8.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW 740Le xDrive iPerformance – luksuslatausta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljällä sylinterillä pärjää huippuluokassakin, kunhan sähkömoottori on apuna. Hyvää: suorituskyky, takaistuinmukavuus, edustavuus. Huonoa: laimeahkosti muotoiltu etuistuin. Moottorin 9/2016-lehdessä vertailemamme X5 xDrive40e:n tapaan BMW 740Le on ladattava hybridi, jonka liikkumisesta vastaa paitsi poltto-, myös sähkömoottori. Akkujen varaustasoa voi täydentää joko verkkovirralla tai julkisesta latausasemasta. Täyteen lataus vie esimerkiksi 16 ampeerin verkkovirtapistokkeesta alle kolme tuntia. Kuten ladattavissa hybrideissä on tapana, myös 740Le:stä löytyy ajo-ohjelmat pelkkään sähköajoon, hybridikäyttöön tai sähkön säästämiseen tulevaa varten. Viimeksi mainitussa avustaa tarvittaessa navigaattori. BMW 740Le on tuotannossa tavallisella ja pidennetyllä akselivälillä, niin taka- kuin nelivetoisenakin. Koeajossamme oli näistä kallein eli joka nurkasta raapiva pitkä versio. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teoriakulutusta 740Le:n sähkömoottorin teho- ja vääntöarvot ovat identtiset X5:een verrattuna, mutta bensiinimoottori on hivenen tehokkaampi (258/245 hv) ja vääntävämpi (400/350 Nm), mikä kohottaa myös hybridijärjestelmän yhteistehoa. Ilmoitettu toimintamatka pelkällä sähköllä on 31 kilometrin sijaan 45 kilometriä, ja yhdistetty EU-kulutus peräti litran alhaisempi (2,4 vastaan 3,4 l/100 km). Tällaisella keskikulutuksella ei ladattava hybridi kuitenkaan pysty sataa kilometriä yhtäjaksoisesti taittamaan. Osviittaa 740Le:n kyvyistä saa siitä, että täyteen ladattu X5 xDrive40e taittoi 150 kilometrin lenkkimme 7,7 litran keskikulutuksella. Toimintamatkaksi sähköllä saimme 23 km. Ahkera lataaja saavuttaa siis säästöä lyhyillä matkoilla, mutta akut tyhjinä kulutus on tavallisen bensamallin luokkaa. Ei suorituskykyvajetta Kaksilitrainen nelisylinterinen bensakone vaikuttaa aluksi melkoiselta kompromissilta yli viisimetriseen limusiiniin. Pikkukoneen pörinä erottuu selvimmin tyhjäkäynnillä auton ulkopuolella, mutta onneksi moottori on auton seisoessa useimmiten sammuksissa. Ajossa vajaapyttyisyys on häivytetty tehokkaasti. Vain tarkkakorvaisin erottaa, että pellin alla ei humise kuusi- tai kahdeksansylinterinen mahtimoottori, ja tämäkin bongaus ajoittuu siihen hetkeen, kun kierrokset kohoavat lähelle punaviivaa. Suomen liikenteessä tällainen sivistymätön kierrättäminen on kuitenkin turhaa, sillä 740Le kiihtyy jo osakaasulla niin pontevasti, että nopeusrajoitukset tulevat ensimmäisenä vastaan. Suorituskykyreserviä jää siis roppakaupalla käyttämättä. Muutenkin 7-sarjan BMW täyttää edustusluokan vaatimukset. Ajettavuudessa nivoutuvat tarkkuus ja hienostuneisuus, eikä takaistuinmukavuus jätä moitteille sijaa. Vakiovarusteinen neljän pyörän ilmajousitus vaimentaa tien epätasaisuudet, mutta ei voi mitään sille, että 18-tuumaisten kesärenkaiden ääni erottuu varsin selvänä matkustamoon. Myös kuljettajan istuimen muotoiluun olisi voinut panostaa vieläkin enemmän. Se puolestaan ilahduttaa, että tavaratilasta puuttuvat ylimääräiset hybridikyhmyt. Ansio kuuluu takapenkin alle sijoitetulle akustolle, joka ei vie kontista ylimääräistä tilaa. Äänetön sijoitus Vaikka 740Le on kallis auto, CO2-verotuksemme ansiosta se nauttii mallistonsa edullisimman version statuksesta. Seuraavaksi halvin bensiinimalli, samalla koneella (mutta ilman sähkömoottoria) kulkeva 740Li maksaa jo 155 820 euroa, ja edullisin diesel eli 730Ld puolestaan 143 582 euroa. Eikä niillä pääse lipumaan katuja äänettömän sähkömoottorin voimin – edustuskäytössä viimeistään tämän luulisi ratkaisevan ostopäätöksen piuhamallin puolesta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 740Le xDrive iPerformance Hinta alkaen 115 420 € Koeajetun auton hinta varusteineen 127 043 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 190 kW (258 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 400 Nm (1550–4400 r/min) Teho 83 kW, 250 r/min Vääntö 400 Nm (1550–4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 240 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 54 g/km Mitat pituus 5238 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 3210 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?