9.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Audi E-tron Sportback 55 Quattro – viistoperällä sähköautojen parhaimmistoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi E-tron Sportback -sähköauton urheilullisuus on ennemminkin moukarinheittäjämäistä kuin aitajuoksijamaista. Hyvää: tilat, kuskin paikka, suorituskyky, jousitus, hiljaisuus, käyttökulut. Huonoa: paino, kulutus, toimintamatka. Audi esitteli ensimmäisen sähköautonsa E-tronin jo toissa vuoden lopulla luvaten jatkoa pikapuoliin. Helpotusta odotukseen tuo Audi E-tron Sportback, sutjakampi viistoperäinen versio. Kori on muuten sama, mutta katto on 13 milliä matalammalla ja laskeutuu loivasti perää kohti. Madallus ei kuitenkaan juuri tunnu pääntiloissa. Hienoissa asioissa vähemmän on kalliimpaa, joten hintaa tulee kolme tonnia lisää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlellisen mukavaE-tron Sportback on valtava – pituutta on viisi ja leveyttä kaksi metriä, mutta siro muotoilu saa auton näyttämään mittojaan pienemmältä. Tilat ovat runsaat neljälle matkustajalle viikonlopun kapsäkkeineen, vaikka tuhdit istuimet yhdessä akuston kanssa nipistävät osansa. Latausjohdoille on paikka nokkapellin alla, joten ne eivät pyöri tavaratilassa. Matkaajilla ei ole valittamista, istuma-asento on luonteva, kulku äänetöntä ja ilmajousitus silottaa niin isot heitot kuin pienet nypytkin. Korkeintaan mutkissa matkustajat protestoivat, jos kuski intoutuu esittelemään alustan imeytymistä tiehen, ohjauksen tarkkuutta ja hulppeaa tehoa.Kiiltävä lasiohjaamoAudeihin tottunut kotiutuu E-troniin helposti, sillä hallintalaitteet ja kosketusnäytöt ovat yhtenevät perinteisten mallien kanssa. Eroavaisuuksista tyylikäs vaihteenvalitsin osuu heti käteen, mutta kamerapeilit vaativat totuttelua. Liikenteessä näyttöjä etsii väärästä paikasta ja peruuttaessa laajakulma saa parkkiruudut näyttämään ahtailta. Lisävarusteita on kohtuuhintaista ruksia alhaisen vero-osuuden ansiosta. Valitettavasti kaista-avustin seilaa edelleen viivojen välissä ja nopeusrajoitukset tunnistuvat pieleen liian usein, toki vikaa on tiemerkinnöissä ja navigaattorin tietokannassa. Kivana yllätyksenä auto tunnistaa pesulinjastoon ajon ja parkkitutkat vaikenevat.Poskettomasti tehoaKun Audi muutti moottorimerkintöjään, sanottiin niiden aukeavan sähköautojen saapuessa. Mallimerkinnästä 55 kaikki siis veikkaavat kahta sähkömoottoria, toinen edessä ja toinen takana hoitaen nelivedon keskenään. Kahdeksan sekunnin ajan saatava yli 400 hevosvoiman teho ei tunnu repivältä yli 2 500-kiloisessa autossa, urheiluautomaisesta kiihtyvyyslukemasta huolimatta.Sähköautossa kiinnostavampi suoritusarvo on tietysti toimintamatka. Pikkuteitä pintakaasulla sipsuttelemalla E-tron kuluttaa 20 kWh/100 km, näin 86 kWh-akulla pääsisi jopa 400 km. Harva hankkii tätä kuitenkaan pihtaillakseen. Voimavaroja, moottoriteitä ja lämmitystä käyttäen sähköä kuluu pahimmillaan lähes tuplaten, jolloin latausväli putoaa 200 kilometriin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySupernopea latausAudi on helpottanut lataamista latausportilla auton molemmin puolin. Järeimmällä pikalatauksella (150 kW) akun saisi 80-prosenttisen täyteen puolessa tunnissa, mutta tällaisia asemia on harvassa. Kotilatausasemalla akku täyttyy (10 kW) yön aikana halvalla ja puhtaimmalla yösähköllä.Audin sähköauto ei säväytä eikä säikytä erikoisuudellaan, mutta kiilaa sähköautojen kärkeen käytännöllisillä tiloillaan, nelivedollaan ja vetokyvyllään sekä ylellisellä viimeistelyllään, ilmajousituksellaan ja äänettömyydellään.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi E-tron Sportback Edition S-line 55 Quattro Hinta alkaen 69 304 € Koeajetun auton hinta varusteineen 130 215 € Moottori Sähköauto neliveto. Teho 300 kW (408 hv) Vääntö 664 Nm Vääntö 664 Nm Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 95 / 86 kWh. Lataus: Mode 3 11 kW, CCS 150 kW. Toimintamatka 332 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 200 km/h Mitat pituus 4901 mm, leveys 1935 mm, korkeus 1616 mm, akseliväli 2928 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä