7.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: BMW i3 Range Extender – radikaalin perinteinen kasvojenkohotus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ikinuori kaupunkiradikaali on yli viisivuotiaanakin raikas. Kasvojenkohotus on lähinnä visuaalinen. Hyvää: yhä pirteän erilainen, vaivaton kaupungissa, matkanjatkajan tuoma rauha. Huonoa: ajettavuus kitkarenkain, kömpelöt takaovet, korkea hinta. Niin radikaalilta BMW i3 näytti saapuessaan markkinoille vuonna 2013, että sitä voisi edelleen luulla tuoreeksi automalliksi. Nyt yli puoli vuosikymmentä myöhemmin voi poikkeuksellisten muotojen todeta kestäneen aikaa hienosti.Samalla voi todeta BMW:n kaupunkisähköauton olevan edelleenkin varsinainen yksisarvinen: suoraa kilpailijaa autolle on vaikea keksiä. Tämä ei toki ole estänyt BMW:tä ylistämästä autoaan luokkansa myydyimmäksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhä raikas, yhä toimivaIdea hiilikuitumonokokkiin rakennetusta sähköautosta on yhä raikas ja toimiva.BMW:n voimakkaan moottorijarrutuksen mahdollistama yhden polkimen ajotekniikka siirtyy nopeasti selkäytimeen, ja kun kauas eteen ulottuvien A-pilarien katvealueet oppii huomioimaan, sukkeloi i3 erittäin miellyttävästi pitkin taajamia.Viimevuotinen kasvojenkohotus ei ole juuri autoa muuttanut. Kun lehdistötiedotteen alkupuolella kerrotaan jo uuden mustan värin saaneista A-pilareista, tietää ettei mullistavia muutoksia liene odotettavissa. Kasvojenkohotus onkin lähinnä optiikkaa: uudet etu- ja takapuskurit korostavat valmistajan mukaan auton leveyttä ja urheilullisuutta (?). Kattolinjaa korostetaan nyt hopeisella raidalla. Etuvalot ovat vaihtuneet täysledi-tyyppisiksi.REXin rauhaaVoimalinja i3:ssa on yhä ennallaan: takapyörät vetävät 170-hevosvoimaisen sähkömoottorin voimin ja lattia kätkee 27,2 kilowattitunnin akun (teoreettinen kapasiteetti 33 kWh). Pienempi 18,8 kilowattitunnin vaihtoehto on poistunut hinnastosta.Uusi WLTP-sykli lupaa BMW:n toimintamatkaksi 235–255 kilometriä. Valmistaja itse puhuu 200 kilometrin todellisesta toimintamatkasta. Samaa väitettä tukevat havaintomme leudossa säässä ajetulla maantielenkillä.Polttomoottori asuu huomaamattomasti tavaratilan lattian alla.Toki i3:een saa lisävarusteena edelleen REX-matkanjatkajaksi kutsutun polttomoottorin. Kaksisylinterinen aggregaatti tarjoaa apua akun tyhjentyessä tien päällä, mutta sen tärkein tehtävä lienee tuoda turvallisuuden tunnetta: polttomoottorin käyttöä huomaa välttelevänsä viimeiseen asti, mutta sen läsnäolon ansiosta sähköisen toimintamatkan uskaltaa huoletta venyttää lähes äärimmilleen.Sähköautoilua on muutenkin mietitty: latauksen alkaessa mittaristo kertoo selkeästi latausajan ja kurapäivinä osaa arvostaa pientä etutavaratilaa, jonne latauskaapelit saa säilöttyä sisätiloja sotkematta.Pikalataus onnistuu 50 kilowatilla CCS:llä, eli akku täyttyy 80 prosenttiin 39 minuutissa. Vaihtosähköä BMW syö Type 2:n yli 11 kilowatilla (3x16A) tai 7,4 kilowatilla (1x 32A). Latausajat 80 prosenttiin ovat tällöin 2,45 ja 3,45 tuntia.Karmeat kitkatVaikka koeajohetkellä kevät oli jo pitkällä, toimitti BMW auton koeajoon kitkarenkain. Rengasvalinta ei ehkä ollut hetkeen paras mahdollinen, mutta samalla se antoi tilaisuuden tutustua i3:n ominaisuuksiin talvikautena. Ja suoraan sanoen korkean kaupunkiauton huojahtelu uraisella moottoritiellä oli varsin epämiellyttävää koettavaa. Harvassa nykyautossa huomaa alitajuisesti siirtävänsä molemmat kädet ohjauspyörälle, kun vauhti alkaa nousta yli sataan kilometriin tunnissa.Vaihteensiirrin on yhä kätevä vasta tottumisen jälkeen.Ei i3 toki moottoritieautoksi ole tehtykään. Jyrkemmissä kaarteissa puskevan i3:n ohjaksissa voi kiinnittää huomion uudistettuun ajonvakautusjärjestelmään: väitteet entistä hienostuneemmasta toiminnasta kuulostavat uskottavilta.Akun puolesta se silti kykenee yllättävän hyvin pikataipaleille: moottoritietä voi kesänopeuksilla taittaa 130–150 kilometriä.Koeajoautoon oli valittu lisävarusteiset 20-tuumaiset vanteet (edessä 155/60 R20, takana 175/55 R20).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnelman hienosäätöäKasvojenkohotus on tuonut myös pientä piristystä sisätiloihin. Tunnelmaa hallitsevat edelleen tarkoituksenmukaisilta näyttävät kierrätysmateriaalit ja kojelaudan runsaan taidokas puuviilun käyttö, mutta nyt tablettimaisesti leijuvat näytöt on päivitetty vähän nykyaikaisemmiksi. Paremman Professional-navigaattorin valitsemalla iDriven näyttö laajenee 10,25-tuumaiseksi muista nykybemareista tutuksi järjestelmäksi. Koeajoauton perusruutu tulee toimeen pientä näyttöä reunustavien sururajojen ja vanhanaikaisten valikoiden kanssa."Voisikohan tästä päätellä, että suurempi näyttö jäi lisävarustelistalle?"BMW i3 tukee nyt myös Apple CarPlay -näyttöpeilausta. Valitettavasti toiminto vaatii arvokkaamman suuremman näytön (noin 2260 euroa) ja noin 330 eurolla CarPlay-palvelun saa vain kolmeksi vuodeksi. Muutoinkin i3:ssa saa maksaa melkoisesti auton raikkaasta erikoisuudesta.Uutta ilmettä sisätiloihin tuovat uudet Loft-, Lodge- ja Suite-varustelut. Koeajoautoon valittu rusehtava Lodge tuo verhoiluun oliivilehtiuutteella värjättyä nahkaa ja villapohjaista kangasta. Valmistajan mukaan yli 80 prosenttia matkustajille näkyvistä pinnasta on tehty kierrätysmateriaaleista tai uusiutuvista lähteistä.Mallipäivitys toi nyt koeajetun i3:n rinnalle myös urheilullisemmaksi mainostetun i3S:n. 10 millimeriä matalampi urheilualusta, 40 millimetriä leveämpi raideväli ja 184-hevosvoimaan noussut teholukema ovat sen suurimpia kohokohtia.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus BMW i3 Range Extender Hinta alkaen 46 199 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 950 € Moottori Sähköauto, automaattivaihteisto, takaveto, 33 kWh litium-ioniakku, bensiinikäyttöinen matkanjatkaja Teho 125 kW (170 hv) Vääntö 250 Nm Vääntö 250 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 0,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 14 g/km Mitat pituus 4011 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1598 mm Euro NCAP 4 (2013) tähteä Takuu 2 vuotta, akku 8 vuotta tai 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster