26.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: BMW 530e iPerformance – piheys on piuhan päässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oikein käytettynä ladattava hybridi tarjoaa ekopotentiaalia. Verotussyistä valinta on helppo, vaikkei kulutus kiinnostaisikaan. Hyvää Taloudellisuuspotentiaali, voimalinja varauksin, matalat verot. Huonoa Ohjaus, alustan värinät. BMW 530e:lle luvataan 1,9 litran kulutus sataa kilometriä kohden. Yhtä hyvin autolle voisi luvata litran tai kahdeksan kulutuksen. Ladattavan hybridin kulutus riippuu paljon tavallista autoa enemmän ajotarpeista ja latausinnosta – on käyttäjästä kiinni, tarjoaako ladattava hybridi poltto- ja sähkömoottorin parhaat vai pahimmat puolet samassa paketissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPotentiaalia nollatulokseenJos BMW:n 113 hevosvoiman sähkömoottorin ja 9,2 kilowattitunnin akun ekopotentiaalista ottaa kaiken irti, pääsee 530e:llä sekalaisessa ajossa 30–40 kilometriä pelkällä sähkövoimalla. Jos kotona ja työpaikalla on latausmahdollisuus, voi parinkymmenen kilometrin työmatkan taittaa bensiinin nollakulutuksella.Toisaalta reippaalla moottoritieajolla turboahtimen ruudittama 184 hevosvoimainen bensiinimoottori vie helposti kolme–neljä kertaa luvattua enemmän – silloin perinteinen diesel on parempi vaihtoehto. Bensiinivaihtoehtoja miettivälle ladattava hybridi on selvä valinta – teoreettiseen kulutukseen perustuva Suomen autoverotus tekee 530e:stä halvemman kuin yhtä tehokas, mutta heikommin varusteltu 530i. Autoveron takia mahdolliset lisävarusteet vain kasvattavat eroa.Langaton lataus saapuuJos ympäristön latausmahdollisuudet ja oma kiinnostus tekniikkaa kohtaan puoltavat ladattavaa hybridiä, on BMW:n uutuus miellyttävä vaihtoehto. Sähkömoottorin suorituskyky riittää suurelle autolle vaivattomaan taajamaliikehdintään. Täyssähköajo onnistuu 140 kilometriin tunnissa asti, mutta vauhdin myötä kasvavat ajovastukset kyykyttävät akun hetkessä. Hybriditilassa toimiessaan auto vaihtaakin polttomoottoriin ajonopeuden ylittäessä 90 kilometriä tunnissa. Ohjelma aloittaa sähköajolla, ja vaihtelee käyttövoimaa tilanteen mukaan. Halutessaan kuljettaja voi myös käskeä auton säilyttämään tai lataamaan akun varaustasoa, jos esimerkiksi moottoritiematkan päässä haluaa ajella paikallispäästöittä kaupungissa. Järkevämpää on ladata akku Type 2 -liittimen yli 3,7 kilowatin teholla, eli latausasemasta akku täyttyy vajaassa kolmessa tunnissa. Johtokammoisia helpottanee ensi vuonna esiteltävä 3,2 kilowatin langaton lataus.BMW hyvässä ja pahassaJärjestelmien 252 hevosvoiman yhteisteho riittää viemään auton nollasta sataan vain 6,2 sekunnissa. Ajossa sähkö- ja polttomoottorin yhteistyö toimii hienosti, mutta liikkeellelähdöissä koeajoyksilöä vaivaa ajoittaiset nykäykset. Myöskään pehmeä jarrutuntuma ei edusta hybridiautojen kärkipäätä, mutta ongelmaan tottuu nopeasti. Muutoin hybridivoimalinja sopii viitossarjaan hyvin. Tavaratilan pohjaa nostaneesta akusta huolimatta litroja riittää 410 kappaletta, joskin läpilastausaukko jää hyvin matalaksi. Latauskaapeleille löytyy paikat kaksiosaisen kätevästi saranoidun välipohjan alta ja tavaratilan reunalta löytyvästä taskusta. Digitaalimittaristoon piirtyvät varaustason mahdollistava ajonopeus sekä suorituskykyreservi helpottavat sähköpotentiaalin hyödyntämistä. Ajossa hybridiversiota ei erota polttomoottoriserkuista vailla suoraa vertailua. Koeajoauton perusalusta tarjoaa muissa 5-sarjan koeajoissa moitittuja M Sport -alustoja tai mukautuvaa iskunvaimennusta mukavamman kyydin, vaikka lisävarusteena valitut runflat-renkaat tuovatkin kulkuun epämukavaa värinää.Ajossa BMW 530e:n suurin murhe on BMW:n nykytyylin ohjaus: tunto puuttuu ja matka-ajossa vaivaa epämääräinen keskialue. Koeajoyksilön ohjauksen palautus ei myöskään ollut aivan loogista, aivan kuin ohjaus keskittäisi rengasvoimien sijaan ohjaustehostimen sähkömoottorilla, joka ei aivan ole tehtäviensä tasalla.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 530e A iPerformance Hinta alkaen 59 455 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 251 € Moottori Bensiinimoottori 184 hv, 1998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto, sähkömoottori 113 hv Teho 185 kW (252 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 420 Nm Vääntö 420 Nm Akku 9,2 kWh. Lataus: Type 2 (3,7 kW), langaton induktiolataus (3,2 kW) saatavilla 2018. Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 49 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 2975 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster