1.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q3 – kerrankin kaikki uusiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q3 on merkin ensimmäinen pienempi automalli, joka siirtyy uuteen kosketusnäytöllä tehtyyn käyttöjärjestelmään. Muutenkin kaikki on uusittu. Hyvää: Ajettavuus, tilankäyttö, runsaat varustelumahdollisuudet. Huonoa: Vaihteiston viivyttely 2-litraisissa bensiinimalleissa. Audi Q3:n sukupolvenvaihdosta ei voi olla huomaamatta: poissa ovat pyöreänpulleat muodot ja laadukas, mutta yksityiskohdiltaan varsin vanhahtava sisusta. Tilalla ovat särmikkäät muodot: Q3 näyttää modernilta ja menevältä. Joidenkin silmään uutuuden lukuisat pokkaukset ja perusmallinakin varsin aggressiivinen ilme voivat näyttää turhakin kiireiseltä, mutta yhä rajummilta ja hurjemmilta näyttävien uutuusmaasturien joukossa Q3 on lopulta jopa tyylikkään hillitty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäyttöä kosketuksellaUutuuden sisätilat ovat erityisen mielenkiinnon kohteena. Q3 saa olla ensimmäinen pienempi Audi-malli, joka käyttää uutta A8-edustusautossa esiteltyä kosketusnäyttöpohjaista MMI Touch -käyttöliittymää. Pyöritettävän rullan sijaan toimintoja hallitaan nyt pelkästään kosketusnäytöltä. Näytön symbolit ovat suuria sekä selkeitä, ja järjestelmä reagoi nopeasti, joten käyttökokemus on kosketusnäytöksi tavallista miellyttävämpi. Isommissa Audeissa järjestelmä luottaa kahteen näyttöön, mutta Q3 saa tyytyä yhteen. Käytännössä suurin ero nähdään tekstinsyötössä: auton liikkuessa Q3 vastaanottaa tekstiä vain piirtämällä kirjaimia, perinteisen näppäimistön saa ruudulle vasta pysähtyessä. Ilmastointia Q3:ssa hallitaan yhä perinteisin painikkein. Ensikoeajoissa oli tarjolla vain hienoimmin ruuduin varusteltuja yksilöitä. Tällöin mittaristo piirretään 12,3-tuumaiselle näytölle ja keskiruudun halkaisija yltää 10,1 tuumaan.Kuorrutus lisähintaanJo perusmallissa mittaristo piirretään 10,25-tuumaiselle näytölle, mutta tällöin keskikonsoli luottaa perinteiseen painikkeilla toimivaan radioon. Jos sen vaihtaa 8,8-tuumaiseen kosketusnäyttöön, voi myös mittariston päivittää muokattavaksi versioksi. Perusmalli poikkeaa siis melkoisesti kuvissa esiintyvien Google Earth -satelliittikuvien teknologiakiillosta.Valaistu Audi-teksti ja tekstiililistat kohottavat tunnelmaa.Teknologiahuuma näkyy myös aktiivisessa turvavarustelussa: hinnat alkaen -malli kattaa jo jalankulkijat, pyöräilijät ja autot tunnistavan hätäjarrutusjärjestelmän ja kaista- ja katvevahdit. Lisärahalla autoon voi lisätä 360-asteen kamerajärjestelmän ja ruuhka-avustimen kaltaisia varusteita.Teknologian tuntua saa myös lisävarustelistalta tunnelmavalaistuksessa, joka kattaa myös kojelaudan hohtavat Audi-renkaat tai quattro-tekstin. Olemukseen tuovat tasapainoa kojelautaan ja oviverhoiluun tietyissä versioissa saatavat tekstiililistat.Avarat näkymätPerusergonomia on saksalaiseen premium-tyyliin kunnossa. Ajoasento säätyy ainakin keskimittaiselle moitteettomaksi. Kaupunkiajossa arvostaa avaraa näkyvyyttä ulos, josta kiitos kuuluu peilien ja A-pilarin väliin jäävälle katveelle ja takanäkyvyyttä parantaville pikkuikkunoille.Ajoltaan uusi Q3 on ehtaa Audia: ohjaustehostus säätyy vauhdin mukaan niin, että autoa on vaivaton hallita taajamasta moottoritielle. Ohjaus on herkkä, tarkka ja luonnollinen. Koeajoautojen varustukseen kuului lisävarusteinen proggressiivinen ohjaus, jossa ohjausvälitys nopeutuu käännön kasvaessa. Se vähentää ohjaustarvetta jyrkissä mutkissa, mutta voi jakaa mielipiteitä johdonmukaisuudessa.Jo perusmallin alusta on varsin jämäkkä 18-tuumaisin vantein. Koeajettavana oli myös tuumaa suuremmin vantein varustettuja S Line -versioita, joiden alustaa pönkitettiin sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella. Yhdistelmä on näyttävä, mutta sen valitsevan kannattaa jo etukäteen hyväksyä ylimääräiset tärähdykset ja värinät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNumerot kertovatAudi Q3:n moottorivalikoima painottuu bensiinikäyttöön ja seitsenvaihteiseen kaksoiskytkinvaihteistoon. Ingolstadtilaismerkin uudella nimipolitikalla valikoima on seuraava: 1,5-litrainen 150-hevosvomainen 35 TFSI sekä aina nelivetoiset 2-litraiset 40 TFSI (190 hv) ja 45 TFSI (230 hv). Diesel on tarjolla 150-hevosvoimaisena 35 TDI:nä, jota tarjotaan nelivetomanuaalina ja etuvetoautomaattina.Q3 S-Line -varustein.Bensiinivaihtoehdoista mieluisimmaksi osoittautui pienin 35 TFSI. Sen voimavarat riittävät mainiosti, ja moottorin ja vaihteiston yhteistyö on sujuvampaa kuin kaksilitraisissa isoveljissä. Harmi, ettei perusmoottoria voi yhdistää nelivetoon.Muokattavuus vakionaSukupolvenvaihdos on venyttänyt autoa 97 milliä, josta 77 osuu akseliväliin. Leveys on kasvanut 18 milliä, mutta samalla auto on madaltunut viitisen millimetriä. Lopputuloksena auto tarjoaa varsin mainiot tilat: takaistuimella keskimittainen istuu väljästi, ja reisitukikin on varsin hyvä runsaan varvastilan ansiosta. Tavaratila on perusmuodossaan 530 litraa. Tilankäyttöä voi muokata vakiovarusteluun kuuluvalla takaistuimen säädöllä: istuin liukuu 150 millimetriä eteenpäin ja kolmiosaisen selkänojan kaltevuutta voi säätää pykälittäin.Audi Q3:n tarjoama yhdistelmä teknistä tunnelmaa ja arkista muokattavuutta vaikuttaa ensikoeajojen perusteella lupaavalta. Ensimmäiset autot saadaan maahan vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä, ja silloin selviää miten odotettu uutuus pärjää kotimaan teillä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi Q3 advanced 35 TFSI Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 207 km/h Mitat pituus 4485 mm, leveys 1849 mm, korkeus 1585 mm, akseliväli 2680 mm Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan