16.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS e-tron GT – stuttgartilaisen uudet vaatteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen urheilullisempi osasta on vielä varsin kapea. Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto sieltä ripeämmästä päästä on Audi RS e-tron GT. Hyvää: mukavuus, suorituskyky. Huonoa: tavaratila. Audi RS e-tron GT on näyttävä ilmestys. Nelioviseksi autoksi poikkeuksellisen matala kattolinja, lähellä kulmia sijaitsevat pyörät ja suoraa edestä, tai takaa katsottuna huomiota herättävä leveys vetävät katseita puoleensa. Toki nämä ominaisuudet pätevät myös perusmallin e-tron GT:n kuvailuun, ja pykälää verran tehokkaamman RS-mallin voi tunnistaa logojen lisäksi mustasta maskista, vanteista ja muutamista hiilikuituisista yksityiskohdista. Ulkoisesti mikään ei kieli Audin tehokkaimman sähköauton sukulaisuudesta Stuttgartin suuntaan. Myös ohjaamoon astuessa täytyy olla varsin hyvin perillä konsernisisaren nykytyylistä, mutta tarkkasilmäisellä huomio saattaa kiinnittyä sähkösäätöiseen istuimeen ja sen säätöpainikkeisiin; nämä ovat nimittäin lainattu suoraan Porschelta. Tämä ei sinänsä haittaa, sillä kyseessä ovat erittäin hyvät säätövarat tarjoavat jakkarat. Muutoin ohjaamossa vallitsee varsin audimainen tunnelma, joten merkin tyyliin tottuneiden on helppo kotiutua ohjaamoon.Myös takapenkillä viihtyy kiitettävästi, vaikka ensivilkaisulta toinen rivi saattaakin vaikuttaa varsin ahtaalta. Istuin on kuitenkin varsin poteromainen, minkä ansiosta takalisto on lähellä maata ja päällä on tyylikkäästä kattolinjasta huolimatta kiitettävästi tilaa. Käytettävyyden kannalta tavaratila luo kenties suurimmat rajoitteet, sillä selkeän muotoinen tila on varsin pieni ja etenkin lastausaukko asettaa haasteita hiemankin isompien tavaroiden lastaamiselle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRatin takana nauttiiEnsimetreistä lähtien huomio kiinnittyy kokonaisvaltaiseen vaivattomuuteen. Liikkeelle lähdetään hyvin eleettömästi kuten asiaan kuuluu. Melko nopeasti mukaan tulee pieni pala hämmennystä; miten 600-hevosvoimainen, 21-tuumaisilla vanteilla ja matalaprofiilisilla renkailla varustettu RS-Audi voi kulkea näin mukavasti. Alusta nielee pienet epätasaisuudet upeasti ja rauhallisessa ajossa ilmajousitus tuntuu suorastaan edustusautomaisen pehmeältä.Mukavuudesta ja varsin isosta fyysisestä koosta huolimatta RS e-tron GT on näppärän tuntoinen kaupunkiympäristössäkin. Tässä auttaa hienosti toimiva nelipyöräohjaus, joka ei tuo läsnäoloaan korostuneesti esille. Maantienopeuksissa kaikki toimii kuten isossa edustavassa autossa pitääkin. Mukavuus on kohdillaan ja eteneminen on kaikissa tilanteissa vaivatonta. Edelleenkään normaalisti ajettaessa mikään ei tuo esille tarjolla olevaa suorituskykyä. Toki kaasupoljinta syvemmälle painettaessa auto liikahtaa teholukemiensa mukaisesti, mutta perusasetuksilla auto ei suuremmin houkuttele sellaiseen toimintaan.Ajotilaa vaihtamalla alkavat tulla esille RS-logon oikeutukset. Alusta laskeutuu entistäkin lähemmäs maata ja iskunvaimennus jämäköityy. Samalla kaasupolkimen vaste terävöityy ja ohjaukseen tulee aavistus lisää vastetta. Auto muuttuu kertaheitolla huomattavasti reaktiivisemmaksi menemättä kuitenkaan totaalisen epämukavuuden puolelle. Ja yllätykset jatkuvat vauhdin noustessa. Huolimatta yli 2,3 tonnin omamassasta RS e-tron GT syöksyy mutkiin ja niistä ulos juuri kuljettajan toivomalla linjalla ilman draamaa tai korin kallistelua. Kokonaisuus herättää kunnioitusta ja samalla mielessä on hyvä pitää fysiikan lait, joita parhaatkaan insinöörit eivät ole onnistuneet rikkomaan.Audi RS e-tron GT on upea kokonaisuus. Toki ominaisuuksista oli käsitys jo ennakkoon konsernisisaren pohjalta, mutta siitä huolimatta tämäkin paketti herättää ihastusta. Samalla sukulaisuus on saatu pidettyä riittävän kaukaisena, jottei asia korostu liiaksi arkipäivässä. Yhden idean Audi voisi kuitenkin vielä lainata Stuttgartin suunnalta, sillä kyllähän RS-mallimerkintä pitäisi saada klassisen Avant-korin kaveriksi. Samalla paranisi se harmittavan pieni tavaratila.Teksti ja kuvat: Moottori Audi RS e-tron GT Hinta alkaen 144 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 191 189 € Teho 440 kW (598 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 93,4 / 85,2 kWh Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 21,5kWh/100 km (yhd.) Mitat pituus 4989 mm, leveys 1964 mm, korkeus 1414 mm, akseliväli 2900 mm Tavaratila: 350 + 85 l l Omamassa: 2323 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja