18.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: BMW X1 xDrive 25e – Perusvarmaa lataamista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä X1 xDrive 25e ottaa BMW:n jo tutuksi tulleet lataushybridieväät ja pistää ne mainion mallin kuoriin. Hyvää: saumattomuus, ajettavuus. Huonoa: hidas latausnopeus, maltillinen hybridiakun koko. Jotain BMW:n nykytilanteesta kertoo, että valmistaja on parhaimmillaan valmistaessaan rehellisiä arkiautoja ja jättäessään M-merkit ja sporttiverkkarit kotiin. X1 xDrive25e virittää merkin etuvetopohjaisen X1-katumaasturin lataushybridisäveleen malliston muiden jäsenten tapaan.Faceliftin yhteydessä X1:n ulkonäköä tuotiin enemmän linjaan röyhkeämmin muotoiltujen isompien X-mallien kanssa. Täytyy vain toivoa, ettei suunta jatku muutaman vuoden päästä saapuvan seuraavan sukupolven kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKonetilan tuttujuttuHybridivoimalinja on sinänsä kokoelma BMW:n viime vuosilta tuttuja ratkaisuja. Etupyörien liikkeestä vastaa 1,5-litrainen kolmisylinterinen ahdettu bensiinimoottori, jonka parina on kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Takapyörille vauhtia antaa puolestaan sähkömoottori, joten X-mallien imagoon sopiva neliveto saadaan toteutettua hybridin avulla.Verrattain kompakti akkukoko tarkoittaa, että X1 selviytyy noin 45 kilometrin ajosta yhdellä latauksella. Sähköajon huippunopeus on 135 km/h. Valitettavasti BMW:n muiden mallien tavoin latauksen huipputeho on 3,7 kW, joten asiointilataamisen mielekkyys kärsii. Akun saa ladattua lataustavasta riippuen 3–5 tunnissa.Voimalinjan yhteispeli on saumatonta. Järjestelmä tosin ajoi kertaalleen akun niin tyhjäksi, että ajotietokoneen mukaan täysi teho ei ollut sillä hetkellä käytettävissä. Poikkeustilanne jäi kuitenkin hetkelliseksi.Vielä kun kaikki on paikallaan2015 ensiesitelty toisen polven X1 on mallikaarensa ehtoopuolella, mutta viime vuonna saapuneen faceliftin ansiosta iän kavaltaa lähinnä sisarmalleihin verrattuna vanhahtavan kookas vaihteenvalitsin. Tuttu iDrive-tietoviihdejärjestelmä on edelleen eräs markkinoiden parhaista, ja hybridijärjestelmä osaa huomioida syötetyn reitin energiankäytössään. Perinteisiin viittaava mittaristo on BMW:n parempaa osaamista uudempien mallien digimittaristojen keskellä. X1:n ajettavuus on mainiolla tolalla, joten kaupunkien kulkija puikkelehtii liikenteessä itsevarmasti. Alustan hienosäätö on jopa turhan pintanapakalla tolalla, mutta kyse lienee brändi-imagon aiheuttamasta lievästä kauneusvirheestä.Lataushybriditekniikka ei juuri näy X1:n tavaratilassa, joka on kutistunut 50 litralla. Tilaa on takaistuin käytössä 450 litraa, penkit kaadettuna 1 470 litraa. Sen sijaan tilaa on pihistetty takamatkustajilta, joiden pääntila jää hiukan pienemmäksi, ja mahdollisuus pitkittäissuunnassa säädettäviin takaistuimiin puuttuu lataushybridin yhteydessä. Edessä urheiluistuimet puolestaan ovat nimestään huolimatta mukavat ja hyvin säädettävät.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Eetu Kokkonen BMW X1 xDrive 25e A xLine Hinta alkaen 49 633 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 956 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Teho 92 kW (125 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 220 Nm (1500–3800 r/min) Vääntö 220 Nm (1500–3800 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 10,0 / 8,8 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 162 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,8 (yhd.) CO2-päästöt 41 g/km Mitat pituus 447 mm, leveys 1821 mm, korkeus 1582 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous