18.11.2020

Koeajo: BMW X1 xDrive 25e – Perusvarmaa lataamista

BMW X1 XDrive

X1 xDrive 25e ottaa BMW:n jo tutuksi tulleet lataushybridieväät ja pistää ne mainion mallin kuoriin. Hyvää: saumattomuus, ajettavuus. Huonoa: hidas latausnopeus, maltillinen hybridiakun koko.

Jotain BMW:n nykytilanteesta kertoo, että valmistaja on parhaimmillaan valmistaessaan rehellisiä arkiautoja ja jättäessään M-merkit ja sporttiverkkarit kotiin. X1 xDrive25e virittää merkin etuvetopohjaisen X1-katumaasturin lataushybridisäveleen malliston muiden jäsenten tapaan.

Faceliftin yhteydessä X1:n ulkonäköä tuotiin enemmän linjaan röyhkeämmin muotoiltujen isompien X-mallien kanssa. Täytyy vain toivoa, ettei suunta jatku muutaman vuoden päästä saapuvan seuraavan sukupolven kanssa.

BMW X1 XDrive

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Konetilan tuttujuttu

Hybridivoimalinja on sinänsä kokoelma BMW:n viime vuosilta tuttuja ratkaisuja. Etupyörien liikkeestä vastaa 1,5-litrainen kolmisylinterinen ahdettu bensiinimoottori, jonka parina on kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Takapyörille vauhtia antaa puolestaan sähkömoottori, joten X-mallien imagoon sopiva neliveto saadaan toteutettua hybridin avulla.

Verrattain kompakti akkukoko tarkoittaa, että X1 selviytyy noin 45 kilometrin ajosta yhdellä latauksella. Sähköajon huippunopeus on 135 km/h. Valitettavasti BMW:n muiden mallien tavoin latauksen huipputeho on 3,7 kW, joten asiointilataamisen mielekkyys kärsii. Akun saa ladattua lataustavasta riippuen 3–5 tunnissa.

BMW X1 XDrive

Voimalinjan yhteispeli on saumatonta. Järjestelmä tosin ajoi kertaalleen akun niin tyhjäksi, että ajotietokoneen mukaan täysi teho ei ollut sillä hetkellä käytettävissä. Poikkeustilanne jäi kuitenkin hetkelliseksi.

Vielä kun kaikki on paikallaan

2015 ensiesitelty toisen polven X1 on mallikaarensa ehtoopuolella, mutta viime vuonna saapuneen faceliftin ansiosta iän kavaltaa lähinnä sisarmalleihin verrattuna vanhahtavan kookas vaihteenvalitsin. Tuttu iDrive-tietoviihdejärjestelmä on edelleen eräs markkinoiden parhaista, ja hybridijärjestelmä osaa huomioida syötetyn reitin energiankäytössään. Perinteisiin viittaava mittaristo on BMW:n parempaa osaamista uudempien mallien digimittaristojen keskellä.

X1:n ajettavuus on mainiolla tolalla, joten kaupunkien kulkija puikkelehtii liikenteessä itsevarmasti. Alustan hienosäätö on jopa turhan pintanapakalla tolalla, mutta kyse lienee brändi-imagon aiheuttamasta lievästä kauneusvirheestä.

Lataushybriditekniikka ei juuri näy X1:n tavaratilassa, joka on kutistunut 50 litralla. Tilaa on takaistuin käytössä 450 litraa, penkit kaadettuna 1 470 litraa. Sen sijaan tilaa on pihistetty takamatkustajilta, joiden pääntila jää hiukan pienemmäksi, ja mahdollisuus pitkittäissuunnassa säädettäviin takaistuimiin puuttuu lataushybridin yhteydessä. Edessä urheiluistuimet puolestaan ovat nimestään huolimatta mukavat ja hyvin säädettävät.

BMW X1 XDrive

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Eetu Kokkonen

BMW X1 xDrive 25e A xLine

Hinta alkaen

49 633 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

52 956 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä).

Teho

92 kW (125 hv), 5000–5500 r/min

Vääntö

220 Nm (1500–3800 r/min)

Vääntö

220 Nm (1500–3800 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 10,0 / 8,8 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (1 x 16 A).

Toimintamatka

50 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

162 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,9 s

Huippunopeus

193 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,8 (yhd.)

CO2-päästöt

41 g/km

Mitat

pituus 447 mm, leveys 1821 mm, korkeus 1582 mm, akseliväli 2670 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat