8.4.2025 Koeajo Lataushybridi Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 5-sarjan kahdeksannen sukupolven esiinmarssi alkoi viime talvena. Nyt ovat vuorossa Touring -mallit. BMW 5-sarja nauttii vankkumatonta suosiota keskijohdon halutuimpana työsuhdeautona, eikä se ole hinnaltaan täysin tavoittamattomissa omalla rahalla ostaviltakaan. Kuljettajien harmaat kuontalot eivät estä nuorempien haaveilua rattiin pääsemisestä, niinpä jäännösarvotkin pysyvät hyvinä. Malliston uudistuessa nyt myös farmarimallit ovat saapuneet kauppoihin.Toimivaa konseptia ei ole menty muuttelemaan radikaalisti, yllätyksiä ei siis ole luvassa. Lisää senttejä ratkaiseviin paikkoihin, viilattua aerodynamiikkaa, parantuneita suoritusarvoja ja hiottua ajettavuutta sen verran, että autokuume saadaan nousuun. Mullistavinta on tietysti täyssähköisen voimalinjan tulo valikoimaan.Sedanin ja farmarin moottorivalikoima on sama, mutta hintaero korien välillä on puolisentoista tonnia. Verokohtelu suosii lataushybridejä vielä tämän vuoden ajan, niinpä malliston edullisin on kaksilitrainen bensiinilataushybridi vielä nelivedon lisäämisen jälkeenkin. Maahantuoja oli toki hieman kuorruttanut autoa lisäherkuilla tunnustaen vaatimattoman perusvarustelun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaadukas viimeistelyTouring-farmarikorissa matkustajien tilat ovat yhteneväiset sedanin kanssa. Takana pääntilaa on pidemmän kattolinjan ansiosta hitusen enemmän, mutta keskipaikka ei silti ole mieleinen pitkälle matkalle. Neljälle järjestyy lokoisat oltavat, reilusti tilaa ja luonteva istuma-asento.Tavaratilaa farmarissa on 50 litraa enemmän kuin porrasperässä ja 100 litraa enemmän kuin Mersun E-farmariplugarissa. Selkänoja on jaettu kolmeen osaan 40:20:40, eli suksivarustus mahtuu kyytiin. Selkänojat voi kaataa tavaratilan seinässä olevilla vivuilla. Pohjan alla on vielä lokeroita auton varusteille, kuten vaikkapa näkösuojarullalle. Sen irrottaminen ja kiinnittäminen on tehty aiempaa helpommaksi.Ohjaamokin on luonnollisesti identtinen sedaniin nähden. Ergonomian puolesta perushallintalaitteet ovat kohdallaan, mutta lasiruutuihin piilotetut toiminnot vaativat opettelua. Tietoa, viihdettä, yhteyksiä ja ominaisuuksia on ähkyksi asti ja parhaimmillaan niitä voi ohjata usealla eri tavalla ratin nappuloilla, kosketusnäytöllä, puheella, eleohjauksella tai iDrive-rullalla. Ilmasuuttimien säätö hipaisukytkimillä on jo turhaa kikkailua.Viitosbemari on juuri tällä hetkellä kolmesta premium-saksalaismerkistä paras ajettavuudeltaan: E-Mercedes on mukavuuspainotteisempi. Juuri kauppoihin tuloillaan oleva upouusi Audi A6voi tosin muuttaa tilanteen. BMW:n ohjaus on tarkka ja nopea, tuntuma tiehen on tosin turhan hento. Yli kahden tonnin omamassa ja isot ulkomitat unohtuvat vauhdin kasvaessa niin helposti, että reitiksi saattaa valikoitua vähän pidempikin vaihtoehto.Tehokas lataushybridiViitosen säyseämpi lataushybridi saa voimansa lähes tasavahvasta duosta, kaksilitraisesta bensiinimoottorista (140 kW/190 hv) ja sähkömoottorista (135 kW/184 hv). Yhteen tehoja ei kuitenkaan voi laskea, vaan kerralla käyttöön saa 220 kW (299 hv). Voima siirretään tiehen kahdeksanvaihteisen automaatin ja jatkuvan nelivedon avulla. Suoritusarvot ovat komeat molempien moottorien toimiessa urheilullisessa ajotilassa, ja vielä boost-läpyskä vetäistynä ratista päälle.Sähköllä ajettaessa polttomoottorin saa käynnistymään polkaisemalla kaasua syvään, mutta tehoa saa odotella automatiikan varoessa rasittamasta kylmää moottoria. Polttomoottorin saa käymään pitämällä vaihteistoa S:llä. Ainoaksi toiveeksi jää kuusisylinterisen moottorin käyntiääni, sen saa toki satsaamalla 550e -malliin.Pelkällä sähköllä tai akuston tyhjennyttyä vain polttomoottorilla ajettaessa BMW muuttuu voimavaroiltaan tavanomaisemmaksi autoksi. Keväisenä talvipäivänä pelkällä sähköllä pääsi 96 kilometriä. Lataus on hitaanpuoleinen 7,4 kW:n tehollaan. Akuston tyhjennyttyä yhtä kevyellä kaasujalalla jatkamalla kulutuksen sai pysymään kuutosella alkavissa litralukemissa.Harvempi kuitenkaan ostaa BMW:tä moiseen hissutteluun. Akun pitäminen ladattuna ja molempien moottorien hybridikäyttö takaa suorituskyvyn. Toinen päivä katkonaista kaupunkiajoa ja moottoritierykäisyjä tuottaa yllättäen samankaltaisia lukuja: akku on liki tyhjentynyt sadan kilometrin matkalla, mutta samalla bensaa on kulunut 6 l/100 km. Hyvät ja huonot puolet ajettavuus kuskin paikka suorituskyky viimeistely hidas lataus nelosmoottorin ääni perusvarustelu BMW 530e xDrive Touring LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 998 cm3 8-v. automaattivaihteisto 220 kW (299 hv), 450 Nm Akku brutto / netto 22,1 / 19,4 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (1 x 32 A) WLTP-kulutus 0,8 l/100km CO2-päästöt 18 g/km toimintamatka sähköllä 87 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,4 s huippunopeus 218 km/h Mitat Pituus 5 060 mm Leveys 1 900 mm Korkeus 1 515 mm Akseliväli 2 995 mm Tavaratila 570 l Omamassa 2 195 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 (2023) Takuu 2 vuotta hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 68 601 € koeajoauto 82 148 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen