28.1.2024

Koeajo: Chevrolet Silverado 1500 4WD Crew Cab – työjuhta Chevyn tapaan

Chevrolet Silverado on General Motorsin vastaus amerikkalaisten isojen avolavojen markkinalle. Hyvää: Tilat, infotainment, moottori, vaihteisto. Huonoa: Ei erillisjousitusta takana, nypyttävä alusta.

Ei tarvitse kuin katsoa amerikkalaista draamasarja Yellowstonea, kun yhdessä jaksossa näkee läpileikkauksen, millaisilla autoilla amerikkalaiset ainakin ”lännessä” ajavat – ja myös raskaita perävaunuja vetävät.

Chevrolet Silverado on yksi niistä suosikki-pick-upeista, jossa on esimerkiksi lännen karjatilallisten raakaa voimaa tarjoavan auton vetokyky.

Chevrolet Silverado on työjuhta Chevyn tapaan Fordien, Ramien ja muiden joukkoon. Se on nimenomaan yksi päämarkkinansa Pohjois-Amerikan myydyimmistä avolavoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikki tarvittavat avustinjärjestelmät

Silverado on samalla tavalla kuin muutkin amerikkalaiset isot SUV:t ja pic-upit, päivitetty täysin tähän päivään.

Silverado on nimenomaan moderni työkone, jossa on kaikki avustinjärjestelmät, kaistavahti sekä törmäysvaroitin, mitä nykyautossa vain tarvitsee olla. Google-pohjainen infotainment on GM-pohjaisissa autoissa, kuten Suburbanissa, Tahoessa, Escaladessa sekä Silveradossa tehty toimiviksi ja loogisiksi.

Kabiini isossa Silveradossa on erittäin väljä. Edessä on hyvin tilaa, kuljettajalla hallintalaitteet hyvin saatavilla, rattivaihde on nyt poistunut ja vaihdevipu on sijoitettu auton keskikonsoliin. Amerikkalaisilla autoilla ajamiseen tottuneille rattivaihdekin voisi toimia, mutta keskikonsoliin sijoitettu vaihdevipu toimii ehkä paremmin Euroopassa.

Silveradon kanssa on helppo päästä sinuksi juuri sen vuoksi, että ohjaamossa kaikki on selkeää. Takatilatkin ovat amerikkalaisten crew cab -mallisten pick-upien tapaan erittäin väljät, tilaa on joka suuntaan sielläkin. Viisi henkilöä matkustaa Silveradossa mukavasti. Jos ihmisten lisäksi haluaa kuljettaa tavaraa kabiinissa väljästi, takasohvan istuinosat kääntyvät ylös, jolloin taakse tulee selkeä, leveä ja samalla korkea tavaratila. Kun ovet vielä Silveradossa avautuvat isosti, sisään mahtuu vaikka polkupyörä.

Diesel-Duramax toimii

Silveradoa on saatavilla sen alkuperämaassa usealla moottorivaihtoehdolla, esimerkiksi aina isoilla V8-moottoreilla, tietysti. GM on tuonut palettiin mukaan muun muassa 4-sylinterisen 2,7-litraisen bensiinimoottorin.

Suomessa suosituin, tai ainakin yksi suosituimmista moottoreista lienee 3-litrainen Duramax, joka nielee dieseliä. Koska se on diesel, sen kulutuslukematkin pysynevät hieman maltillisimpina kuin bensiinikäyttöisen V8:n.

Kuorma-autoksi rekisteröity Silverado on monen vastaavan pick-upin tapaan rajoitettu huippunopeudeltaan ja Duramax on omimmillaan juuri siellä, missä voimaa tarvitaan eli alakierroksilla. Duramaxissa huippuvääntö on tarjolla jo hyvin alhaisista, 1 500 kierroksista lähtien.

Tarjolla oleva Duramax on myös päivitetty versio, joka tarjoaa aiemman noin 10 prosenttia enemmän tehoa ja vääntöä kuin edellinen sukupolvi. Se on todettu niin hyväksi, että dieselpolttoaineesta huolimatta se on saavuttanut hyvää suosiota myös Amerikan mantereella.

Duramax on tehokas ja vääntävä ja tarjoaa Silveradolle väkevää voimaa. Se ei ole ehkä fiilikseltään kuin aito V8, mutta monesta näkökulmasta järkevä moottori Silveradoon. Ratin takana erot ovat loppujen lopuksi hyvin vähäiset.

Auton 10-vaihteinen automaatti vaihtaa erittäin tasaisesti eikä vaihtojen olemassa oloa käytännössä edes huomaa. Moottorin äänimaailma kantautuu vain vaimeasti matkustamoon ja ajaminen on leppoisaa.

Ei erillisjousitusta takana

Silverado on sikäli vähän vanhanaikainen, että siinä ei ole takana vielä erillisjousitusta vaan taka-akseli Silveradossa on jäykkä. Tämän huomaa ajossa valitettavasti hyvin selvästi, Silveradon alusta on pintakova ja nypyttävä ainakin silloin, kun kuormaa ei ole autossa päällä.

Jäykkä taka-akseli vaikuttaa toki myös Silveradon maasto-ominaisuuksiin, erillisjousituksella varustetulla autolla tunnetusti selvitään paremmin pahemmista paikoista. Toki Silveradossa on jäykästä taka-akselista huolimatta maasto-ominaisuuksia edelleen huomattavasti enemmän kuin monessa muussa autossa, oletettavasti monen kuskin kyvyt ja uskallus loppuvat ennen Silveradoa. Mutta tämä on selkeä Silveradoa koskettava asia, joka on hyvä ottaa huomioon kun autovalintaa itselleen tekee, monessa kilpailijassa taka-akseli on hoidettu erillisjousituksella.

Moottoin koeajamaan Silverado-yksilöön kuuluu Z71-varustelu, johon kuuluu alennusvaihteella varustettu Autotrac-jakolaatikko. Kun Autotracin alennusvaihteisto yhdistetään lukolliseen tasauspyörästöön, Silveradon etenemiskyky maastossa paranee. Silveradon Z71-varusteluun kuuluu myös normaalia korkeampi alusta, joka lisää maavaraa.

Vaikka Silverado on iso, lähes kuusimetrinen auto, se on silti ketterän oloinen. Kaiken kaikkiaan Silverado on erinomainen vaihtoehto amerikkalaista pick-upia mielivälle, jossa ”satkun” hintalapulla saa aika paljon vastinetta – tosin mutta täytyy muistaa, että tämä hinta pätee vain kevytkuorma-autoksi rekisteröityyn malliin, jonka huippunopeus on rajoitettu, henkilöautoksi muutettuna hinta onkin aivan toinen.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Chevrolet Silverado 1500 4WD Crew Cab 147" RST Z71 3.0l Duramax
POLTTOMOOTTORI, neliveto
6-syl. dieselmoottori 2 993 cm 3
10-v. automaattivaihteisto
227 kW (305 hv), 671 Nm
Suorituskyky 0–100 km/h 7,0 s.
huippunopeus rajoitettu noin 90 km/h
Mitat
Pituus 5 890 mm
Leveys 2 063 mm
Korkeus 1 918 mm
Akseliväli 3745 mm
Omamassa 2 570 kg
perävaunu 3 500 / 750 kg
Euro NCAP ei testattu
Takuu 3 v / 200 000 km
Hinta alkaen, ei tiedossa €
koeajoauto 103 900 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia