7.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Audi S5 Coupe – voiman ja tyylin tasapaino Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi S5 yhdistää näyttävän ulkonäön hienoon voimalinjaan. Hyvää: voimalinja, ajettavuus, ajotilojen vaikutus Huonoa: ohjaustunto varauksin Audi S5:n resepti on klassinen: otetaan makea A5 Coupé ja asennetaan moottoritilaan rutkasti voimaa. Valittu moottori on eräänlainen paluu nopeiden Audien juurille: edeltäjää vauhdittaneiden 4,2-litraisen V8:n ja kompressoriahdetun V6:n jälkeen palataan turbovoimaan. Iskutilavuus säilyy kolmessa litrassa ja sylinterit ovat yhä V6-muodossa. Turboahdin löytyy sylinteriryhmien välistä. Asennuspaikan ansiosta pakokaasujen virta sylinteristä ahtimeen jää lyhyeksi, eikä turboviiveestä tarvitse kärsiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySoinnikas moottoriLopputulos on hieno voimanlähde, joka antaa autolle rutkasi luonnetta. Arkiajossa moottorin voimavaroista muistuttaa vain vaimea murina. Sen saattelemana Audi S5 Coupé liikkuu erittäin vaivattomasti, kiitos jo 1370 kierroksesta minuutissa nautittavan 500 newtonmetrin vääntömomentin.Kun kaasu painuu pohjaan, tuntuu kuin V6 henkäisisi keuhkot täyteen ilmaa ja ryhtyisi töihin. V6 tarjoilee 354 hevosvoimaa miellyttävän soinnikkaan äänen saattelemana – haaveet perinteikkäästä viitoskoneesta unohtuvat nopeasti. Vaihtoja ja moottorijarrutusta seuraavat efektiäänet ovat hillityssä tasapainossa tyylikkään ulkonäön kanssa.Audin vaihteisto on sukupolvenvaihdoksessa vaihtunut kaksoiskytkimestä perinteiseen kahdeksanportaiseen automaattivaihteistoon. Momentinmuuntimen ansiosta auto liikkuu taajamissa miellyttävän pehmeästi, mutta urheilullisimmilla asetuksilla vaihdot ovat miellyttävän napakoita. Kokonaisuus sopii Audi S5:n arvokkaaseen luonteeseen hienosti. Pienenä kauneusvirheenä laatikko tuntuu viivyttelevän alaspäin vaihdoissa täyskaasukiihdytyksessä, mutta voimakkaan moottorin ansiosta se ei juuri menoa hidasta.Erilaisia luonteitaKoeajoauton säädettävä urheilualusta tarjoaa Comfort-ajotilassa ulkoasuun ja voimalinjaan sopivaa kyytiä. Alustassa on ripaus jämäkkyyttä, mutta suorituskykyyn nähden kyyti on mukavaa.Audi S5:n vakiovarusteluun kuuluvan aktiivisen takatasauspyörästön lisäksi koeajoautoon on valittu dynaaminen ohjaus. Jälkimmäinen muuttaa ohjausvälitystä elliptisen hammastuksen avulla ajotilanteen mukaan. Esimerkiksi moottoritiellä ohjausvälitys on hitaampi kuin pysäköidessä tai mutkateillä. Aktiiviohjaus tarjoaa paljon mahdollisuuksia, mutta myös ainekset katastrofiin: huonosti säädetyssä järjestelmässä kuljettaja ei voi tietää, kuinka paljon auto kääntyy erilaisissa ajotilanteissa. Onneksi Audi ei ole kompastunut säädöissä. S5:n ohjausvälitys tuntuu kaikissa tiloissa luonnolliselta, eikä välityksen muuttumiseen edes kiinnitä huomiota. Varsinaista ohjaustuntoa S5:n ohjaus ei tarjoile, joten reippaassa ajossa joutuu arvailemaan eturenkaiden pitoa.Aktiivisten varusteiden ansiosta S5:n luonne vaihtuu poikkeuksellisen paljon eri ajotilojen välillä. Comfort-asetuksella mukava gran turismo muuttuu Dynamic-tilassa urheilulliseksi ajajan autoksi: iskunvaimennus napakoituu, ohjaus nopeutuu ja kulkuun tulee roimasti ketteryyttä, kiitos voimaa ulkokaarteen takapyörälle annostelevan takatasauspyörästön. S5 ei sorru yliyrittämiseen, rajumpaa menoa varten mallistossa on paikka RS 5:lle. Aika näyttää, onko se perinteikkään reseptin vieläkin onnistuneempi toteutus. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi S5 3.0 TFSI quattro tiptronic Hinta alkaen 106 004 € Koeajetun auton hinta varusteineen 138 475 € Moottori Bensiinimoottori 2995 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 260 kW (354 hv), 5400–6400 r/min Vääntö 500 Nm (1370–4500 r/min) Vääntö 500 Nm (1370–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,7 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 4692 mm, leveys 1846 mm, korkeus 1368 mm, akseliväli 2765 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle