8.4.2025 Koeajo Lataushybridi Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 5-sarjan kahdeksannen sukupolven esiinmarssi alkoi viime talvena. Nyt ovat vuorossa Touring -mallit. BMW 5-sarja nauttii vankkumatonta suosiota keskijohdon halutuimpana työsuhdeautona, eikä se ole hinnaltaan täysin tavoittamattomissa omalla rahalla ostaviltakaan. Kuljettajien harmaat kuontalot eivät estä nuorempien haaveilua rattiin pääsemisestä, niinpä jäännösarvotkin pysyvät hyvinä. Malliston uudistuessa nyt myös farmarimallit ovat saapuneet kauppoihin.Toimivaa konseptia ei ole menty muuttelemaan radikaalisti, yllätyksiä ei siis ole luvassa. Lisää senttejä ratkaiseviin paikkoihin, viilattua aerodynamiikkaa, parantuneita suoritusarvoja ja hiottua ajettavuutta sen verran, että autokuume saadaan nousuun. Mullistavinta on tietysti täyssähköisen voimalinjan tulo valikoimaan.Sedanin ja farmarin moottorivalikoima on sama, mutta hintaero korien välillä on puolisentoista tonnia. Verokohtelu suosii lataushybridejä vielä tämän vuoden ajan, niinpä malliston edullisin on kaksilitrainen bensiinilataushybridi vielä nelivedon lisäämisen jälkeenkin. Maahantuoja oli toki hieman kuorruttanut autoa lisäherkuilla tunnustaen vaatimattoman perusvarustelun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaadukas viimeistelyTouring-farmarikorissa matkustajien tilat ovat yhteneväiset sedanin kanssa. Takana pääntilaa on pidemmän kattolinjan ansiosta hitusen enemmän, mutta keskipaikka ei silti ole mieleinen pitkälle matkalle. Neljälle järjestyy lokoisat oltavat, reilusti tilaa ja luonteva istuma-asento.Tavaratilaa farmarissa on 50 litraa enemmän kuin porrasperässä ja 100 litraa enemmän kuin Mersun E-farmariplugarissa. Selkänoja on jaettu kolmeen osaan 40:20:40, eli suksivarustus mahtuu kyytiin. Selkänojat voi kaataa tavaratilan seinässä olevilla vivuilla. Pohjan alla on vielä lokeroita auton varusteille, kuten vaikkapa näkösuojarullalle. Sen irrottaminen ja kiinnittäminen on tehty aiempaa helpommaksi.Ohjaamokin on luonnollisesti identtinen sedaniin nähden. Ergonomian puolesta perushallintalaitteet ovat kohdallaan, mutta lasiruutuihin piilotetut toiminnot vaativat opettelua. Tietoa, viihdettä, yhteyksiä ja ominaisuuksia on ähkyksi asti ja parhaimmillaan niitä voi ohjata usealla eri tavalla ratin nappuloilla, kosketusnäytöllä, puheella, eleohjauksella tai iDrive-rullalla. Ilmasuuttimien säätö hipaisukytkimillä on jo turhaa kikkailua.Viitosbemari on juuri tällä hetkellä kolmesta premium-saksalaismerkistä paras ajettavuudeltaan: E-Mercedes on mukavuuspainotteisempi. Juuri kauppoihin tuloillaan oleva upouusi Audi A6voi tosin muuttaa tilanteen. BMW:n ohjaus on tarkka ja nopea, tuntuma tiehen on tosin turhan hento. Yli kahden tonnin omamassa ja isot ulkomitat unohtuvat vauhdin kasvaessa niin helposti, että reitiksi saattaa valikoitua vähän pidempikin vaihtoehto.Tehokas lataushybridiViitosen säyseämpi lataushybridi saa voimansa lähes tasavahvasta duosta, kaksilitraisesta bensiinimoottorista (140 kW/190 hv) ja sähkömoottorista (135 kW/184 hv). Yhteen tehoja ei kuitenkaan voi laskea, vaan kerralla käyttöön saa 220 kW (299 hv). Voima siirretään tiehen kahdeksanvaihteisen automaatin ja jatkuvan nelivedon avulla. Suoritusarvot ovat komeat molempien moottorien toimiessa urheilullisessa ajotilassa, ja vielä boost-läpyskä vetäistynä ratista päälle.Sähköllä ajettaessa polttomoottorin saa käynnistymään polkaisemalla kaasua syvään, mutta tehoa saa odotella automatiikan varoessa rasittamasta kylmää moottoria. Polttomoottorin saa käymään pitämällä vaihteistoa S:llä. Ainoaksi toiveeksi jää kuusisylinterisen moottorin käyntiääni, sen saa toki satsaamalla 550e -malliin.Pelkällä sähköllä tai akuston tyhjennyttyä vain polttomoottorilla ajettaessa BMW muuttuu voimavaroiltaan tavanomaisemmaksi autoksi. Keväisenä talvipäivänä pelkällä sähköllä pääsi 96 kilometriä. Lataus on hitaanpuoleinen 7,4 kW:n tehollaan. Akuston tyhjennyttyä yhtä kevyellä kaasujalalla jatkamalla kulutuksen sai pysymään kuutosella alkavissa litralukemissa.Harvempi kuitenkaan ostaa BMW:tä moiseen hissutteluun. Akun pitäminen ladattuna ja molempien moottorien hybridikäyttö takaa suorituskyvyn. Toinen päivä katkonaista kaupunkiajoa ja moottoritierykäisyjä tuottaa yllättäen samankaltaisia lukuja: akku on liki tyhjentynyt sadan kilometrin matkalla, mutta samalla bensaa on kulunut 6 l/100 km. Hyvät ja huonot puolet ajettavuus kuskin paikka suorituskyky viimeistely hidas lataus nelosmoottorin ääni perusvarustelu BMW 530e xDrive Touring LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 998 cm3 8-v. automaattivaihteisto 220 kW (299 hv), 450 Nm Akku brutto / netto 22,1 / 19,4 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (1 x 32 A) WLTP-kulutus 0,8 l/100km CO2-päästöt 18 g/km toimintamatka sähköllä 87 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,4 s huippunopeus 218 km/h Mitat Pituus 5 060 mm Leveys 1 900 mm Korkeus 1 515 mm Akseliväli 2 995 mm Tavaratila 570 l Omamassa 2 195 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 (2023) Takuu 2 vuotta hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 68 601 € koeajoauto 82 148 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 7.8.2024 Koeajo Koeajo: BMW i5 Touring – sähköfarkulla voi ajaa ilman käsiä 15.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW F 900 GS – viimein kaikki on hyvin 11.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW iX2 xDrive30 – vankkaa suorituskykyä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen - ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen