1.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q3 – kerrankin kaikki uusiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q3 on merkin ensimmäinen pienempi automalli, joka siirtyy uuteen kosketusnäytöllä tehtyyn käyttöjärjestelmään. Muutenkin kaikki on uusittu. Hyvää: Ajettavuus, tilankäyttö, runsaat varustelumahdollisuudet. Huonoa: Vaihteiston viivyttely 2-litraisissa bensiinimalleissa. Audi Q3:n sukupolvenvaihdosta ei voi olla huomaamatta: poissa ovat pyöreänpulleat muodot ja laadukas, mutta yksityiskohdiltaan varsin vanhahtava sisusta. Tilalla ovat särmikkäät muodot: Q3 näyttää modernilta ja menevältä. Joidenkin silmään uutuuden lukuisat pokkaukset ja perusmallinakin varsin aggressiivinen ilme voivat näyttää turhakin kiireiseltä, mutta yhä rajummilta ja hurjemmilta näyttävien uutuusmaasturien joukossa Q3 on lopulta jopa tyylikkään hillitty. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käyttöä kosketuksella Uutuuden sisätilat ovat erityisen mielenkiinnon kohteena. Q3 saa olla ensimmäinen pienempi Audi-malli, joka käyttää uutta A8-edustusautossa esiteltyä kosketusnäyttöpohjaista MMI Touch -käyttöliittymää. Pyöritettävän rullan sijaan toimintoja hallitaan nyt pelkästään kosketusnäytöltä. Näytön symbolit ovat suuria sekä selkeitä, ja järjestelmä reagoi nopeasti, joten käyttökokemus on kosketusnäytöksi tavallista miellyttävämpi. Isommissa Audeissa järjestelmä luottaa kahteen näyttöön, mutta Q3 saa tyytyä yhteen. Käytännössä suurin ero nähdään tekstinsyötössä: auton liikkuessa Q3 vastaanottaa tekstiä vain piirtämällä kirjaimia, perinteisen näppäimistön saa ruudulle vasta pysähtyessä. Ilmastointia Q3:ssa hallitaan yhä perinteisin painikkein. Ensikoeajoissa oli tarjolla vain hienoimmin ruuduin varusteltuja yksilöitä. Tällöin mittaristo piirretään 12,3-tuumaiselle näytölle ja keskiruudun halkaisija yltää 10,1 tuumaan. Kuorrutus lisähintaan Jo perusmallissa mittaristo piirretään 10,25-tuumaiselle näytölle, mutta tällöin keskikonsoli luottaa perinteiseen painikkeilla toimivaan radioon. Jos sen vaihtaa 8,8-tuumaiseen kosketusnäyttöön, voi myös mittariston päivittää muokattavaksi versioksi. Perusmalli poikkeaa siis melkoisesti kuvissa esiintyvien Google Earth -satelliittikuvien teknologiakiillosta. Valaistu Audi-teksti ja tekstiililistat kohottavat tunnelmaa. Teknologiahuuma näkyy myös aktiivisessa turvavarustelussa: hinnat alkaen -malli kattaa jo jalankulkijat, pyöräilijät ja autot tunnistavan hätäjarrutusjärjestelmän ja kaista- ja katvevahdit. Lisärahalla autoon voi lisätä 360-asteen kamerajärjestelmän ja ruuhka-avustimen kaltaisia varusteita. Teknologian tuntua saa myös lisävarustelistalta tunnelmavalaistuksessa, joka kattaa myös kojelaudan hohtavat Audi-renkaat tai quattro-tekstin. Olemukseen tuovat tasapainoa kojelautaan ja oviverhoiluun tietyissä versioissa saatavat tekstiililistat. Avarat näkymät Perusergonomia on saksalaiseen premium-tyyliin kunnossa. Ajoasento säätyy ainakin keskimittaiselle moitteettomaksi. Kaupunkiajossa arvostaa avaraa näkyvyyttä ulos, josta kiitos kuuluu peilien ja A-pilarin väliin jäävälle katveelle ja takanäkyvyyttä parantaville pikkuikkunoille. Ajoltaan uusi Q3 on ehtaa Audia: ohjaustehostus säätyy vauhdin mukaan niin, että autoa on vaivaton hallita taajamasta moottoritielle. Ohjaus on herkkä, tarkka ja luonnollinen. Koeajoautojen varustukseen kuului lisävarusteinen proggressiivinen ohjaus, jossa ohjausvälitys nopeutuu käännön kasvaessa. Se vähentää ohjaustarvetta jyrkissä mutkissa, mutta voi jakaa mielipiteitä johdonmukaisuudessa. Jo perusmallin alusta on varsin jämäkkä 18-tuumaisin vantein. Koeajettavana oli myös tuumaa suuremmin vantein varustettuja S Line -versioita, joiden alustaa pönkitettiin sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella. Yhdistelmä on näyttävä, mutta sen valitsevan kannattaa jo etukäteen hyväksyä ylimääräiset tärähdykset ja värinät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Numerot kertovat Audi Q3:n moottorivalikoima painottuu bensiinikäyttöön ja seitsenvaihteiseen kaksoiskytkinvaihteistoon. Ingolstadtilaismerkin uudella nimipolitikalla valikoima on seuraava: 1,5-litrainen 150-hevosvomainen 35 TFSI sekä aina nelivetoiset 2-litraiset 40 TFSI (190 hv) ja 45 TFSI (230 hv). Diesel on tarjolla 150-hevosvoimaisena 35 TDI:nä, jota tarjotaan nelivetomanuaalina ja etuvetoautomaattina. Q3 S-Line -varustein. Bensiinivaihtoehdoista mieluisimmaksi osoittautui pienin 35 TFSI. Sen voimavarat riittävät mainiosti, ja moottorin ja vaihteiston yhteistyö on sujuvampaa kuin kaksilitraisissa isoveljissä. Harmi, ettei perusmoottoria voi yhdistää nelivetoon. Muokattavuus vakiona Sukupolvenvaihdos on venyttänyt autoa 97 milliä, josta 77 osuu akseliväliin. Leveys on kasvanut 18 milliä, mutta samalla auto on madaltunut viitisen millimetriä. Lopputuloksena auto tarjoaa varsin mainiot tilat: takaistuimella keskimittainen istuu väljästi, ja reisitukikin on varsin hyvä runsaan varvastilan ansiosta. Tavaratila on perusmuodossaan 530 litraa. Tilankäyttöä voi muokata vakiovarusteluun kuuluvalla takaistuimen säädöllä: istuin liukuu 150 millimetriä eteenpäin ja kolmiosaisen selkänojan kaltevuutta voi säätää pykälittäin. Audi Q3:n tarjoama yhdistelmä teknistä tunnelmaa ja arkista muokattavuutta vaikuttaa ensikoeajojen perusteella lupaavalta. Ensimmäiset autot saadaan maahan vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä, ja silloin selviää miten odotettu uutuus pärjää kotimaan teillä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi Q3 advanced 35 TFSI Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 207 km/h Mitat pituus 4485 mm, leveys 1849 mm, korkeus 1585 mm, akseliväli 2680 mm Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?