7.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: BMW i3 Range Extender – radikaalin perinteinen kasvojenkohotus Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Ikinuori kaupunkiradikaali on yli viisivuotiaanakin raikas. Kasvojenkohotus on lähinnä visuaalinen. Hyvää: yhä pirteän erilainen, vaivaton kaupungissa, matkanjatkajan tuoma rauha. Huonoa: ajettavuus kitkarenkain, kömpelöt takaovet, korkea hinta. Niin radikaalilta BMW i3 näytti saapuessaan markkinoille vuonna 2013, että sitä voisi edelleen luulla tuoreeksi automalliksi. Nyt yli puoli vuosikymmentä myöhemmin voi poikkeuksellisten muotojen todeta kestäneen aikaa hienosti. Samalla voi todeta BMW:n kaupunkisähköauton olevan edelleenkin varsinainen yksisarvinen: suoraa kilpailijaa autolle on vaikea keksiä. Tämä ei toki ole estänyt BMW:tä ylistämästä autoaan luokkansa myydyimmäksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhä raikas, yhä toimiva Idea hiilikuitumonokokkiin rakennetusta sähköautosta on yhä raikas ja toimiva. BMW:n voimakkaan moottorijarrutuksen mahdollistama yhden polkimen ajotekniikka siirtyy nopeasti selkäytimeen, ja kun kauas eteen ulottuvien A-pilarien katvealueet oppii huomioimaan, sukkeloi i3 erittäin miellyttävästi pitkin taajamia. Viimevuotinen kasvojenkohotus ei ole juuri autoa muuttanut. Kun lehdistötiedotteen alkupuolella kerrotaan jo uuden mustan värin saaneista A-pilareista, tietää ettei mullistavia muutoksia liene odotettavissa. Kasvojenkohotus onkin lähinnä optiikkaa: uudet etu- ja takapuskurit korostavat valmistajan mukaan auton leveyttä ja urheilullisuutta (?). Kattolinjaa korostetaan nyt hopeisella raidalla. Etuvalot ovat vaihtuneet täysledi-tyyppisiksi. REXin rauhaa Voimalinja i3:ssa on yhä ennallaan: takapyörät vetävät 170-hevosvoimaisen sähkömoottorin voimin ja lattia kätkee 27,2 kilowattitunnin akun (teoreettinen kapasiteetti 33 kWh). Pienempi 18,8 kilowattitunnin vaihtoehto on poistunut hinnastosta. Uusi WLTP-sykli lupaa BMW:n toimintamatkaksi 235–255 kilometriä. Valmistaja itse puhuu 200 kilometrin todellisesta toimintamatkasta. Samaa väitettä tukevat havaintomme leudossa säässä ajetulla maantielenkillä. Polttomoottori asuu huomaamattomasti tavaratilan lattian alla. Toki i3:een saa lisävarusteena edelleen REX-matkanjatkajaksi kutsutun polttomoottorin. Kaksisylinterinen aggregaatti tarjoaa apua akun tyhjentyessä tien päällä, mutta sen tärkein tehtävä lienee tuoda turvallisuuden tunnetta: polttomoottorin käyttöä huomaa välttelevänsä viimeiseen asti, mutta sen läsnäolon ansiosta sähköisen toimintamatkan uskaltaa huoletta venyttää lähes äärimmilleen. Sähköautoilua on muutenkin mietitty: latauksen alkaessa mittaristo kertoo selkeästi latausajan ja kurapäivinä osaa arvostaa pientä etutavaratilaa, jonne latauskaapelit saa säilöttyä sisätiloja sotkematta. Pikalataus onnistuu 50 kilowatilla CCS:llä, eli akku täyttyy 80 prosenttiin 39 minuutissa. Vaihtosähköä BMW syö Type 2:n yli 11 kilowatilla (3x16A) tai 7,4 kilowatilla (1x 32A). Latausajat 80 prosenttiin ovat tällöin 2,45 ja 3,45 tuntia. Karmeat kitkat Vaikka koeajohetkellä kevät oli jo pitkällä, toimitti BMW auton koeajoon kitkarenkain. Rengasvalinta ei ehkä ollut hetkeen paras mahdollinen, mutta samalla se antoi tilaisuuden tutustua i3:n ominaisuuksiin talvikautena. Ja suoraan sanoen korkean kaupunkiauton huojahtelu uraisella moottoritiellä oli varsin epämiellyttävää koettavaa. Harvassa nykyautossa huomaa alitajuisesti siirtävänsä molemmat kädet ohjauspyörälle, kun vauhti alkaa nousta yli sataan kilometriin tunnissa. Vaihteensiirrin on yhä kätevä vasta tottumisen jälkeen. Ei i3 toki moottoritieautoksi ole tehtykään. Jyrkemmissä kaarteissa puskevan i3:n ohjaksissa voi kiinnittää huomion uudistettuun ajonvakautusjärjestelmään: väitteet entistä hienostuneemmasta toiminnasta kuulostavat uskottavilta. Akun puolesta se silti kykenee yllättävän hyvin pikataipaleille: moottoritietä voi kesänopeuksilla taittaa 130–150 kilometriä. Koeajoautoon oli valittu lisävarusteiset 20-tuumaiset vanteet (edessä 155/60 R20, takana 175/55 R20). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunnelman hienosäätöä Kasvojenkohotus on tuonut myös pientä piristystä sisätiloihin. Tunnelmaa hallitsevat edelleen tarkoituksenmukaisilta näyttävät kierrätysmateriaalit ja kojelaudan runsaan taidokas puuviilun käyttö, mutta nyt tablettimaisesti leijuvat näytöt on päivitetty vähän nykyaikaisemmiksi. Paremman Professional-navigaattorin valitsemalla iDriven näyttö laajenee 10,25-tuumaiseksi muista nykybemareista tutuksi järjestelmäksi. Koeajoauton perusruutu tulee toimeen pientä näyttöä reunustavien sururajojen ja vanhanaikaisten valikoiden kanssa. "Voisikohan tästä päätellä, että suurempi näyttö jäi lisävarustelistalle?" BMW i3 tukee nyt myös Apple CarPlay -näyttöpeilausta. Valitettavasti toiminto vaatii arvokkaamman suuremman näytön (noin 2260 euroa) ja noin 330 eurolla CarPlay-palvelun saa vain kolmeksi vuodeksi. Muutoinkin i3:ssa saa maksaa melkoisesti auton raikkaasta erikoisuudesta. Uutta ilmettä sisätiloihin tuovat uudet Loft-, Lodge- ja Suite-varustelut. Koeajoautoon valittu rusehtava Lodge tuo verhoiluun oliivilehtiuutteella värjättyä nahkaa ja villapohjaista kangasta. Valmistajan mukaan yli 80 prosenttia matkustajille näkyvistä pinnasta on tehty kierrätysmateriaaleista tai uusiutuvista lähteistä. Mallipäivitys toi nyt koeajetun i3:n rinnalle myös urheilullisemmaksi mainostetun i3S:n. 10 millimeriä matalampi urheilualusta, 40 millimetriä leveämpi raideväli ja 184-hevosvoimaan noussut teholukema ovat sen suurimpia kohokohtia. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus BMW i3 Range Extender Hinta alkaen 46 199 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 950 € Moottori Sähköauto, automaattivaihteisto, takaveto, 33 kWh litium-ioniakku, bensiinikäyttöinen matkanjatkaja Teho 125 kW (170 hv) Vääntö 250 Nm Vääntö 250 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 0,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 14 g/km Mitat pituus 4011 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1598 mm Euro NCAP 4 (2013) tähteä Takuu 2 vuotta, akku 8 vuotta tai 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom Multicap – monikäyttöinen kumppani arkeen ja työhön 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen 29.10.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – melkein liian hyvä sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan