22.7.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BYD Seal U on kiinalaisvalmistajan viimeisin lanseeraus Suomessa ja Euroopassa. Siinä on paljon hyvää, vaikka se ei loista millään osa-alueella. Ensin tuli BYD Seal ja nyt BYD Seal U. Kaksi kiinalaisvalmistajan sähköautomallia, jotka on nimetty melkein samalla tavalla, mutta ovat hyvin erilaiset autot. Kun Seal ilman u:ta on urheilullinen sedan, Seal u:n kanssa on leppoisa crossover, josta Sealin kaltainen urheilullisuus on kaukana.BYD:n urheilullisesta sedanista ei voi sanoa, että se olisi tylsä, sillä siinä parasta on juuri sen dynaaminen ajettavuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain etuveto saatavillaBYD Seal -mallia tarjoillaan asiakkaille myös nelivetoisena. Seal U on sen sijaan täyssähköisenä versiona aina etuvetoinen. Loppuvuodesta Seal U:sta on tulossa myyntiin myös lataushybridi, joka on nelivetoinen. Sen sähköinen toimintamatka on noin 70 kilometriä ja kun tankki on sen lisäksi täynnä, auton toimintamatka yhdellä latauksella ja tankkauksella pitäisi olla yli 1000 kilometriä.Mutta nyt koeajossa olleesta täyssähköisestä BYD Seal U:sta voi sanoa, että siinä on perusasiat hyvin mallillaan. Sen ajattevuus on ihan ok, vaikka sen alusta on aika mukavuuspainotteinen ja pehmeä. Ainakin alusta on mukava Suomen karkeille ja paikoitellen huonoillekin tienpinnoille. Lisäksi auto on miellyttävä ajaa siinä mielessä, että se on hiljainen. Tietysti sen vuoksi, että se on sähköauto, mutta rengasäänetkään eivät juuri kantaudu matkustamoon. Ohjaus Seal U:ssa ei myöskään säväytä, se on melko tehostettu, eikä kovin tunnokas. Mutta se ei ole missään nimessä sysihuono. Vastetta ja tuntumaa ohjauksesta kuitenkin puuttuu. Matka-ajossa ohjaus keskittää kuitenkin hyvin, joten tuntuman puutos ei käy raskaaksi matka-ajossa. Kuljettajan ergonomiakin on ihan hyvä, siinä ei ole ainakaan mitään sellaista, mikä ärsyttäisi erityisesti tai tekisi myöskään pitkän matkan ajamisesta raskasta.Kuljettajan ympäristö Seal U:ssa on selkeä. Nappuloita on vähän ja monet toiminnot hoidetaan ison kääntyvän tietoviihdejärjestelmän valikoista. Vaikka tietoviihdejärjestelmä ei ole käytettävyydeltään eikä visuaalisuudeltaan se paras mahdollinen, niin sen kanssa pärjää hyvin. Itselleen mieluisat ja tarpeelliset toiminnot voi tehdä järjestelmään myös pikakomennoiksi.Tilaa hyvin takanaTakana Seal U:ssa on hyvin tilaa, joka vetoaa tietysti lapsiperheisiin. Takatilan tasainen lattia helpottaa myös käyttöä. Myös auton korkea crossover-muotoilu sekä sen mukana tuoma käytettävyys on monelle tärkeä juttu.Tavaratila Seal U:ssa ei ole mikään ”luokkansa isoin”, mutta ei kokoa voi moittiakaan. Litroissa mitattuna tilaa kontissa on 425.Seal U ei ole myöskään muotoilultaan se sähköauto, joka säväyttäisi. Muotokielessä ei ole myöskään mitään sellaista, mikä pistäisi ikävällä tavalla silmään. Seal U on tässäkin puolessa hieman tylsä.Pikalataus perustasoaSähköautoilijoille tärkeää on tietysti se, mikä auton toimintamatka on, paljonko se kuluttaa, miten lataus toimii.BYD Seal U:sta valmistetaan kahta eri varustetasoa, joiden nimet ovat Comfort ja Design. Maahantuojan mukaan tällä hetkellä kaikki Suomeen tuodut autot ovat korkeampaa varustetasoa, jolloin myös ajoakun koko autossa on aina suurempi. Comfort-mallissa akun koko on 71 kilowattituntia, kun koeajettu Design-varustelu tuo akkuun kilowattitunteja paljon lisää eli kaikkiaan niitä on 87. Nämä luvut tarkoittavat myös ajoakun käytössä olevaa kapasiteettia. Painoakin autoon tulee isomman akun myötä lisää yli 100 kiloa, jolloin myös kulutus kasvaa, WLTP-syklin mukainen kulutus Design-varustellussa autossa on 20,5 kilowattituntia sadalle, kun pienempiakkuisessa versiossa se on 19,9 kilowattituntia. WLTP-syklin mukainen yhdistetyn kulutuksen toimintamatka autoissa on 420 kilometriä ja 500 kilometriä isompiakkuisen auton eduksi.Seal U:ssa on siis iso akku, jonka pitäisi tarjota huoletonta toimintamatkaa, ainakin kesäkelissä. Ja kyllähän se tarjoaa. Seal U:lla ajettiin Moottorin koeajossa pitkiä matka-ajosiirtymiä, jolloin energiaa kului, mutta siihen malliin, että eteneminen oli huoletonta. Autoa ladattiin silloin kun oli tauon paikka, ja kun kohdalle sattui laturi, joka myös antoi virtaa riittämiin, Seal otti sitä sillä tapaa vastaan, mitä valmistaja ilmoittaakin, siis perustasoa, ei siis mitään supernopeaa. Eikä BYD:n kohdalla tässä pitäisikään olla mitään epäselvää, kyseinen autovalmistaja on nimenomaan kunnostautunut akkujen valmistajana jo usean vuosikymmenen ajan ja tekee akkuja myös muille autonvalmistajille – sekä esimerkiksi myös älypuhelinvalmistajille.Mitä BYD Seal U:sta jäi koeajon aikana käteen. Juurikin se, että Seal U on oikeastaan melko tylsä auto, joka ei tee vaikutusta oikein millään osa-alueella. Siinä ei ole mitään, mikä sävähdyttäisi erityisesti. Vaikka Seal U on tylsä, niin se on kuitenkin auto, josta voisi sanoa kiteytettynä, että kaikki asiat on kuitenkin melko hyvin. Jos mikään ei erityisesti säväytä, tarvitseeko edes säväyttää? Kunhan perusasiat hoidetaan hyvin, voi olla monelle myös se riittävä ja ehkä sen vuoksi myös se paraskin suoritus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Tilat Muotoilu Tehokkaat jarrut Äänettömyys Tylsyys Tavaratila BYD Seal U Design SÄHKÖAUTO, etuveto 160 kW (218 hv), 330 Nm Akku brutto / netto 90 / 87 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 140 kW WLTP-kulutus 20,5 kWh / 100 km toimintamatka 500 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,6 s huippunopeus 175km/h Mitat Pituus 4 785mm Leveys 1 890 mm Korkeus1 668 mm Akseliväli 2 765 mm Tavaratila 425 l Omamassa 2 147 kg perävaunu 1 300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 6 v / 150 000 km ajoakku 8 v / 200 000 km Hinta alkaen 46 990 € koeajoauto 46 990 € Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 31.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Tang Flagship – unelmia rakentamassa 18.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U DM-i – mukavuudesta tinkimättä 7.6.2024 Koeajo Maistiainen: BYD Seal U – vetovoimaa kaveripiiristä 1.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: BYD Seal Excellence AWD – urheilullisuuden ehdoilla 15.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: BYD Seal – hienosti muotoiltu, mutta vähän vaatii viilaamista 2.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: BYD Han – ihmeen hyvää Kiinasta 22.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: BYD Dolphin – tämä delfiini pärjää myös talvikelillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle