18.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW X5 – polanteita aamiaiseksi ja kelirikkoa lounaaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n kookas SUV-malli uudistuu entistä sähköisempään suuntaan. Uutuusmalli jaksaa ilman polttomoottoria yli 100 kilometriä. Hyvää: raju suorituskyky, sisätilat, viimeistely Huonoa: vakiovarustelu, kulutus X5 sai kunnian olla BMW:n ensimmäinen SUV-malli. Julkaisun hetkellä elettiin vuotta 1999, ja autovalmistajat alkoivat painottaa tuotannossaan juuri katumaasturimalleja. X5 oli ilmestyessään suurin ja kaunein. Tai ainakin aika lähellä.Tätä nykyä kookkaat SUV-malit ovat arkipäivää ja tämän vuoksi X5 ei enää erotu massasta samalla tavalla kuin pari vuosikymmentä sitten. BMW:n mallistosta löytyy kaiken lisäksi myös kookkaampia malleja, joten X5 ei enää ole SUVien kruununjalokivi. Se kunnia kuuluu X7:lle.Ei X5 luonnollisesti ole pieni ja huomaamaton automalli. Se tarjoaa reippaat sisätilat ja kunnioitusta herättävät ulkomitat, jotka saavat keskiluokan SUV:t vaikuttamaan lapsellisen pieniltä. Pituutta lähes viisi metriä ja leveyttä kaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelkkä sähkömoottorikin riittäisiSuurimmat uudistukset ovat voimalinjassa, joka on entistä sähköisempi. Polttomoottorivapaata voimaa on 197 hv ja 280 Nm. Nämä lukemat riittäisivät itsessäänkin kuljettamaan X5:n kokoista laivaa, mutta olisivathan tuollaiset lukemat suorastaan häpeälliset.Sähkövoimanlähteen lisäksi konehuoneesta löytyy kuusisylinterinen bensiinimoottori, jonka iskutilavuus on merkille ominainen 2998 cm3. Potkua bensaturbossa on 313 hevosvoimaa ja vääntöä 450 Nm. Kun sähkö- ja polttomoottorin lukemat yhdistetään, saadaan tulokseksi 489 hv ja 700 Nm.Yhdistetty järjestelmän teho on kaikella tavoin ajateltuna riittävä. Lähes 500 hepoa puhuttelee, ja nelivetoisena voima saadaan myös välitettyä tiehen. Koeajolla vallinnut talvikeli toki laittaa suorituskyvylle rajat, mutta liukkaallakin käy selväksi, että auto liikkuu ripeästi kohti horisonttia.Erityisen miellyttävää on kuunnella kuusisylinterisen polttomoottorin muodostamaa äänivallia, jota on alkanut automaailman sähköistyessä kaivata enemmän. Kun kolmelitrainen mylly murahtaa pakoäänet ilmoille, ei tuosta sinfoniasta voi olla pitämättä.Hybridivoimalinja on muutenkin onnistunut kokonaisuus. Pelkkä polttomoottori tuottaa ilahduttavasti voimaa, ja sähkömoottori auttaa pienentämään polttiksen viivettä. Kahden voimanlähteen yhdistelmä tekee kokonaisuudesta toimivan paketin. 8-portaisen automaattivaihteiston toiminta on moitteetonta.Ketä kiinnostaa kulutus?Moni valmistaja on alkanut ajatella ladattavia mallejaan entistä vahvemmin alhaisempien kulutuslukemien näkökulmasta. Kun plugarit tulivat markkinoille, pääpaino tuntui olevan myös railakkaassa suorituskyvyssä. Esimerkiksi VW:n GTE-mallit olivat rivakoita ekoilijoita. BMW tekee sähköistyksellä molempia, mutta rehellisesti pääpaino tuntuu olevan enemmän hurjassa suorituskyvyssä kuin alhaisessa kulutuksessa.xDrive 50e on hävyttömän tehokas malli, mutta M60i menee vielä pidemmälle. Tuolloin kyseessä on tosin enää kevythybridi, sillä pellin alla lymyää V8. 4,4-litrainen voimanlähde kirnuaa 530 hevosvoimaa ja 750 Nm. Järkäle kiihtyy sataan 4,3 sekunnissa. Hidas ei ole koeajettu 50e-mallikaan, sillä lukema on 4,8 sekuntia.Alle viiden sekunnin alitus on pääosin polttomoottorikäyttöiselle taisteluvaunulle lipevä. Kun X5:llä ojentaa hyvän pidon hetkellä nilkan kohti keulaa, syöksyy se suupielen nostattavaan hölkkään. Sähkömallit kiihtyvät X5:ttä nopeammin, mutta kyllä muhkeassa polttomoottorissa on enemmän tunnelmaa.Kulutusmielessä ahkera lataaminen on suotavaa, sillä ilman ajoakun varausta kulutus nousee huimasti ilmoitetusta. WLTP:n mukaiseen litran kulutuslukemaan pääseminen edellyttää sähkön maksimaalista käyttöä. Sähköinen toimintamatka on 94–100 kilometriä, mutta kunnon talvikelissä siitä voi nipistää ainakin kolmanneksen. Ison auton ohjaamon lämmittäminen nielaisee reippaasti energiaa, ja toimintamatka kutistuu silmissä.Uuden X5:n entistä pidemmän toimintamatkan lisäksi myös latausnopeuteen on panostettu. Tätä nykyä AC-laturilta saadaan sähköä 7,4 kW nopeudella, entisen 3,7 kW:n sijaan. Pikalatausmahdollisuutta ei edelleenkään ole tarjolla. Tämä on selkeä puute, sillä suurella osalla kilpailijoita moinen on saatavilla. Ainakin tässä hintaluokassa.Jos autoa ei säilytä latauspiuhan päässä, on polttomoottoripainotteinen kulutus reippaat kymmenen litraa sadalla. Ihan mahdoton tuo ei tehoreservi huomioiden ole, ja omistajakunta tuskin tekee autovalintaansa kulutuslukema silmissä kiiluen.Iso ja ihanaBMW:n avut eivät toki rajoitu häijyyn suorituskykyyn. X5 kätkee sisäänsä hyvät sisätilat, ja isolla kädellä matkustusmukavuutta. Koska kyseessä on henkilöautomallia korkeampi SUV, on auton sisältä mukavat näkymät liikennevirtaan. Koko tuo turvallisuuden tunnetta, mikä on toki myös valheellista.Isolla autolla on mukava taivaltaa pitkää siivua, eikä meno onnistu lannistamaan edes sakea lumipyry. Kookas vankkuri niele polanteista tien pintaa aamiaiseksi ja kelirikkoa lounaaksi. Päivälliseksi menee sohjoa ja iltapalaksi kunnon lumipöpperöt. Ei riemulla rajaa, kun nelivedolla ajaa.X5:n alusta on etenkin alkuun liioitellun jämäkän oloinen. Sillä on toki haettu merkille ominaista sporttisuutta, mutta napsun verran mukavampi alusta nostaisi fiilistä entisestään. Toisaalta tukevaan tuntumaan tottuu pian. Rengasmelu on onnistuttu painamaan alhaiseksi, vaikka alla pyörii 22” renkaat. Aivan immuuni ympärillä olevan liikenteen melulle auto ei kuitenkaan ole.BMW:n etuihin kuuluu toki myös hyvän kokoinen tavaratila. Numerot eivät tee sille oikeutta, sillä tilavuus on paperilla 500 litraa. Muotoilu on kuitenkin sellainen, että pohjatilaa on reippaasti. Siksi kontti imaisee hyvän määrän tavaraa ja isompiakin esineitä. Kaksiosainen tavaratilan kansi on puolestaan kätevä ja persoonallinen ratkaisu.Koko kansan käyttöautoksi kohoamisen esteeksi nousee BMW:n kohdalla hinta. Iso ja laadukas auto maksaa halvimmillaan 99 508 euroa. Ja tässä kohdin ollaan liikkeellä hinnat alkaen -osastolla. Kun päälle lätkäistään varusteita, saadaan hintalappu keploteltua vaivatta 20 000 euroa korkeammalle.Koeajetun auton hinta on saatu hilattua 118 000 euron yläpuolelle. BMW:n tapauksessa varustepakettien hinnat saavat hörähtämään epäuskoisesta naurusta, sillä esimerkiksi LED-valot ja paremman äänentoiston sisältävä Innovation-paketti maksaa 5 890 euroa. Ihanan kallista.On hassua kuinka olennaisia varusteita perusvarusteisesta X5:stä uupuu. Autossa ei nimittäin lähtökohtaisesti ole mukautuvaa vakionopeudensäädintä, jollainen kuuluu tätä nykyä keskiluokan perusautojen vakiovarustukseen. Adpatiivinen vakkari tulee mukaan Driving assistant professional –lisävarusteen hankkimalla. Sellaista ei esimerkiksi koeajetussa versiossa ollut.BMW:n miinuslistalle ei hieman puutteellisen vakiovarustelun lisäksi nouse kovin monta asiaa. Yksi suurimmista lienee se, että täydellisyyden vuoksi kuvaan astuu pieni tylsyys. X5 ei huutele ulkokuorellaan, ja moitteetta toimiva voimalinja on vähän liiankin hyvä. Kun kaikki on kohdallaan, soisi luonteen olevan räiskyvämpi.Teksti ja kuvat: Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW X5 xDrive 50e LATAUSHYBRIDI, neliveto 6-syl. bensiinimoottori 2 998 cm3 8-vaihteinen automaattivaihteisto Teho 360 kW (489 hv), 700 Nm Sähkömoottorin teho 145 kW (197 hv) Akku 25,7 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (1×16 A) WLTP-kulutus 0,8-1,1 l/100km CO2-päästöt 23-27 g/km Toimintamatka sähköllä 94-110 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Mitat Pituus 4 935 mm Leveys 2 004 mm Korkeus 1 755 mm Akseliväli 2 975 mm Tavaratila 500 l Omamassa 2 495 kg Perävaunu 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2017) Takuu 2 v Hybridijärjestelmän akku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 99 508 € Koeajoauto 118 850 € Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster