Ajoneuvot | Koeajo | 10.3.2020

Koeajo: Onnistunut kompromissi – Audi A6 Allroad

Neljäs Audi A6 Allroad -sukupolvi juhlistaa mallin 20-vuotista taivalta. Hyvää: tilat, ajettavuus, mukavuus. Huonoa: voimalinja, ohjaamon digiloikka, säilytyslokeroiden puute.

Jaa artikkeli

Aina vain kiihtyvä citymaasturivillitys kummastuttaa, koska lähes järjestään korkeat maasturit ovat huonompia ajettavuudeltaan, epämukavampia, kömpelömpiä, suurempipäästöisiä ja ennen kaikkea kalliimpia kuin samankokoiset henkilöautot. Aniharva on ajanut niillä maastossa, eikä kaikissa ole edes nelivetoa. Ainoaksi hyödyksi jää helpompi autoon käynti ja maavara mahdolliselle mökkitielle. Kompromissit harvoin ovat hyviä missään, mutta tässä tapauksessa usein väheksytyt vähän vähemmän korotetut henkilöautot mökkihelmoineen ovat edukseen. Kuten vaikkapa Audi A6 Allroad.

Audi A6 Allroad

Tilaa ja tyyliä

A6 Allroad on koriltaan, tiloiltaan ja sisäilmeeltään identtinen tavallisen A6 Avant -farmarin kanssa. Tilaa on hulppeasti neljälle ja lyhyen matkaa viidellekin aikuiselle tavaroineen. Ajoasento on luonteva, tosin sivuttaissuunnassa istuimen muotoilu voisi olla tyköistuvampikin.

Perushallintalaitteet osuvat hyvin käteen, mutta isojen lasiruutujen valikoiden taakse piiloutuvat toiminnot vaativat harjaantunutta kosketusta. Automaattisten toimintojen omapäisyys aiheuttaa jupinaa. Suuria kiiltäviä lasipintoja on kaunis katsoa, mutta säilytyslokeroita pikkutavaroille voisi olla enemmänkin.

Mukavuutta ja maasto-ominaisuuksia

Allroad on seitsemisen tonnia vastaavaa farmarimallia tyyriimpi; suurimman osan siitä vie ilmajousitus, ja tuhdimmat lokasuojat, helmat sekä puskurit tulevat kaupan päälle. Ilmajousitus tuo mukanaan korkeudensäädön. Jousitus alimmassa ajoasennossaan Allroad ei ole juuri perusmallia korkeampi, mutta ylimpään asentoon keskikonsolin napista nostettuna korkeutta ja samalla maavaraa saadaan 45 mm lisää. Se riittää jo huonommallakin mökkipolulla tai umpihangessa etenemiseen yhdessä jatkuvatoimisen ja itselukittuvalla keskitasauspyörästöllä varustetun nelivedon kanssa.

Audi A6 Allroad

Allroad on kuitenkin kallisteleviin ja pompahteleviin maastureihin verrattuna ylivertaisen mukava, ilmajousitus silittää niin isot heitot kuin pienet nypytkin. Nimensä mukaisesti Allroadilla nauttii kaikenlaisista teistä.

Voimaa ja vatulointia

Allroadin moottori on aina kolmelitrainen veekuutosdiesel. Tehoversioita on kolme, 231, 286 tai 349 hevosvoimaa, Audi-koodeina 45, 50 tai 55 TDI. Vaihteisto on aina kahdeksanvaihteinen perinteinen automaatti. Testiauton moottori on teholtaan säysein, mutta riittää kaksitonnisen auton liikuttamiseen. Se ei kuitenkaan ole eleettömän ripeä, kuten voisi odottaa.

Aina hidastuksen vaihtuessa kiihdytykseen, eli jokaisessa kadunkulmassa ja liikennevaloissa, vaihteen arpominen ja vedon palautuminen kestää tovin. Tällöin hätäisen kuljettajan lisäkaasu vain pahentaa tilannetta ja johtaa lopulta kiivaaseen lähtöön ja sadatteluun. Ajotilan asetus sporttimoodille tai vaihteiden valinta manuaalisesti poistaa osan epäröinnistä, mutta tällöin osa kevythybriditekniikan säästöistä jää saavuttamatta. Maantievoittoisen koeajon kulutus oli tasan 7 l/100 km. Farmariksi paljon, maasturiksi vähän.

Jaa artikkeli

Keskustelu