Allroad muodostaa helposti lähestyttävän ja erittäin toimivan, joskin hieman hajuttoman, kokonaisuuden. Niin on toisaalta syytä ollakin, sillä Stuttgartista saapuva tähtimerkkiä kantava All-Terrain on äärimmäisen kyvykäs haastaja.Teksti ja kuvat: Henri Posa Audi A6 allroad quattro 40 TDI MHEV quattro S tronic Hinta alkaen 65 956 € Koeajetun auton hinta varusteineen 72 856 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4951 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1497 mm, akseliväli 2925 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä