10.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS 6 Avant – valmistaja lupaa 3,6 sekuntia sataseen, oikeasti unelmafarkku on paljon nopeampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljäs Audi RS 6 Avant jatkaa tutulla menestysreseptillä: valtavasti vaivatonta voimaa. Hyvää: suorituskyky, mukavuus, tilat, vaivattomuus. Huonoa: ei edelleenkään tarjoa leikkisää puolta. Jos pitäisi sanoa yksi auto, joka symboloi koko Audia, se olisi RS 6 Avant. Yhdistelmä aggressiivisen urheilullista muotoilua, nelivedon eleetöntä etenemistä ja monikäyttöistä tilaa on osoittautunut menestykseksi jo kolmessa edellisessä sukupolvessa.Nyt julkaistu neljäs Audi RS 6 Avant on lajinsa ensimmäinen, jotka jatkaa pääpiirteittäin edeltäjästä tutulla moottorilla. Ensimmäinen RS 6 liikkui 4,2-litraisen tuplaturboahdetun V8:n voimin, seuraava korotti panoksia V10:een, ja nyt kaksi viimeistä luottavat nelilitraiseen V8:iin – tuplaturboilla tietysti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikuttavaa käytäntöä ja teoriaaUusimman sukupolven numeroarvot ovat vaikuttavat: 600 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä vääntöä – käytössä pyörintänopeusalueella 2 050 – 4 500 1/min! Voimalan perässä on edellismallistakin tuttu ZF:n 8-portainen automaatti ja itselukittuvalla tasauspyörästöllä toteutettu neliveto.Aivan historian tehokkain RS 6 uutuus ei ole – edeltäjän RS 6 Performance -painos nokittaa tulokkaan 605 hevosvoimalla.Sukupolvenvaihdos on tuonut konepellin alle myös muodikasta hybriditekniikkaa – tosin tämän pienempää annosta hybridisointia autoon on vaikea kuvitella. Audi kertoo 48 voltin käynnistin-laturi -yhdistelmän kykenevän ainoastaan lataamaan litiumioniakkua hidastuksissa 12 kilowatin (16 hv) teholla – hybridi-sanan käyttö on vähintään liioittelua. V8-moottorin taloudellisuutta parannetaan lisäksi sylinterien lepuutustoiminnolla, joka kytkee pois sylinterit 2, 3, 5 ja 8 kevyellä kuormalla.Kokonaisuutena uudistettu moottori on yhä vaikuttava insinööritaidon tulos. Huiman suorituskyvyn lisäksi RS 6 Avant on arkiajossa paljon arkisia A6:n dieselversioita mukavampi, kiitos moottorin terhakamman reagoinnin myös pintakaasulla.Täyskaasulla moottori herää nopeasti, eikä ahtimien heräämistä tarvitse odotella kuin aivan alakierroksilla.Ylisanoihin tosin ei voi liittää taloudellisuutta: pääkaupunkiteiden kehäteillä edes pintakaasulla ei päässyt alle 12 litraan satasella – WLTP-kulutuslukema antaa siis varsin realistisen kuvan todellisuudesta. Epäilemättä pitkällä maantiematkalla kulutus laskee tästä – ja toisaalta 600 hevosen voimalla ohittaessa käy päinvastoin.Tarvittaessa tavallinenEpämuodikasta kulutusta lukuun ottamatta Audi RS 6 Avant ei mukavuusasetuksilla ajaessa tavallisemmista lajitovereistaan eroa. Vakiovarusteisen ilmajousituksen jämäkkyyden päällä on annos töyssyjä pyöristävää pehmeyttä. Edes rengasmelu tai vetely eivät yksittäisiä poikkeustilanteita lukuun ottamatta vaivaa, vaikka alla pyörivät 275/35 R21 -pyörät – lisävarusteena saa vielä tuuman lisää.Koeajoauton harmaalla nahalla ja Alcantaralla verhoiltu sisusta ei liiaksi eroa tavallisemmista A6-malleista, mutta tähän lisävarusteluettelosta löytää varmasti ratkaisuja. Nyt urheiluistuinten ja alareunasta tasaiseksi viistetyn ohjauspyörän lisäksi tunnelmaa korottaa lähinnä mittariston RS-tila, jossa kierroslukumittari vaihtuu moottoripyörämäiseksi vaakaviivaksi – selkeää ja järkevää digitaalitekniikan hyödyntämistä. Keskinäyttöön saa esille eri järjestelmien lämpötiloja havainnollistavan näytön.Käytettävyyttä parantava lisä on ohjauspyörän RS-painike, jonka takaa löytyy kaksi muokattavaa RS-ajotilaa. Erinomainen kopiointi BMW:n hyväksi havaitusta järjestelmästä.Muuten sisusta saa perus-A6:n kehut ja moitteet: audimainen kylmä teknisyys viehättää silmää ja kerää sormenjälkiä. Kahdella näytöllä toteutetun MMI Touch -järjestelmän vuoksi keskikonsolin pientavaralokerot rajoittuvat mukitelineeseen ja keskikyynärnojan hyvin matalaan säilytystilaan. Lopputavarat saa nostella ovien taskuihin. Taka- tai tavaratila ei perus-Avantista poikkea, ja selkänojakin taittuu kolmiosaisesti.Visuaalisuudessa kaikki panokset on ladattu ulkopintaan: RS 6 Avantin etuvalot ovat lainaa A7-sarjasta ja keulan Singleframe-maskin kokoa näyttää rajoittavan lähinnä sitä ympäröivien ilmanottoaukkojen vaatima tila. Niiden pystyt hopeiset koristelistat ja konepellin pokkaukset jo vähän varastavat showta peräti 40 millimetriä levitetyiltä pyöränkaarilta, jotka tekevät kokonaisuudesta todella jämäkän näköisen. Perän linjat jatkavat keulan teemaa, mutta nyt hopeinen pakoputkien ulostulojen ympäri mutkitteleva hopeinen lista vie huomiota ehkä jo vähän liikaakin?Eleettömän työn tulosTeknisten tietojen lupaukset ja ulkonäön herättämät odotukset luovat kättä päälle, kun autolla ryhdytään tositoimiin. Yrityksistä huolimatta emme yltäneet valmistajan ilmoittamaan 3,6 sekunnin kiihtyvyyteen nollasta sataan – kerta toisensa jälkeen Audi RS 6 Avant pysäytti mittalaitteet paljon aikaisemmin. Kiitoradan pidosta ja tasaisuudesta riippuen satanen saavutettiin 3,1–3,4 sekunnin haarukassa!Eniten kokonaisuudessa vakuuttaa suorituskyvyn eleettömyys. Ei pito-ongelmia tai ei vetelyä, vain eleetöntä ja loputtomalta tuntuvaa kiihtyvyyttä. Huippunopeutta perusmallilla on 250 km/h, mutta lisävarustelistalta löytyvät korotukset l280 ja 305 kilometriin tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisäherkkuja tarjollaAudin lisävarustelistalta löytyy muutakin mielenkiintoista – ehkä vähän turhankin paljon, luulisi että malliston lippulaivassa olisi kaikki oleellinen vakiona?Koeajoauton ilmajousituksen voi vaihtaa Dynamic Ride Control -alustaan, joka tarkoittaa teräsjousia ja ristikkäiset iskunvaimentimet yhdistävää järjestelmää. Olisi mielenkiintoista tuntea ero, mutta koeajoauton ratissa moisesta ei tarvinnut haaveilla.Kenties hieman yllättäen vakiona – kuten koeajoautossa – takatasauspyörästö on täysin avoin. Lisävarusteena Audi tarjoaa nerokasta takapyörien nopeuseroa hallitsevaa Sports Differential -aktiivitasauspyörästöä, mutta tämän saa ainoastaan paritettuna nelipyöräohjauksen kanssa. Nelipyöräohjausta ei kaipaa: Suomessa riittää lääniä kääntämään RS 6 Avant ympäri, ja ainakin tavallisemmissa Audeissa nelipyöräohjauksen ylikorostettu toiminta on tuntunut perin luonnottomalta.Toki löytyy varustelistalta myös hiilikuitukeraamiset jarrut: optio kasvattaa etujarrulevyjä 420 millistä 440 millimetriin ja keventää jousittamatonta massaa yhteensä 34 kiloa – ja lompakkoa taas reilut 17 000 euroa.Audin olemus yhdessä paketissaPerusvarustein RS 6 on erittäin nopea ja kyvykäs myös mutkateillä, mutta enemmän eleetön kuin tunteita herättävä suorittaja. Ohjaus on tarkka ja herkkä, ja vauhdin kasvaessa se välittää varsin hyvän tunnonkin. Ilmajousitus ja säätyvä iskunvaimennus hoitavat tehtävänsä tehokkaasti, ja avoimesta takatasauspyörästöstä huolimatta vetopito on järkkymätön. Audi RS 6 Avantin kykyä tehdä selvää kaikenlaisesta tiestöstä ei voi moittia – on mielipideasia, tekeekö suurella insinöörityöllä saavutettu eleettömyys autosta entistä vaikuttavamman vai vähän tylsemmän.Yhtä kaikki, RS 6 Avant jatkaa rooliaan Audin arvojen tiivistyksenä: se on erinomaisen mukava, tilava, tekninen, vaivaton ja ennen kaikkea nopea tapa liikkua.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi RS 6 Avant quattro tiptronic Hinta alkaen 199 983 € Koeajetun auton hinta varusteineen 219 769 € Moottori Bensiinimoottori 3 996 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 441 kW (600 hv), 6000–6250 r/min Vääntö 800 Nm (2050–4050 r/min) Vääntö 800 Nm (2050–4050 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 12,4 (yhd.) CO2-päästöt 282 g/km Mitat pituus 4995 mm, leveys 1951 mm, korkeus 1487 mm, akseliväli 2930 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2100 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta