30.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Bentley Flying Spur W12 – Sieltäpä tulee kas Volkkareiden kuningas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä W12-moottorinen Bentley Flying Spur asettuu Volkswagen-ryhmän hierarkiassa jo melko korkealle. Hieno voimanlähde on samalla muistutus muuttuvista ajoista – ja suomalaisesta autokulttuurista. Hyvää: moottori, tyyli, viimeistely. Huonoa: dynaamisuuden tavoittelu, jaetut yksityiskohdat. Bentley Flying Spur W12 on jo melko korkealla Volkswagen-ryhmän laajassa sisäisessä hierarkiassa. Iso edustusauto on ainakin Bentleyn imagolle sopivin malli, vaikka merkkivalikoimasta Bugatti voitaneen nostaa vielä parempia sijoituksia tehneiden ajoneuvoksi. 2019 esitelty Flying Spur jakoi tosin hetken tehtäviä Mulsannen kanssa, mutta muhkeampi sisarmalli poistui mallistosta ilman jatkajaa 2020. Pinnan alla Flying Spurin lähisukulaiset ovat Continental GT sekä Porsche Panamera.Brittiluksuksesta ja Bentleystä on vaikea keskustella ilman merkin pitkää historiaa. Yli satavuotiseen taipaleeseen mahtuu niin hienoja moottoriurheiluhetkiä Le Mansissa kuin monia aikansa hienoimmista edustusautoista. Nykyhistorian kannalta mielenkiintoisinta vaihetta on vuosituhannen vaihde, jolloin BMW ja Volkswagen suorittivat pesänjakoa Rolls-Roycen tiimoilta. Volkswagen sai Bentleyn ja Crewen tehtaan, baijerilaiset aloittivat Rolls-Roycen kanssa puhtaalta pöydältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikkuva monumenttiYli 5,3-metrinen Bentley Flying Spur on näyttävä ilmestys. Keulan kromimaski saattaa olla monille liikaa, samoin etuvalojen viskilasihenkiset kristallielementit. Moniin nykyautoihin verrattuna auton linjat ovat kuitenkin arvolle sopivat, eli majavahampaita ja aerosiipiä on turha odottaa tässä luokassa. Takavaloissa ideana on puolestaan heijastella merkin B-logoa.Flying Spurissa ensimmäistä kertaa nähtävä keulan lentävä B -merkki on nykytyyliin ujoa mallia, eli merkki menee piiloon ilkivallan tai onnettomuuden uhatessa. Useimmat omistajat valinnevat myös ajotietokoneen vaihtoehdon, että merkki piilotetaan pysäköitäessä. Käynnistyksen yhteydessä kohoava merkki on tuolloin melko juhlallinen.Ei epäilystäkään, että vaikka Flying Spur on sisarmalli Mulsanneen verrattuna kompaktimpi sedan, auton pääpaino on pitkissä matkoissa ja kyydityksessä. Takaistuimet ovat normaalia penkkimallia, joskin säädöillä, joten johtokunnan kokouksesta voi hätätapauksessa poimia viidennen henkilön kyytiinsä. Toisaalta kyynärnojan uumeniin voi tilata esimerkiksi jäähdytetyn juomakaapin.Salin maisemat ovat vaihdettavissaKuljettajan paikalle istuutuessa Bentley Flying Spur on mielenkiintoinen yhdistelmä elementtejä. Ohjauspyörän painikkeet ovat silkkaa Audia, mutta muuten tilanne on parempi kuin sisarmalli Bentaygassa. Kauniisti pyälletyissä kytkimissä on miellyttävän naksahtava tuntuma, vaikka yleisesti ne ovat kevyempiä, kuin saattaisi odottaa. Vastaavasti tuhkakuppi on aina reilusti painavampi. Luonnollisesti Bentleyssä käytetty nahka on virheetöntä ja istuinten pehmustus on hyvä yhdistelmä ryhdikkyyttä ja mukavuutta. Kun vielä säätövarat ovat hyvät, ei ole syitä miksei autolla taittuisi pidempikin päivämatka vähillä tauoilla. Sinänsä ajaminen on vakionopeuden lisäviikseä myöten tuttua Volkswageneita ja Audeja ajaneille. Myös mittariston ja tietoviihdejärjestelmän näyttöjen jäsentely on tuttua, mutta graafista ilmettä on tuotu selvästi bentleympään suuntaan fontti- ja värivalinnoilla.Bentleyn taidonnäyte on kolmella mittarilla (ulkolämpötila, kompassi ja sekuntikello) varustettu paneeli, jonka voi pyöräyttää kosketusnäytön tilalle. Pysäköitynä paneeli pyörähtää vielä pelkäksi tyhjäksi pinnaksi. Kaikkien paneelien puuviilujen sovitus kehysten kanssa on ensiluokkaista ja vaatii tovin jos toisenkin. Valitettavasti koeajoautossa somisteeksi oli tosin valittu umpitylsä hiilikuitu. Litroja ja kilsojaPainallus Engine Start -painikkeesta ja asioita alkaa tapahtumaan. Keulamerkki kohoaa esiin, kojelaudan paneeli pyörähtää käyttöasentoon ja jostain kuuluu nykyaikaiseksi edustusautoksi julmettu murina. Pitkän konepellin alla on 6,0-litrainen W12, jota on avitettu kahdella turboahtimella. Kylmänä moottorilla on mielipiteitä heräämisestään, mutta sovinnaisempi tyhjäkäynti löytyy nopeasti. Vaihdevalitsin on lyhyt ja jäykkäliikkeinen, hyvällä tavalla. Vaikka Flying Spur painaisi saman kuin kesämökki, riittäisivät 467 kW (635 hv) ja 900 Nm auton vaivattomaan liikuttamiseen. Bentley tosin tuntee segmenttinsä hyvin, joten tolkuttomista voimavaroista huolimatta kaasupolkimen ja vaihteiston toiminta on kuin missä tahansa arkiautossa. Vain kaksoiskytkinvaihteiston nykäykset ripeämmissä kiihdytyksissä sotkevat sulavaa tunnelmaa.Voimaa pyydettäessä sitä myös saa. Vaihteisto ja moottori sovittelevat rytminsä kuin kappaletta aloittava bändi ja sitten alkaa kermaisen rytmikäs murina. Nopeusrajoitukset katkaisevat huvin nopeasti autolta, joka on suunniteltu koko Euroopan loikkaamiseen yhdessä päivässä. Teräviä tehonykäyksiä varten kannattaa katsoa muualle, mutta parhaimmillaan W12 tuntuu kuin yliluonnollinen käsi liikuttaisi pikkuautoa automatolla. Lähes täydellisen eleetöntä tehoa.Oletusajotilana on Bentaygan tapaan Bentley-ajotila, jossa auto yhdistelee urheilullisuuden ja mukavuuden parhaita puolia. Ajotila on hyvä tasapaino, mutta toisaalta täysiverinen Comfort parantaa mukavuutta vielä hiukan. Kolmikammioinen ilmajousitus ei tosin ole mikään erityinen taikamatto ja pitkässä korissa tuntuu myös vavahteluja tietyntyyppisissä täräyksissä. Urheilullisuutta ei kannata etsiä ainakaan mutkatieltä.48 voltin tekniikalla toteutetut kallistuksenvakaajat ja neliveto tasaavat kulkua omilla tavoillaan. Nelipyöräohjaus tekee Flying Spurista yllättävän siedettävän arkiauton, vaikka mittojensa puolesta auton pysäköinti kannattaa suunnitella huolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeiset mukillisetBentley Flying Spur W12 on mielenkiintoinen auto, jolta voisi tietyissä asioissa odottaa enemmänkin. Kokonaisuutta hallitsee upea moottori. Arvatenkin maamme autoverotus rankaisee kookasta voimanpesää melkoisella verolaskulla. Flying Spur -malliston kannalta tärkeimmäksi malliversioksi kohonnee nopeasti tuore lataushybridi. Maantiepainotteisessa arkiajossa kulutus oli sitkeästi hiukan yli 10 litraa per 100 km, mutta luonnollisesti voimanpuuskat, kylmäkäynnistykset ja lähikaupassa asioinnit kasvattavat lukemaa nopeasti.Suomessa isoja 12-sylinterisiä edustusautoja on aina ollut vähän, joten autoalalla käynnissä oleva muutos jää meillä kulttuurisesti melko huomaamattomaksi. BMW lopetti V12-mallit omalta osaltaan ja jatkossa konsernin jalomoottorien keulalla on Rolls-Roycen keulamerkki. Mercedeskin on rajoittanut V12-versiot Maybach-mallistoon. Bentleyn toimitusjohtaja Adrian Hallmark kertoi hiljattain haastattelussa, että merkin 12-sylinterinen moottori maksaa noin 10 tavallisen polttomoottorin verran.Bentleyllä on samalla edessään ripeä sähköistyminen autoalan etunenässä. Tavoitteena on edelleen esitellä ensimmäinen täyssähkömalli 2025 ja sähköistää koko muu mallisto nopeassa tahdissa. Suorituskykyä sähkövoimalinjasta saa taatusti tarpeeksi, kulku on tarvittaessa hiljaista ja kookkainkin akku maksaa Hallmarkin mukaan enintään W12-moottorin verran.Nähtäväksi jää silti, millä tavalla olemus periytyy tulevaan aikaan.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Bentley Flying Spur W12 Koeajetun auton hinta varusteineen 583 000 € Moottori Bensiinimoottori 5 950 cm³, 12 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 467 kW (635 hv), 6000 r/min Vääntö 900 Nm (1350–4500 r/min) Vääntö 900 Nm (1350–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,8 s Huippunopeus 333 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 14,8 (yhd.) CO2-päästöt 337 g/km Mitat pituus 5316 mm, leveys 1978 mm, korkeus 1484 mm, akseliväli 3194 mm Tavaratila: 420 l Omamassa: 2512 kg Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja