28.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Chevrolet Silverado 1500 4WD Crew Cab – työjuhta Chevyn tapaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Chevrolet Silverado on General Motorsin vastaus amerikkalaisten isojen avolavojen markkinalle. Hyvää: Tilat, infotainment, moottori, vaihteisto. Huonoa: Ei erillisjousitusta takana, nypyttävä alusta. Ei tarvitse kuin katsoa amerikkalaista draamasarja Yellowstonea, kun yhdessä jaksossa näkee läpileikkauksen, millaisilla autoilla amerikkalaiset ainakin ”lännessä” ajavat – ja myös raskaita perävaunuja vetävät.Chevrolet Silverado on yksi niistä suosikki-pick-upeista, jossa on esimerkiksi lännen karjatilallisten raakaa voimaa tarjoavan auton vetokyky.Chevrolet Silverado on työjuhta Chevyn tapaan Fordien, Ramien ja muiden joukkoon. Se on nimenomaan yksi päämarkkinansa Pohjois-Amerikan myydyimmistä avolavoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki tarvittavat avustinjärjestelmätSilverado on samalla tavalla kuin muutkin amerikkalaiset isot SUV:t ja pic-upit, päivitetty täysin tähän päivään.Silverado on nimenomaan moderni työkone, jossa on kaikki avustinjärjestelmät, kaistavahti sekä törmäysvaroitin, mitä nykyautossa vain tarvitsee olla. Google-pohjainen infotainment on GM-pohjaisissa autoissa, kuten Suburbanissa, Tahoessa, Escaladessa sekä Silveradossa tehty toimiviksi ja loogisiksi.Kabiini isossa Silveradossa on erittäin väljä. Edessä on hyvin tilaa, kuljettajalla hallintalaitteet hyvin saatavilla, rattivaihde on nyt poistunut ja vaihdevipu on sijoitettu auton keskikonsoliin. Amerikkalaisilla autoilla ajamiseen tottuneille rattivaihdekin voisi toimia, mutta keskikonsoliin sijoitettu vaihdevipu toimii ehkä paremmin Euroopassa. Silveradon kanssa on helppo päästä sinuksi juuri sen vuoksi, että ohjaamossa kaikki on selkeää. Takatilatkin ovat amerikkalaisten crew cab -mallisten pick-upien tapaan erittäin väljät, tilaa on joka suuntaan sielläkin. Viisi henkilöä matkustaa Silveradossa mukavasti. Jos ihmisten lisäksi haluaa kuljettaa tavaraa kabiinissa väljästi, takasohvan istuinosat kääntyvät ylös, jolloin taakse tulee selkeä, leveä ja samalla korkea tavaratila. Kun ovet vielä Silveradossa avautuvat isosti, sisään mahtuu vaikka polkupyörä.Diesel-Duramax toimiiSilveradoa on saatavilla sen alkuperämaassa usealla moottorivaihtoehdolla, esimerkiksi aina isoilla V8-moottoreilla, tietysti. GM on tuonut palettiin mukaan muun muassa 4-sylinterisen 2,7-litraisen bensiinimoottorin.Suomessa suosituin, tai ainakin yksi suosituimmista moottoreista lienee 3-litrainen Duramax, joka nielee dieseliä. Koska se on diesel, sen kulutuslukematkin pysynevät hieman maltillisimpina kuin bensiinikäyttöisen V8:n. Kuorma-autoksi rekisteröity Silverado on monen vastaavan pick-upin tapaan rajoitettu huippunopeudeltaan ja Duramax on omimmillaan juuri siellä, missä voimaa tarvitaan eli alakierroksilla. Duramaxissa huippuvääntö on tarjolla jo hyvin alhaisista, 1 500 kierroksista lähtien.Tarjolla oleva Duramax on myös päivitetty versio, joka tarjoaa aiemman noin 10 prosenttia enemmän tehoa ja vääntöä kuin edellinen sukupolvi. Se on todettu niin hyväksi, että dieselpolttoaineesta huolimatta se on saavuttanut hyvää suosiota myös Amerikan mantereella.Duramax on tehokas ja vääntävä ja tarjoaa Silveradolle väkevää voimaa. Se ei ole ehkä fiilikseltään kuin aito V8, mutta monesta näkökulmasta järkevä moottori Silveradoon. Ratin takana erot ovat loppujen lopuksi hyvin vähäiset.Auton 10-vaihteinen automaatti vaihtaa erittäin tasaisesti eikä vaihtojen olemassa oloa käytännössä edes huomaa. Moottorin äänimaailma kantautuu vain vaimeasti matkustamoon ja ajaminen on leppoisaa. Ei erillisjousitusta takanaSilverado on sikäli vähän vanhanaikainen, että siinä ei ole takana vielä erillisjousitusta vaan taka-akseli Silveradossa on jäykkä. Tämän huomaa ajossa valitettavasti hyvin selvästi, Silveradon alusta on pintakova ja nypyttävä ainakin silloin, kun kuormaa ei ole autossa päällä.Jäykkä taka-akseli vaikuttaa toki myös Silveradon maasto-ominaisuuksiin, erillisjousituksella varustetulla autolla tunnetusti selvitään paremmin pahemmista paikoista. Toki Silveradossa on jäykästä taka-akselista huolimatta maasto-ominaisuuksia edelleen huomattavasti enemmän kuin monessa muussa autossa, oletettavasti monen kuskin kyvyt ja uskallus loppuvat ennen Silveradoa. Mutta tämä on selkeä Silveradoa koskettava asia, joka on hyvä ottaa huomioon kun autovalintaa itselleen tekee, monessa kilpailijassa taka-akseli on hoidettu erillisjousituksella. Moottoin koeajamaan Silverado-yksilöön kuuluu Z71-varustelu, johon kuuluu alennusvaihteella varustettu Autotrac-jakolaatikko. Kun Autotracin alennusvaihteisto yhdistetään lukolliseen tasauspyörästöön, Silveradon etenemiskyky maastossa paranee. Silveradon Z71-varusteluun kuuluu myös normaalia korkeampi alusta, joka lisää maavaraa.Vaikka Silverado on iso, lähes kuusimetrinen auto, se on silti ketterän oloinen. Kaiken kaikkiaan Silverado on erinomainen vaihtoehto amerikkalaista pick-upia mielivälle, jossa ”satkun” hintalapulla saa aika paljon vastinetta – tosin mutta täytyy muistaa, että tämä hinta pätee vain kevytkuorma-autoksi rekisteröityyn malliin, jonka huippunopeus on rajoitettu, henkilöautoksi muutettuna hinta onkin aivan toinen.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenChevrolet Silverado 1500 4WD Crew Cab 147" RST Z71 3.0l Duramax POLTTOMOOTTORI, neliveto 6-syl. dieselmoottori 2 993 cm 3 10-v. automaattivaihteisto 227 kW (305 hv), 671 Nm Suorituskyky 0–100 km/h 7,0 s. huippunopeus rajoitettu noin 90 km/h Mitat Pituus 5 890 mm Leveys 2 063 mm Korkeus 1 918 mm Akseliväli 3745 mm Omamassa 2 570 kg perävaunu 3 500 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 200 000 km Hinta alkaen, ei tiedossa € koeajoauto 103 900 €Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella