18.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW X5 – polanteita aamiaiseksi ja kelirikkoa lounaaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n kookas SUV-malli uudistuu entistä sähköisempään suuntaan. Uutuusmalli jaksaa ilman polttomoottoria yli 100 kilometriä. Hyvää: raju suorituskyky, sisätilat, viimeistely Huonoa: vakiovarustelu, kulutus X5 sai kunnian olla BMW:n ensimmäinen SUV-malli. Julkaisun hetkellä elettiin vuotta 1999, ja autovalmistajat alkoivat painottaa tuotannossaan juuri katumaasturimalleja. X5 oli ilmestyessään suurin ja kaunein. Tai ainakin aika lähellä.Tätä nykyä kookkaat SUV-malit ovat arkipäivää ja tämän vuoksi X5 ei enää erotu massasta samalla tavalla kuin pari vuosikymmentä sitten. BMW:n mallistosta löytyy kaiken lisäksi myös kookkaampia malleja, joten X5 ei enää ole SUVien kruununjalokivi. Se kunnia kuuluu X7:lle.Ei X5 luonnollisesti ole pieni ja huomaamaton automalli. Se tarjoaa reippaat sisätilat ja kunnioitusta herättävät ulkomitat, jotka saavat keskiluokan SUV:t vaikuttamaan lapsellisen pieniltä. Pituutta lähes viisi metriä ja leveyttä kaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelkkä sähkömoottorikin riittäisiSuurimmat uudistukset ovat voimalinjassa, joka on entistä sähköisempi. Polttomoottorivapaata voimaa on 197 hv ja 280 Nm. Nämä lukemat riittäisivät itsessäänkin kuljettamaan X5:n kokoista laivaa, mutta olisivathan tuollaiset lukemat suorastaan häpeälliset.Sähkövoimanlähteen lisäksi konehuoneesta löytyy kuusisylinterinen bensiinimoottori, jonka iskutilavuus on merkille ominainen 2998 cm3. Potkua bensaturbossa on 313 hevosvoimaa ja vääntöä 450 Nm. Kun sähkö- ja polttomoottorin lukemat yhdistetään, saadaan tulokseksi 489 hv ja 700 Nm.Yhdistetty järjestelmän teho on kaikella tavoin ajateltuna riittävä. Lähes 500 hepoa puhuttelee, ja nelivetoisena voima saadaan myös välitettyä tiehen. Koeajolla vallinnut talvikeli toki laittaa suorituskyvylle rajat, mutta liukkaallakin käy selväksi, että auto liikkuu ripeästi kohti horisonttia.Erityisen miellyttävää on kuunnella kuusisylinterisen polttomoottorin muodostamaa äänivallia, jota on alkanut automaailman sähköistyessä kaivata enemmän. Kun kolmelitrainen mylly murahtaa pakoäänet ilmoille, ei tuosta sinfoniasta voi olla pitämättä.Hybridivoimalinja on muutenkin onnistunut kokonaisuus. Pelkkä polttomoottori tuottaa ilahduttavasti voimaa, ja sähkömoottori auttaa pienentämään polttiksen viivettä. Kahden voimanlähteen yhdistelmä tekee kokonaisuudesta toimivan paketin. 8-portaisen automaattivaihteiston toiminta on moitteetonta.Ketä kiinnostaa kulutus?Moni valmistaja on alkanut ajatella ladattavia mallejaan entistä vahvemmin alhaisempien kulutuslukemien näkökulmasta. Kun plugarit tulivat markkinoille, pääpaino tuntui olevan myös railakkaassa suorituskyvyssä. Esimerkiksi VW:n GTE-mallit olivat rivakoita ekoilijoita. BMW tekee sähköistyksellä molempia, mutta rehellisesti pääpaino tuntuu olevan enemmän hurjassa suorituskyvyssä kuin alhaisessa kulutuksessa.xDrive 50e on hävyttömän tehokas malli, mutta M60i menee vielä pidemmälle. Tuolloin kyseessä on tosin enää kevythybridi, sillä pellin alla lymyää V8. 4,4-litrainen voimanlähde kirnuaa 530 hevosvoimaa ja 750 Nm. Järkäle kiihtyy sataan 4,3 sekunnissa. Hidas ei ole koeajettu 50e-mallikaan, sillä lukema on 4,8 sekuntia.Alle viiden sekunnin alitus on pääosin polttomoottorikäyttöiselle taisteluvaunulle lipevä. Kun X5:llä ojentaa hyvän pidon hetkellä nilkan kohti keulaa, syöksyy se suupielen nostattavaan hölkkään. Sähkömallit kiihtyvät X5:ttä nopeammin, mutta kyllä muhkeassa polttomoottorissa on enemmän tunnelmaa.Kulutusmielessä ahkera lataaminen on suotavaa, sillä ilman ajoakun varausta kulutus nousee huimasti ilmoitetusta. WLTP:n mukaiseen litran kulutuslukemaan pääseminen edellyttää sähkön maksimaalista käyttöä. Sähköinen toimintamatka on 94–100 kilometriä, mutta kunnon talvikelissä siitä voi nipistää ainakin kolmanneksen. Ison auton ohjaamon lämmittäminen nielaisee reippaasti energiaa, ja toimintamatka kutistuu silmissä.Uuden X5:n entistä pidemmän toimintamatkan lisäksi myös latausnopeuteen on panostettu. Tätä nykyä AC-laturilta saadaan sähköä 7,4 kW nopeudella, entisen 3,7 kW:n sijaan. Pikalatausmahdollisuutta ei edelleenkään ole tarjolla. Tämä on selkeä puute, sillä suurella osalla kilpailijoita moinen on saatavilla. Ainakin tässä hintaluokassa.Jos autoa ei säilytä latauspiuhan päässä, on polttomoottoripainotteinen kulutus reippaat kymmenen litraa sadalla. Ihan mahdoton tuo ei tehoreservi huomioiden ole, ja omistajakunta tuskin tekee autovalintaansa kulutuslukema silmissä kiiluen.Iso ja ihanaBMW:n avut eivät toki rajoitu häijyyn suorituskykyyn. X5 kätkee sisäänsä hyvät sisätilat, ja isolla kädellä matkustusmukavuutta. Koska kyseessä on henkilöautomallia korkeampi SUV, on auton sisältä mukavat näkymät liikennevirtaan. Koko tuo turvallisuuden tunnetta, mikä on toki myös valheellista.Isolla autolla on mukava taivaltaa pitkää siivua, eikä meno onnistu lannistamaan edes sakea lumipyry. Kookas vankkuri niele polanteista tien pintaa aamiaiseksi ja kelirikkoa lounaaksi. Päivälliseksi menee sohjoa ja iltapalaksi kunnon lumipöpperöt. Ei riemulla rajaa, kun nelivedolla ajaa.X5:n alusta on etenkin alkuun liioitellun jämäkän oloinen. Sillä on toki haettu merkille ominaista sporttisuutta, mutta napsun verran mukavampi alusta nostaisi fiilistä entisestään. Toisaalta tukevaan tuntumaan tottuu pian. Rengasmelu on onnistuttu painamaan alhaiseksi, vaikka alla pyörii 22” renkaat. Aivan immuuni ympärillä olevan liikenteen melulle auto ei kuitenkaan ole.BMW:n etuihin kuuluu toki myös hyvän kokoinen tavaratila. Numerot eivät tee sille oikeutta, sillä tilavuus on paperilla 500 litraa. Muotoilu on kuitenkin sellainen, että pohjatilaa on reippaasti. Siksi kontti imaisee hyvän määrän tavaraa ja isompiakin esineitä. Kaksiosainen tavaratilan kansi on puolestaan kätevä ja persoonallinen ratkaisu.Koko kansan käyttöautoksi kohoamisen esteeksi nousee BMW:n kohdalla hinta. Iso ja laadukas auto maksaa halvimmillaan 99 508 euroa. Ja tässä kohdin ollaan liikkeellä hinnat alkaen -osastolla. Kun päälle lätkäistään varusteita, saadaan hintalappu keploteltua vaivatta 20 000 euroa korkeammalle.Koeajetun auton hinta on saatu hilattua 118 000 euron yläpuolelle. BMW:n tapauksessa varustepakettien hinnat saavat hörähtämään epäuskoisesta naurusta, sillä esimerkiksi LED-valot ja paremman äänentoiston sisältävä Innovation-paketti maksaa 5 890 euroa. Ihanan kallista.On hassua kuinka olennaisia varusteita perusvarusteisesta X5:stä uupuu. Autossa ei nimittäin lähtökohtaisesti ole mukautuvaa vakionopeudensäädintä, jollainen kuuluu tätä nykyä keskiluokan perusautojen vakiovarustukseen. Adpatiivinen vakkari tulee mukaan Driving assistant professional –lisävarusteen hankkimalla. Sellaista ei esimerkiksi koeajetussa versiossa ollut.BMW:n miinuslistalle ei hieman puutteellisen vakiovarustelun lisäksi nouse kovin monta asiaa. Yksi suurimmista lienee se, että täydellisyyden vuoksi kuvaan astuu pieni tylsyys. X5 ei huutele ulkokuorellaan, ja moitteetta toimiva voimalinja on vähän liiankin hyvä. Kun kaikki on kohdallaan, soisi luonteen olevan räiskyvämpi.Teksti ja kuvat: Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW X5 xDrive 50e LATAUSHYBRIDI, neliveto 6-syl. bensiinimoottori 2 998 cm3 8-vaihteinen automaattivaihteisto Teho 360 kW (489 hv), 700 Nm Sähkömoottorin teho 145 kW (197 hv) Akku 25,7 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (1×16 A) WLTP-kulutus 0,8-1,1 l/100km CO2-päästöt 23-27 g/km Toimintamatka sähköllä 94-110 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Mitat Pituus 4 935 mm Leveys 2 004 mm Korkeus 1 755 mm Akseliväli 2 975 mm Tavaratila 500 l Omamassa 2 495 kg Perävaunu 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2017) Takuu 2 v Hybridijärjestelmän akku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 99 508 € Koeajoauto 118 850 € Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen