7.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: BMW i3 Range Extender – radikaalin perinteinen kasvojenkohotus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ikinuori kaupunkiradikaali on yli viisivuotiaanakin raikas. Kasvojenkohotus on lähinnä visuaalinen. Hyvää: yhä pirteän erilainen, vaivaton kaupungissa, matkanjatkajan tuoma rauha. Huonoa: ajettavuus kitkarenkain, kömpelöt takaovet, korkea hinta. Niin radikaalilta BMW i3 näytti saapuessaan markkinoille vuonna 2013, että sitä voisi edelleen luulla tuoreeksi automalliksi. Nyt yli puoli vuosikymmentä myöhemmin voi poikkeuksellisten muotojen todeta kestäneen aikaa hienosti. Samalla voi todeta BMW:n kaupunkisähköauton olevan edelleenkin varsinainen yksisarvinen: suoraa kilpailijaa autolle on vaikea keksiä. Tämä ei toki ole estänyt BMW:tä ylistämästä autoaan luokkansa myydyimmäksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhä raikas, yhä toimiva Idea hiilikuitumonokokkiin rakennetusta sähköautosta on yhä raikas ja toimiva. BMW:n voimakkaan moottorijarrutuksen mahdollistama yhden polkimen ajotekniikka siirtyy nopeasti selkäytimeen, ja kun kauas eteen ulottuvien A-pilarien katvealueet oppii huomioimaan, sukkeloi i3 erittäin miellyttävästi pitkin taajamia. Viimevuotinen kasvojenkohotus ei ole juuri autoa muuttanut. Kun lehdistötiedotteen alkupuolella kerrotaan jo uuden mustan värin saaneista A-pilareista, tietää ettei mullistavia muutoksia liene odotettavissa. Kasvojenkohotus onkin lähinnä optiikkaa: uudet etu- ja takapuskurit korostavat valmistajan mukaan auton leveyttä ja urheilullisuutta (?). Kattolinjaa korostetaan nyt hopeisella raidalla. Etuvalot ovat vaihtuneet täysledi-tyyppisiksi. REXin rauhaa Voimalinja i3:ssa on yhä ennallaan: takapyörät vetävät 170-hevosvoimaisen sähkömoottorin voimin ja lattia kätkee 27,2 kilowattitunnin akun (teoreettinen kapasiteetti 33 kWh). Pienempi 18,8 kilowattitunnin vaihtoehto on poistunut hinnastosta. Uusi WLTP-sykli lupaa BMW:n toimintamatkaksi 235–255 kilometriä. Valmistaja itse puhuu 200 kilometrin todellisesta toimintamatkasta. Samaa väitettä tukevat havaintomme leudossa säässä ajetulla maantielenkillä. Polttomoottori asuu huomaamattomasti tavaratilan lattian alla. Toki i3:een saa lisävarusteena edelleen REX-matkanjatkajaksi kutsutun polttomoottorin. Kaksisylinterinen aggregaatti tarjoaa apua akun tyhjentyessä tien päällä, mutta sen tärkein tehtävä lienee tuoda turvallisuuden tunnetta: polttomoottorin käyttöä huomaa välttelevänsä viimeiseen asti, mutta sen läsnäolon ansiosta sähköisen toimintamatkan uskaltaa huoletta venyttää lähes äärimmilleen. Sähköautoilua on muutenkin mietitty: latauksen alkaessa mittaristo kertoo selkeästi latausajan ja kurapäivinä osaa arvostaa pientä etutavaratilaa, jonne latauskaapelit saa säilöttyä sisätiloja sotkematta. Pikalataus onnistuu 50 kilowatilla CCS:llä, eli akku täyttyy 80 prosenttiin 39 minuutissa. Vaihtosähköä BMW syö Type 2:n yli 11 kilowatilla (3x16A) tai 7,4 kilowatilla (1x 32A). Latausajat 80 prosenttiin ovat tällöin 2,45 ja 3,45 tuntia. Karmeat kitkat Vaikka koeajohetkellä kevät oli jo pitkällä, toimitti BMW auton koeajoon kitkarenkain. Rengasvalinta ei ehkä ollut hetkeen paras mahdollinen, mutta samalla se antoi tilaisuuden tutustua i3:n ominaisuuksiin talvikautena. Ja suoraan sanoen korkean kaupunkiauton huojahtelu uraisella moottoritiellä oli varsin epämiellyttävää koettavaa. Harvassa nykyautossa huomaa alitajuisesti siirtävänsä molemmat kädet ohjauspyörälle, kun vauhti alkaa nousta yli sataan kilometriin tunnissa. Vaihteensiirrin on yhä kätevä vasta tottumisen jälkeen. Ei i3 toki moottoritieautoksi ole tehtykään. Jyrkemmissä kaarteissa puskevan i3:n ohjaksissa voi kiinnittää huomion uudistettuun ajonvakautusjärjestelmään: väitteet entistä hienostuneemmasta toiminnasta kuulostavat uskottavilta. Akun puolesta se silti kykenee yllättävän hyvin pikataipaleille: moottoritietä voi kesänopeuksilla taittaa 130–150 kilometriä. Koeajoautoon oli valittu lisävarusteiset 20-tuumaiset vanteet (edessä 155/60 R20, takana 175/55 R20). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunnelman hienosäätöä Kasvojenkohotus on tuonut myös pientä piristystä sisätiloihin. Tunnelmaa hallitsevat edelleen tarkoituksenmukaisilta näyttävät kierrätysmateriaalit ja kojelaudan runsaan taidokas puuviilun käyttö, mutta nyt tablettimaisesti leijuvat näytöt on päivitetty vähän nykyaikaisemmiksi. Paremman Professional-navigaattorin valitsemalla iDriven näyttö laajenee 10,25-tuumaiseksi muista nykybemareista tutuksi järjestelmäksi. Koeajoauton perusruutu tulee toimeen pientä näyttöä reunustavien sururajojen ja vanhanaikaisten valikoiden kanssa. "Voisikohan tästä päätellä, että suurempi näyttö jäi lisävarustelistalle?" BMW i3 tukee nyt myös Apple CarPlay -näyttöpeilausta. Valitettavasti toiminto vaatii arvokkaamman suuremman näytön (noin 2260 euroa) ja noin 330 eurolla CarPlay-palvelun saa vain kolmeksi vuodeksi. Muutoinkin i3:ssa saa maksaa melkoisesti auton raikkaasta erikoisuudesta. Uutta ilmettä sisätiloihin tuovat uudet Loft-, Lodge- ja Suite-varustelut. Koeajoautoon valittu rusehtava Lodge tuo verhoiluun oliivilehtiuutteella värjättyä nahkaa ja villapohjaista kangasta. Valmistajan mukaan yli 80 prosenttia matkustajille näkyvistä pinnasta on tehty kierrätysmateriaaleista tai uusiutuvista lähteistä. Mallipäivitys toi nyt koeajetun i3:n rinnalle myös urheilullisemmaksi mainostetun i3S:n. 10 millimeriä matalampi urheilualusta, 40 millimetriä leveämpi raideväli ja 184-hevosvoimaan noussut teholukema ovat sen suurimpia kohokohtia. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus BMW i3 Range Extender Hinta alkaen 46 199 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 950 € Moottori Sähköauto, automaattivaihteisto, takaveto, 33 kWh litium-ioniakku, bensiinikäyttöinen matkanjatkaja Teho 125 kW (170 hv) Vääntö 250 Nm Vääntö 250 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 0,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 14 g/km Mitat pituus 4011 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1598 mm Euro NCAP 4 (2013) tähteä Takuu 2 vuotta, akku 8 vuotta tai 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe