30.12.2024

Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua

Kuva Tuomas Rajala

Audi SQ8 e-tron tarjoaa rajulla kulutuksella kuorrutettua edustusautoilua.

Audin sähköinen valtamerilaiva seilasi automarkkinoille ensimmäisen kerran vuonna 2018. Vaikka ensi-illasta on aikaa vasta kuutisen vuotta, on se ikuisuus sähköautojen kehityksessä. Akku- ja moottoritekniikka ovat ottaneet suuria harppauksia, mutta Q8 ei ole aivan pysynyt mukana tuossa kehityksessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Ajettavuus
  • Mukava ohjaamo
  • Tehokas voimalinja
  • Järkyttävä kulutus
  • Malliuudistus olisi tarpeen

Suurimmat haasteet ovat energian kulutuksessa, joka on etenkin SQ8-tehomallin kohdalla suorastaan järkyttävää. Toki kyseessä on kookas automalli, mutta silti kulutus on silti niin härskiä, että laturilla pääsee epäuskoinen nauru.

SQ8 yhdistetyksi WLTP-kulutukseksi ilmoitetaan 27 kWh sadalle kilometrille. Tuollaisesta luvusta on kuitenkin täysin turha uneksia ainakaan talvikaudella, sillä koeajolla kulutusmittari ei laskenut kertaakaan alle 34 kWh keskikulutuksen. Kylmällä autolla starttaaminen ja 20 kilometrin huristelu muutamassa pakkasasteessa heitti mittaristoon helposti yli 50 kWh -lukemia.

Onneksi Audissa on kookas akku, jonka nettokapasiteetti on 106 kW. Ilman järkälemäistä akkua toimintamatka jäisi onnettomaksi. Lähtökohtaisesti tällaisella akkupaketilla pitäisi päästä lähemmäs 800 kilometriä, mutta energiasyöppö e-tron yltää juuri ja juuri 400 kilometrin paremmalle puolelle. Tämä siis optimaalisessa maailmassa.

Reaalimaailmassa ja muutaman asteen pakkaskelissä toimintamatka jää alle 300 kilometriin, joka on akun kapasiteetti huomioiden suorastaan säälittävä lukema. Mistä ihmeestä johtuu, että kulutus on kaksinkertainen kilpailijoihin verrattuna?

Iso akku, pieni toimintamatka

Ehkä on soveliasta aloittaa Audin omamassasta. SQ8 e-tron painaa hulppeat 2725 kiloa. Sähköautot eivät ole koskaan sieltä kevyimmästä päästä, mutta kolmen tonnin elopainon lähentely on erityisen raskasta puuhaa. Audi on kookas auto, jonka painoa nostaa järkälemäinen akku. Paino nostaa kulutusta, ja se vaatii puolestaan lisää energiaa. Kehä on siis valmis.

Audin tehomalli tarjoaa myös voimaa. Kolme sähkömoottoria tuottaa yhteensä 370 kW eli reilut 500 hevosvoimaa. Vääntöä voimalinjasta napataan massiiviset 973 Nm. Mörssärin halutaan siis kiihtyvän sataseen 4,5 sekunnissa ja se ei onnistu ilman voimaa. Ja voima lisää kulutusta. Kehä on jälleen valmis.

Pelkällä teholla ja painolla kulutusta ei kuitenkaan voi perustella, sillä esimerkiksi Mercedes-Benz G-Wagonin sähköversio kuluttaa Audia vähemmän. Ja kyseessä on ulkonäön perusteella pahvilaatikon aerodynamiikalla varustettu auto.

Onneksi e-tronin lataus on nopea. Maksimit pyörivät 170 kW ja keskimääräinen latausnopeus 10–80 prosentin latauksessa on 140 kW. Audi lataa 100 kW nopeudella lähes 90 prosentin varaukseen saakka, eli latauspuoli on todellakin hoidossa. Ainoa vaan, että kulutus nielee nopeasti saadun varauksen hetkessä.

Jos siirrytään kulutuksen haasteista muualle, voidaan Audin sanoa tarjoavan juuri sitä mitä edustustason Premium-autolta odotetaan. Järkälemäinen ulkomuoto, jykevä hintalappu, törkeä kiihtyvyys ja eksklusiivinen sisusta. Auto lienee suunnattu ihmiselle, jolle kulutus ei näyttele mitään roolia, vaan matkat suuntautuvat lähiseuduille.

Ohjaamo noudattelee edustusluokan ajatusmallia, mutta varsinainen valtaistuin on takapenkin sijaan kuskin paikalla. Penkistä löytyy kattavasti säätömahdollisuuksia, ja ajotuntuma on jylhä, vaikka ohjaus onkin tehostettu kevyeksi.

Kosketusnäyttö vaatii hieman kovempaa kosketusta

SQ8:n kosketusnäytöt edustavat Audin pian poistuvaa tekniikkaa, eli näyttö vaatii hieman kovempaa painallusta. Näyttö antaa kosketuspalautteen ja napsahtaa. Välillä homma toimii pelkällä hipaisullakin, mutta se ei liene tarkoitus. Keskikonsolissa on yhden suuremman näytön sijaan kaksi pienempää, jotka on sijoitettu päällekkäin. Markkinoiden tyylikkäimpiin näyttöihin verrattuna Audin graafinen ilme on useamman vuoden takaa, kuten olettaa sopii.

Q8 e-tronin kohdalla tulee väkisin mieleen, että Audi on unohtanut mallin jatkojalostuksen. Tuutista on tullut ulos Q6 e-tron, joka on teknisesti merkittävästi edellä kookkaampaa sisarmalliaan. Kuutossarjalaisessa on selkeästi pienempi kulutus ja parempi energiatehokkuus, jotka ovat sähköautossa merkittäviä ominaisuuksia.

Myös hinta on hieman hävytön, sillä koeajoautoksi varusteltu SQ8 kustantaa 116 300 euroa. Tuolla hinnalla tarjolla on lähes kaikki markkinoilla olevat sähköautot. Halvimmillaan SQ8 e-tron irtoaa kaupasta 109 000 eurolla.

Yhdessä – ja ehkä kaikkein tärkeimmässä – asiassa Audi on kiistatta auto paikallaan: ajettavuus. Kun alla on lähes kolmetonninen möhkäle, ei vauhti tunnu juuri missään. Moottoritievauhdissa tuntuu, että Audin ohjaamosta voisi astua ulos satasen vauhdissa. SQ8 on hiljainen ja eleetön ajettava.

Alusta on S-perheen mandaatin mukaan jämäkkä, ehkä auton luonteeseen turhankin. Jousituksen tuntumaa saa säädettyä ajotilaa vaihtamalla, mutta mitenkään yltiömukavaa tuntumaa ei ole luvassa edes mukavuusasetuksella. Toisaalta S tarkoittaa Audi Sportia. Urheilussa ei aina ole mukavuus läsnä.

Audi SQ8 Sportback e-tron

SÄHKÖAUTO, neliveto

370 kW (503 hv), 973 Nm
Akku (netto) 106 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3×16 A)
CCS: 170 kW
WLTP-kulutus 27 kWh / 100 km
Toimintamatka 445 km

Suorituskyky 0–100 km/h 4,5 s
Huippunopeus 210 km/h

Mitat
Pituus 4 915mm
Leveys 1 976 mm
Korkeus 1 631 mm
Akseliväli 2 928 mm
Tavaratila 569 l

Omamassa 2 720 kg
Perävaunumassa 750 / 1800 kg
Euro NCAP 5

Takuu 2 v
Ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 108 990 €
Koeajoauton hinta 116 300€

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat