28.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Chevrolet Silverado 1500 4WD Crew Cab – työjuhta Chevyn tapaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Chevrolet Silverado on General Motorsin vastaus amerikkalaisten isojen avolavojen markkinalle. Hyvää: Tilat, infotainment, moottori, vaihteisto. Huonoa: Ei erillisjousitusta takana, nypyttävä alusta. Ei tarvitse kuin katsoa amerikkalaista draamasarja Yellowstonea, kun yhdessä jaksossa näkee läpileikkauksen, millaisilla autoilla amerikkalaiset ainakin ”lännessä” ajavat – ja myös raskaita perävaunuja vetävät.Chevrolet Silverado on yksi niistä suosikki-pick-upeista, jossa on esimerkiksi lännen karjatilallisten raakaa voimaa tarjoavan auton vetokyky.Chevrolet Silverado on työjuhta Chevyn tapaan Fordien, Ramien ja muiden joukkoon. Se on nimenomaan yksi päämarkkinansa Pohjois-Amerikan myydyimmistä avolavoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki tarvittavat avustinjärjestelmätSilverado on samalla tavalla kuin muutkin amerikkalaiset isot SUV:t ja pic-upit, päivitetty täysin tähän päivään.Silverado on nimenomaan moderni työkone, jossa on kaikki avustinjärjestelmät, kaistavahti sekä törmäysvaroitin, mitä nykyautossa vain tarvitsee olla. Google-pohjainen infotainment on GM-pohjaisissa autoissa, kuten Suburbanissa, Tahoessa, Escaladessa sekä Silveradossa tehty toimiviksi ja loogisiksi.Kabiini isossa Silveradossa on erittäin väljä. Edessä on hyvin tilaa, kuljettajalla hallintalaitteet hyvin saatavilla, rattivaihde on nyt poistunut ja vaihdevipu on sijoitettu auton keskikonsoliin. Amerikkalaisilla autoilla ajamiseen tottuneille rattivaihdekin voisi toimia, mutta keskikonsoliin sijoitettu vaihdevipu toimii ehkä paremmin Euroopassa. Silveradon kanssa on helppo päästä sinuksi juuri sen vuoksi, että ohjaamossa kaikki on selkeää. Takatilatkin ovat amerikkalaisten crew cab -mallisten pick-upien tapaan erittäin väljät, tilaa on joka suuntaan sielläkin. Viisi henkilöä matkustaa Silveradossa mukavasti. Jos ihmisten lisäksi haluaa kuljettaa tavaraa kabiinissa väljästi, takasohvan istuinosat kääntyvät ylös, jolloin taakse tulee selkeä, leveä ja samalla korkea tavaratila. Kun ovet vielä Silveradossa avautuvat isosti, sisään mahtuu vaikka polkupyörä.Diesel-Duramax toimiiSilveradoa on saatavilla sen alkuperämaassa usealla moottorivaihtoehdolla, esimerkiksi aina isoilla V8-moottoreilla, tietysti. GM on tuonut palettiin mukaan muun muassa 4-sylinterisen 2,7-litraisen bensiinimoottorin.Suomessa suosituin, tai ainakin yksi suosituimmista moottoreista lienee 3-litrainen Duramax, joka nielee dieseliä. Koska se on diesel, sen kulutuslukematkin pysynevät hieman maltillisimpina kuin bensiinikäyttöisen V8:n. Kuorma-autoksi rekisteröity Silverado on monen vastaavan pick-upin tapaan rajoitettu huippunopeudeltaan ja Duramax on omimmillaan juuri siellä, missä voimaa tarvitaan eli alakierroksilla. Duramaxissa huippuvääntö on tarjolla jo hyvin alhaisista, 1 500 kierroksista lähtien.Tarjolla oleva Duramax on myös päivitetty versio, joka tarjoaa aiemman noin 10 prosenttia enemmän tehoa ja vääntöä kuin edellinen sukupolvi. Se on todettu niin hyväksi, että dieselpolttoaineesta huolimatta se on saavuttanut hyvää suosiota myös Amerikan mantereella.Duramax on tehokas ja vääntävä ja tarjoaa Silveradolle väkevää voimaa. Se ei ole ehkä fiilikseltään kuin aito V8, mutta monesta näkökulmasta järkevä moottori Silveradoon. Ratin takana erot ovat loppujen lopuksi hyvin vähäiset.Auton 10-vaihteinen automaatti vaihtaa erittäin tasaisesti eikä vaihtojen olemassa oloa käytännössä edes huomaa. Moottorin äänimaailma kantautuu vain vaimeasti matkustamoon ja ajaminen on leppoisaa. Ei erillisjousitusta takanaSilverado on sikäli vähän vanhanaikainen, että siinä ei ole takana vielä erillisjousitusta vaan taka-akseli Silveradossa on jäykkä. Tämän huomaa ajossa valitettavasti hyvin selvästi, Silveradon alusta on pintakova ja nypyttävä ainakin silloin, kun kuormaa ei ole autossa päällä.Jäykkä taka-akseli vaikuttaa toki myös Silveradon maasto-ominaisuuksiin, erillisjousituksella varustetulla autolla tunnetusti selvitään paremmin pahemmista paikoista. Toki Silveradossa on jäykästä taka-akselista huolimatta maasto-ominaisuuksia edelleen huomattavasti enemmän kuin monessa muussa autossa, oletettavasti monen kuskin kyvyt ja uskallus loppuvat ennen Silveradoa. Mutta tämä on selkeä Silveradoa koskettava asia, joka on hyvä ottaa huomioon kun autovalintaa itselleen tekee, monessa kilpailijassa taka-akseli on hoidettu erillisjousituksella. Moottoin koeajamaan Silverado-yksilöön kuuluu Z71-varustelu, johon kuuluu alennusvaihteella varustettu Autotrac-jakolaatikko. Kun Autotracin alennusvaihteisto yhdistetään lukolliseen tasauspyörästöön, Silveradon etenemiskyky maastossa paranee. Silveradon Z71-varusteluun kuuluu myös normaalia korkeampi alusta, joka lisää maavaraa.Vaikka Silverado on iso, lähes kuusimetrinen auto, se on silti ketterän oloinen. Kaiken kaikkiaan Silverado on erinomainen vaihtoehto amerikkalaista pick-upia mielivälle, jossa ”satkun” hintalapulla saa aika paljon vastinetta – tosin mutta täytyy muistaa, että tämä hinta pätee vain kevytkuorma-autoksi rekisteröityyn malliin, jonka huippunopeus on rajoitettu, henkilöautoksi muutettuna hinta onkin aivan toinen.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenChevrolet Silverado 1500 4WD Crew Cab 147" RST Z71 3.0l Duramax POLTTOMOOTTORI, neliveto 6-syl. dieselmoottori 2 993 cm 3 10-v. automaattivaihteisto 227 kW (305 hv), 671 Nm Suorituskyky 0–100 km/h 7,0 s. huippunopeus rajoitettu noin 90 km/h Mitat Pituus 5 890 mm Leveys 2 063 mm Korkeus 1 918 mm Akseliväli 3745 mm Omamassa 2 570 kg perävaunu 3 500 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 200 000 km Hinta alkaen, ei tiedossa € koeajoauto 103 900 €Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon