8.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW 740Le xDrive iPerformance – luksuslatausta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljällä sylinterillä pärjää huippuluokassakin, kunhan sähkömoottori on apuna. Hyvää: suorituskyky, takaistuinmukavuus, edustavuus. Huonoa: laimeahkosti muotoiltu etuistuin. Moottorin 9/2016-lehdessä vertailemamme X5 xDrive40e:n tapaan BMW 740Le on ladattava hybridi, jonka liikkumisesta vastaa paitsi poltto-, myös sähkömoottori. Akkujen varaustasoa voi täydentää joko verkkovirralla tai julkisesta latausasemasta. Täyteen lataus vie esimerkiksi 16 ampeerin verkkovirtapistokkeesta alle kolme tuntia.Kuten ladattavissa hybrideissä on tapana, myös 740Le:stä löytyy ajo-ohjelmat pelkkään sähköajoon, hybridikäyttöön tai sähkön säästämiseen tulevaa varten. Viimeksi mainitussa avustaa tarvittaessa navigaattori.BMW 740Le on tuotannossa tavallisella ja pidennetyllä akselivälillä, niin taka- kuin nelivetoisenakin. Koeajossamme oli näistä kallein eli joka nurkasta raapiva pitkä versio.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeoriakulutusta740Le:n sähkömoottorin teho- ja vääntöarvot ovat identtiset X5:een verrattuna, mutta bensiinimoottori on hivenen tehokkaampi (258/245 hv) ja vääntävämpi (400/350 Nm), mikä kohottaa myös hybridijärjestelmän yhteistehoa.Ilmoitettu toimintamatka pelkällä sähköllä on 31 kilometrin sijaan 45 kilometriä, ja yhdistetty EU-kulutus peräti litran alhaisempi (2,4 vastaan 3,4 l/100 km). Tällaisella keskikulutuksella ei ladattava hybridi kuitenkaan pysty sataa kilometriä yhtäjaksoisesti taittamaan.Osviittaa 740Le:n kyvyistä saa siitä, että täyteen ladattu X5 xDrive40e taittoi 150 kilometrin lenkkimme 7,7 litran keskikulutuksella. Toimintamatkaksi sähköllä saimme 23 km. Ahkera lataaja saavuttaa siis säästöä lyhyillä matkoilla, mutta akut tyhjinä kulutus on tavallisen bensamallin luokkaa.Ei suorituskykyvajettaKaksilitrainen nelisylinterinen bensakone vaikuttaa aluksi melkoiselta kompromissilta yli viisimetriseen limusiiniin. Pikkukoneen pörinä erottuu selvimmin tyhjäkäynnillä auton ulkopuolella, mutta onneksi moottori on auton seisoessa useimmiten sammuksissa.Ajossa vajaapyttyisyys on häivytetty tehokkaasti. Vain tarkkakorvaisin erottaa, että pellin alla ei humise kuusi- tai kahdeksansylinterinen mahtimoottori, ja tämäkin bongaus ajoittuu siihen hetkeen, kun kierrokset kohoavat lähelle punaviivaa.Suomen liikenteessä tällainen sivistymätön kierrättäminen on kuitenkin turhaa, sillä 740Le kiihtyy jo osakaasulla niin pontevasti, että nopeusrajoitukset tulevat ensimmäisenä vastaan. Suorituskykyreserviä jää siis roppakaupalla käyttämättä.Muutenkin 7-sarjan BMW täyttää edustusluokan vaatimukset. Ajettavuudessa nivoutuvat tarkkuus ja hienostuneisuus, eikä takaistuinmukavuus jätä moitteille sijaa.Vakiovarusteinen neljän pyörän ilmajousitus vaimentaa tien epätasaisuudet, mutta ei voi mitään sille, että 18-tuumaisten kesärenkaiden ääni erottuu varsin selvänä matkustamoon. Myös kuljettajan istuimen muotoiluun olisi voinut panostaa vieläkin enemmän.Se puolestaan ilahduttaa, että tavaratilasta puuttuvat ylimääräiset hybridikyhmyt. Ansio kuuluu takapenkin alle sijoitetulle akustolle, joka ei vie kontista ylimääräistä tilaa.Äänetön sijoitusVaikka 740Le on kallis auto, CO2-verotuksemme ansiosta se nauttii mallistonsa edullisimman version statuksesta. Seuraavaksi halvin bensiinimalli, samalla koneella (mutta ilman sähkömoottoria) kulkeva 740Li maksaa jo 155 820 euroa, ja edullisin diesel eli 730Ld puolestaan 143 582 euroa.Eikä niillä pääse lipumaan katuja äänettömän sähkömoottorin voimin – edustuskäytössä viimeistään tämän luulisi ratkaisevan ostopäätöksen piuhamallin puolesta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 740Le xDrive iPerformance Hinta alkaen 115 420 € Koeajetun auton hinta varusteineen 127 043 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 190 kW (258 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 400 Nm (1550–4400 r/min) Teho 83 kW, 250 r/min Vääntö 400 Nm (1550–4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 240 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 54 g/km Mitat pituus 5238 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 3210 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous