7.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Audi S5 Coupe – voiman ja tyylin tasapaino Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi S5 yhdistää näyttävän ulkonäön hienoon voimalinjaan. Hyvää: voimalinja, ajettavuus, ajotilojen vaikutus Huonoa: ohjaustunto varauksin Audi S5:n resepti on klassinen: otetaan makea A5 Coupé ja asennetaan moottoritilaan rutkasti voimaa. Valittu moottori on eräänlainen paluu nopeiden Audien juurille: edeltäjää vauhdittaneiden 4,2-litraisen V8:n ja kompressoriahdetun V6:n jälkeen palataan turbovoimaan. Iskutilavuus säilyy kolmessa litrassa ja sylinterit ovat yhä V6-muodossa. Turboahdin löytyy sylinteriryhmien välistä. Asennuspaikan ansiosta pakokaasujen virta sylinteristä ahtimeen jää lyhyeksi, eikä turboviiveestä tarvitse kärsiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySoinnikas moottoriLopputulos on hieno voimanlähde, joka antaa autolle rutkasi luonnetta. Arkiajossa moottorin voimavaroista muistuttaa vain vaimea murina. Sen saattelemana Audi S5 Coupé liikkuu erittäin vaivattomasti, kiitos jo 1370 kierroksesta minuutissa nautittavan 500 newtonmetrin vääntömomentin.Kun kaasu painuu pohjaan, tuntuu kuin V6 henkäisisi keuhkot täyteen ilmaa ja ryhtyisi töihin. V6 tarjoilee 354 hevosvoimaa miellyttävän soinnikkaan äänen saattelemana – haaveet perinteikkäästä viitoskoneesta unohtuvat nopeasti. Vaihtoja ja moottorijarrutusta seuraavat efektiäänet ovat hillityssä tasapainossa tyylikkään ulkonäön kanssa.Audin vaihteisto on sukupolvenvaihdoksessa vaihtunut kaksoiskytkimestä perinteiseen kahdeksanportaiseen automaattivaihteistoon. Momentinmuuntimen ansiosta auto liikkuu taajamissa miellyttävän pehmeästi, mutta urheilullisimmilla asetuksilla vaihdot ovat miellyttävän napakoita. Kokonaisuus sopii Audi S5:n arvokkaaseen luonteeseen hienosti. Pienenä kauneusvirheenä laatikko tuntuu viivyttelevän alaspäin vaihdoissa täyskaasukiihdytyksessä, mutta voimakkaan moottorin ansiosta se ei juuri menoa hidasta.Erilaisia luonteitaKoeajoauton säädettävä urheilualusta tarjoaa Comfort-ajotilassa ulkoasuun ja voimalinjaan sopivaa kyytiä. Alustassa on ripaus jämäkkyyttä, mutta suorituskykyyn nähden kyyti on mukavaa.Audi S5:n vakiovarusteluun kuuluvan aktiivisen takatasauspyörästön lisäksi koeajoautoon on valittu dynaaminen ohjaus. Jälkimmäinen muuttaa ohjausvälitystä elliptisen hammastuksen avulla ajotilanteen mukaan. Esimerkiksi moottoritiellä ohjausvälitys on hitaampi kuin pysäköidessä tai mutkateillä. Aktiiviohjaus tarjoaa paljon mahdollisuuksia, mutta myös ainekset katastrofiin: huonosti säädetyssä järjestelmässä kuljettaja ei voi tietää, kuinka paljon auto kääntyy erilaisissa ajotilanteissa. Onneksi Audi ei ole kompastunut säädöissä. S5:n ohjausvälitys tuntuu kaikissa tiloissa luonnolliselta, eikä välityksen muuttumiseen edes kiinnitä huomiota. Varsinaista ohjaustuntoa S5:n ohjaus ei tarjoile, joten reippaassa ajossa joutuu arvailemaan eturenkaiden pitoa.Aktiivisten varusteiden ansiosta S5:n luonne vaihtuu poikkeuksellisen paljon eri ajotilojen välillä. Comfort-asetuksella mukava gran turismo muuttuu Dynamic-tilassa urheilulliseksi ajajan autoksi: iskunvaimennus napakoituu, ohjaus nopeutuu ja kulkuun tulee roimasti ketteryyttä, kiitos voimaa ulkokaarteen takapyörälle annostelevan takatasauspyörästön. S5 ei sorru yliyrittämiseen, rajumpaa menoa varten mallistossa on paikka RS 5:lle. Aika näyttää, onko se perinteikkään reseptin vieläkin onnistuneempi toteutus. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi S5 3.0 TFSI quattro tiptronic Hinta alkaen 106 004 € Koeajetun auton hinta varusteineen 138 475 € Moottori Bensiinimoottori 2995 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 260 kW (354 hv), 5400–6400 r/min Vääntö 500 Nm (1370–4500 r/min) Vääntö 500 Nm (1370–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,7 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 4692 mm, leveys 1846 mm, korkeus 1368 mm, akseliväli 2765 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin