10.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS 6 Avant – valmistaja lupaa 3,6 sekuntia sataseen, oikeasti unelmafarkku on paljon nopeampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljäs Audi RS 6 Avant jatkaa tutulla menestysreseptillä: valtavasti vaivatonta voimaa. Hyvää: suorituskyky, mukavuus, tilat, vaivattomuus. Huonoa: ei edelleenkään tarjoa leikkisää puolta. Jos pitäisi sanoa yksi auto, joka symboloi koko Audia, se olisi RS 6 Avant. Yhdistelmä aggressiivisen urheilullista muotoilua, nelivedon eleetöntä etenemistä ja monikäyttöistä tilaa on osoittautunut menestykseksi jo kolmessa edellisessä sukupolvessa.Nyt julkaistu neljäs Audi RS 6 Avant on lajinsa ensimmäinen, jotka jatkaa pääpiirteittäin edeltäjästä tutulla moottorilla. Ensimmäinen RS 6 liikkui 4,2-litraisen tuplaturboahdetun V8:n voimin, seuraava korotti panoksia V10:een, ja nyt kaksi viimeistä luottavat nelilitraiseen V8:iin – tuplaturboilla tietysti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikuttavaa käytäntöä ja teoriaaUusimman sukupolven numeroarvot ovat vaikuttavat: 600 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä vääntöä – käytössä pyörintänopeusalueella 2 050 – 4 500 1/min! Voimalan perässä on edellismallistakin tuttu ZF:n 8-portainen automaatti ja itselukittuvalla tasauspyörästöllä toteutettu neliveto.Aivan historian tehokkain RS 6 uutuus ei ole – edeltäjän RS 6 Performance -painos nokittaa tulokkaan 605 hevosvoimalla.Sukupolvenvaihdos on tuonut konepellin alle myös muodikasta hybriditekniikkaa – tosin tämän pienempää annosta hybridisointia autoon on vaikea kuvitella. Audi kertoo 48 voltin käynnistin-laturi -yhdistelmän kykenevän ainoastaan lataamaan litiumioniakkua hidastuksissa 12 kilowatin (16 hv) teholla – hybridi-sanan käyttö on vähintään liioittelua. V8-moottorin taloudellisuutta parannetaan lisäksi sylinterien lepuutustoiminnolla, joka kytkee pois sylinterit 2, 3, 5 ja 8 kevyellä kuormalla.Kokonaisuutena uudistettu moottori on yhä vaikuttava insinööritaidon tulos. Huiman suorituskyvyn lisäksi RS 6 Avant on arkiajossa paljon arkisia A6:n dieselversioita mukavampi, kiitos moottorin terhakamman reagoinnin myös pintakaasulla.Täyskaasulla moottori herää nopeasti, eikä ahtimien heräämistä tarvitse odotella kuin aivan alakierroksilla.Ylisanoihin tosin ei voi liittää taloudellisuutta: pääkaupunkiteiden kehäteillä edes pintakaasulla ei päässyt alle 12 litraan satasella – WLTP-kulutuslukema antaa siis varsin realistisen kuvan todellisuudesta. Epäilemättä pitkällä maantiematkalla kulutus laskee tästä – ja toisaalta 600 hevosen voimalla ohittaessa käy päinvastoin.Tarvittaessa tavallinenEpämuodikasta kulutusta lukuun ottamatta Audi RS 6 Avant ei mukavuusasetuksilla ajaessa tavallisemmista lajitovereistaan eroa. Vakiovarusteisen ilmajousituksen jämäkkyyden päällä on annos töyssyjä pyöristävää pehmeyttä. Edes rengasmelu tai vetely eivät yksittäisiä poikkeustilanteita lukuun ottamatta vaivaa, vaikka alla pyörivät 275/35 R21 -pyörät – lisävarusteena saa vielä tuuman lisää.Koeajoauton harmaalla nahalla ja Alcantaralla verhoiltu sisusta ei liiaksi eroa tavallisemmista A6-malleista, mutta tähän lisävarusteluettelosta löytää varmasti ratkaisuja. Nyt urheiluistuinten ja alareunasta tasaiseksi viistetyn ohjauspyörän lisäksi tunnelmaa korottaa lähinnä mittariston RS-tila, jossa kierroslukumittari vaihtuu moottoripyörämäiseksi vaakaviivaksi – selkeää ja järkevää digitaalitekniikan hyödyntämistä. Keskinäyttöön saa esille eri järjestelmien lämpötiloja havainnollistavan näytön.Käytettävyyttä parantava lisä on ohjauspyörän RS-painike, jonka takaa löytyy kaksi muokattavaa RS-ajotilaa. Erinomainen kopiointi BMW:n hyväksi havaitusta järjestelmästä.Muuten sisusta saa perus-A6:n kehut ja moitteet: audimainen kylmä teknisyys viehättää silmää ja kerää sormenjälkiä. Kahdella näytöllä toteutetun MMI Touch -järjestelmän vuoksi keskikonsolin pientavaralokerot rajoittuvat mukitelineeseen ja keskikyynärnojan hyvin matalaan säilytystilaan. Lopputavarat saa nostella ovien taskuihin. Taka- tai tavaratila ei perus-Avantista poikkea, ja selkänojakin taittuu kolmiosaisesti.Visuaalisuudessa kaikki panokset on ladattu ulkopintaan: RS 6 Avantin etuvalot ovat lainaa A7-sarjasta ja keulan Singleframe-maskin kokoa näyttää rajoittavan lähinnä sitä ympäröivien ilmanottoaukkojen vaatima tila. Niiden pystyt hopeiset koristelistat ja konepellin pokkaukset jo vähän varastavat showta peräti 40 millimetriä levitetyiltä pyöränkaarilta, jotka tekevät kokonaisuudesta todella jämäkän näköisen. Perän linjat jatkavat keulan teemaa, mutta nyt hopeinen pakoputkien ulostulojen ympäri mutkitteleva hopeinen lista vie huomiota ehkä jo vähän liikaakin?Eleettömän työn tulosTeknisten tietojen lupaukset ja ulkonäön herättämät odotukset luovat kättä päälle, kun autolla ryhdytään tositoimiin. Yrityksistä huolimatta emme yltäneet valmistajan ilmoittamaan 3,6 sekunnin kiihtyvyyteen nollasta sataan – kerta toisensa jälkeen Audi RS 6 Avant pysäytti mittalaitteet paljon aikaisemmin. Kiitoradan pidosta ja tasaisuudesta riippuen satanen saavutettiin 3,1–3,4 sekunnin haarukassa!Eniten kokonaisuudessa vakuuttaa suorituskyvyn eleettömyys. Ei pito-ongelmia tai ei vetelyä, vain eleetöntä ja loputtomalta tuntuvaa kiihtyvyyttä. Huippunopeutta perusmallilla on 250 km/h, mutta lisävarustelistalta löytyvät korotukset l280 ja 305 kilometriin tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisäherkkuja tarjollaAudin lisävarustelistalta löytyy muutakin mielenkiintoista – ehkä vähän turhankin paljon, luulisi että malliston lippulaivassa olisi kaikki oleellinen vakiona?Koeajoauton ilmajousituksen voi vaihtaa Dynamic Ride Control -alustaan, joka tarkoittaa teräsjousia ja ristikkäiset iskunvaimentimet yhdistävää järjestelmää. Olisi mielenkiintoista tuntea ero, mutta koeajoauton ratissa moisesta ei tarvinnut haaveilla.Kenties hieman yllättäen vakiona – kuten koeajoautossa – takatasauspyörästö on täysin avoin. Lisävarusteena Audi tarjoaa nerokasta takapyörien nopeuseroa hallitsevaa Sports Differential -aktiivitasauspyörästöä, mutta tämän saa ainoastaan paritettuna nelipyöräohjauksen kanssa. Nelipyöräohjausta ei kaipaa: Suomessa riittää lääniä kääntämään RS 6 Avant ympäri, ja ainakin tavallisemmissa Audeissa nelipyöräohjauksen ylikorostettu toiminta on tuntunut perin luonnottomalta.Toki löytyy varustelistalta myös hiilikuitukeraamiset jarrut: optio kasvattaa etujarrulevyjä 420 millistä 440 millimetriin ja keventää jousittamatonta massaa yhteensä 34 kiloa – ja lompakkoa taas reilut 17 000 euroa.Audin olemus yhdessä paketissaPerusvarustein RS 6 on erittäin nopea ja kyvykäs myös mutkateillä, mutta enemmän eleetön kuin tunteita herättävä suorittaja. Ohjaus on tarkka ja herkkä, ja vauhdin kasvaessa se välittää varsin hyvän tunnonkin. Ilmajousitus ja säätyvä iskunvaimennus hoitavat tehtävänsä tehokkaasti, ja avoimesta takatasauspyörästöstä huolimatta vetopito on järkkymätön. Audi RS 6 Avantin kykyä tehdä selvää kaikenlaisesta tiestöstä ei voi moittia – on mielipideasia, tekeekö suurella insinöörityöllä saavutettu eleettömyys autosta entistä vaikuttavamman vai vähän tylsemmän.Yhtä kaikki, RS 6 Avant jatkaa rooliaan Audin arvojen tiivistyksenä: se on erinomaisen mukava, tilava, tekninen, vaivaton ja ennen kaikkea nopea tapa liikkua.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi RS 6 Avant quattro tiptronic Hinta alkaen 199 983 € Koeajetun auton hinta varusteineen 219 769 € Moottori Bensiinimoottori 3 996 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 441 kW (600 hv), 6000–6250 r/min Vääntö 800 Nm (2050–4050 r/min) Vääntö 800 Nm (2050–4050 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 12,4 (yhd.) CO2-päästöt 282 g/km Mitat pituus 4995 mm, leveys 1951 mm, korkeus 1487 mm, akseliväli 2930 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2100 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti