26.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: BMW 530e iPerformance – piheys on piuhan päässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oikein käytettynä ladattava hybridi tarjoaa ekopotentiaalia. Verotussyistä valinta on helppo, vaikkei kulutus kiinnostaisikaan. Hyvää Taloudellisuuspotentiaali, voimalinja varauksin, matalat verot. Huonoa Ohjaus, alustan värinät. BMW 530e:lle luvataan 1,9 litran kulutus sataa kilometriä kohden. Yhtä hyvin autolle voisi luvata litran tai kahdeksan kulutuksen. Ladattavan hybridin kulutus riippuu paljon tavallista autoa enemmän ajotarpeista ja latausinnosta – on käyttäjästä kiinni, tarjoaako ladattava hybridi poltto- ja sähkömoottorin parhaat vai pahimmat puolet samassa paketissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPotentiaalia nollatulokseenJos BMW:n 113 hevosvoiman sähkömoottorin ja 9,2 kilowattitunnin akun ekopotentiaalista ottaa kaiken irti, pääsee 530e:llä sekalaisessa ajossa 30–40 kilometriä pelkällä sähkövoimalla. Jos kotona ja työpaikalla on latausmahdollisuus, voi parinkymmenen kilometrin työmatkan taittaa bensiinin nollakulutuksella.Toisaalta reippaalla moottoritieajolla turboahtimen ruudittama 184 hevosvoimainen bensiinimoottori vie helposti kolme–neljä kertaa luvattua enemmän – silloin perinteinen diesel on parempi vaihtoehto. Bensiinivaihtoehtoja miettivälle ladattava hybridi on selvä valinta – teoreettiseen kulutukseen perustuva Suomen autoverotus tekee 530e:stä halvemman kuin yhtä tehokas, mutta heikommin varusteltu 530i. Autoveron takia mahdolliset lisävarusteet vain kasvattavat eroa.Langaton lataus saapuuJos ympäristön latausmahdollisuudet ja oma kiinnostus tekniikkaa kohtaan puoltavat ladattavaa hybridiä, on BMW:n uutuus miellyttävä vaihtoehto. Sähkömoottorin suorituskyky riittää suurelle autolle vaivattomaan taajamaliikehdintään. Täyssähköajo onnistuu 140 kilometriin tunnissa asti, mutta vauhdin myötä kasvavat ajovastukset kyykyttävät akun hetkessä. Hybriditilassa toimiessaan auto vaihtaakin polttomoottoriin ajonopeuden ylittäessä 90 kilometriä tunnissa. Ohjelma aloittaa sähköajolla, ja vaihtelee käyttövoimaa tilanteen mukaan. Halutessaan kuljettaja voi myös käskeä auton säilyttämään tai lataamaan akun varaustasoa, jos esimerkiksi moottoritiematkan päässä haluaa ajella paikallispäästöittä kaupungissa. Järkevämpää on ladata akku Type 2 -liittimen yli 3,7 kilowatin teholla, eli latausasemasta akku täyttyy vajaassa kolmessa tunnissa. Johtokammoisia helpottanee ensi vuonna esiteltävä 3,2 kilowatin langaton lataus.BMW hyvässä ja pahassaJärjestelmien 252 hevosvoiman yhteisteho riittää viemään auton nollasta sataan vain 6,2 sekunnissa. Ajossa sähkö- ja polttomoottorin yhteistyö toimii hienosti, mutta liikkeellelähdöissä koeajoyksilöä vaivaa ajoittaiset nykäykset. Myöskään pehmeä jarrutuntuma ei edusta hybridiautojen kärkipäätä, mutta ongelmaan tottuu nopeasti. Muutoin hybridivoimalinja sopii viitossarjaan hyvin. Tavaratilan pohjaa nostaneesta akusta huolimatta litroja riittää 410 kappaletta, joskin läpilastausaukko jää hyvin matalaksi. Latauskaapeleille löytyy paikat kaksiosaisen kätevästi saranoidun välipohjan alta ja tavaratilan reunalta löytyvästä taskusta. Digitaalimittaristoon piirtyvät varaustason mahdollistava ajonopeus sekä suorituskykyreservi helpottavat sähköpotentiaalin hyödyntämistä. Ajossa hybridiversiota ei erota polttomoottoriserkuista vailla suoraa vertailua. Koeajoauton perusalusta tarjoaa muissa 5-sarjan koeajoissa moitittuja M Sport -alustoja tai mukautuvaa iskunvaimennusta mukavamman kyydin, vaikka lisävarusteena valitut runflat-renkaat tuovatkin kulkuun epämukavaa värinää.Ajossa BMW 530e:n suurin murhe on BMW:n nykytyylin ohjaus: tunto puuttuu ja matka-ajossa vaivaa epämääräinen keskialue. Koeajoyksilön ohjauksen palautus ei myöskään ollut aivan loogista, aivan kuin ohjaus keskittäisi rengasvoimien sijaan ohjaustehostimen sähkömoottorilla, joka ei aivan ole tehtäviensä tasalla.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 530e A iPerformance Hinta alkaen 59 455 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 251 € Moottori Bensiinimoottori 184 hv, 1998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto, sähkömoottori 113 hv Teho 185 kW (252 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 420 Nm Vääntö 420 Nm Akku 9,2 kWh. Lataus: Type 2 (3,7 kW), langaton induktiolataus (3,2 kW) saatavilla 2018. Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 49 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 2975 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja