28.11.2024

Koeajo: Citroën Berlingo Van – Vuoden pakun uudistettu painos

Kuva Manu Tuppurainen

Citroën Berlingo Van on valittu Vuoden pakettiautoksi muutama vuosi sitten. Nyt sen on ollut aika uudistua.

Citroën Berlingo Van on Sitikan pakumalliston pienin painos. Siitä on nyt menossa kolmas sukupolvi ja nyt vuonna 2019 lanseeratun viimeisimmän sukupolven on aika uudistua. Citroën Berlingo Vanin nykyinen sukupolvi on saanut myös Vuoden pakettiauto -tittelin, silloin kun ne lanseerattiin. Palkinnon se jakoi yhdessä Peugeot Partnerin ja Opel Combon kanssa, koska kysymyksessä on teknisesti samoista autoista.

Berlingon Vanin tavaratila vetää vähemmän kuin esimerkiksi Peugeot Expertin tavaratila, joka on noin kolmanneksen isompi. Vajaan neljän kuution tavaratilalla Berlingon ”kontti” on kuitenkin moneen tarpeeseen riittävä. Koripituuksia Berlingo Vanissa on kaksi, M ja XL. Moottorin koeajossa oli pidempi, XL-versio, jonka tavaratila vetää 3,9 kuutiota. Automallin lähtököhdaksi piirrustuspöydällä on otettu se, että kyytiin mahtuu kaksi eurolavaa tavaraa ja se toteutuu molemmilla koripituuksilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ahdas keskipaikka

Vakiovarustellussa Berlingo Vanissa on kabiinissa kaksi istumapaikkaa. Extendo Pack -varustelulla ohjaamossa on kolme istuinta, jolloin oikeanpuoleinen istuin voidaan kääntää pitkien tavaroiden kuljettamista ajatellen pois edestä ja läpilastaus on mahdollinen. Tällöin myös kuljetustilan kokonaiskapasiteetti nousee puolisen kuutiota.

Kolmen istuttavassa versiossa keskipaikka on pieni ja ahdas, se soveltuu vain ja ainostaan tilapäiseen käyttöön. Auton vaihteiston tekniikka tarvitsee kojelaudasta tilaa, ja se syö keskipaikan polvitilaa melkoisesti.

Berlingo Van on pieni paku, mutta erittäin käytännöllinen silloin kun se sattuu juuri tarpeeseen, jos isompaa ei vain yksinkertaisesti tarvitse. Henkilöauton kompakti koko tekee siitä helpomman ajaa ja käsitellä.

Vaikka Berlingo Van kuuluu Citroënin pakettiautomallistoon, se on myös kuitenkin hyvin lähellä Citroënin henkilöautomallistoa – onhan Berlingosta olemassa myös henkilökuljetusversio täyssähköisenä. Sen vuoksi Stellantis on lähtenyt muotoilussa siitä, että myös Berlingo Van näyttää Citroënilta. Sama pätee sisarmerkki Peugeotin puolella, Partner näyttää Peugeotilta. Ja onhan teknisesti sama auto saatavilla myös Opel Combona sekä Fiat Doblona.

Uudenlaiset alikessun natsat

Keulan ilme Berlingo Vanissa on nyt Citroënin uuden ilmeen mukainen. Keula on saanut Citroënin uuden, vuonna 2022 lanseeratun ovaalin logon, jonka sisällä on tutut alikersantin natsat. Sama uudistunut logo löytyy muun muassa Citroën C3 Aircrossin keulalta.

Suurimmat tekniset muutokset uudessa Berlingo Vanissa on siinä, että automallin tietoviihdejärjestelmää on parannettu ja auton avustinjärjestelmät ovat nykyaikaisemmat ja kehittyneemmät.

Tietoviihdejärjestelmää ohjataan nyt jopa 10-tuumaiselta näytöltä, jossa on niin navigointi kuin älypuhelinpeilauksen mahdollistava Mirror Screen -toiminto. Tietoviihdejärjestelmän näytölle tulee myös perutuuskameran kuva. Berlingon tietoviihdejärjestelmä on ihan toimiva kokonaisuus, vaikka markkinoiden parhaimpien tietoviihdejärjestelmien tasolle se ei yllä.

Berlingon alustana on sama EMP2-mitä Citroën ja Stellantis-konserni käyttää myös monissa henkilöautoissaan. Sen vuoksi Berlingon avustinjärjestelmät ovat hyvin pitkälti samoja kuin henkilöautomallisissa Sitikoissa ja Pösöissä.

Kaistavahti- ja kaistallapitoavustin siis löytyvät, kuten adaptiivinen vakionopeudensäädinkin – ja ne toimivat siten kuten pitääkin. Esimerkiksi kaistallapitoavustin ei ole kovinkaan ärhäkkä, vaan se toimii taustalla pehmeästi. Tämä on hyvä asia.

Väkevä diesel

Berlingo Van on täyssähköversion lisäksi saatavilla kahdella diesel-moottorilla. Koeajossa ollut versio tarjoaa 96 kilowatin tehon (131 hv) ja 300 newtonmetrin väännön. Pienempi diesel kehittää 75 kilowatin tehon.

Moottorin vääntö on väkevää ja se on myös yllättävän hiljainen, dieselin rohinaa ei ohjaamoon juuri kuulu. Moottorin jatkeena on 8-portainen automaattivaihteisto, jonka toiminta on täsmällistä.

Ajettavuudeltaan Berlingo on mukava, ajoasento löytyy ja ergonomia on ihan mukava. Berlingossa on mahdollista valita kuljettajan istuimeksi myös Citroënin Advanced Comfort -istuin, joka tuo kyllä mukavuutta ajamiseen. Ohjaus Berlingossa on kevyt, sitä pyörittelee melkeinpä yjidellä sormella hidasajossa sekä pysäköitäessä, mutta kun maantielle mennään, turha pehmeys häviää riittävästi, onneksi.

Ajettavuus Berlingossa on kuin ajaisi henkilöautolla. Sisätiloiltaan Citroën Berlingo Vanissa on hieman muovinen tunnelma, joka johtuu siitä, että auto on peruslähtökohdaltaan kuitenkin pakettiauto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Ajettavuus
  • Väkevä diesel
  • Ahdas keskipaikka

Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8 Automaatti 2510

POLTTOMOOTTORI, etuveto

4-syl. dieselmoottori 1 499 cm 3

8-v. automaattivaihteisto

96 kW (131 hv), 300 Nm

WLTP-kulutus 5,8 l/100 km

CO 2 -päästöt 154 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 10,9 s

huippunopeus 184 km/h

Mitat

Pituus 4 753 mm

Leveys 1 921 mm

Korkeus 1 880 mm

Akseliväli 2 975 mm

Tavaratila 3 900 l

Omamassa 1 522 kg

perävaunu 1 000 / 750 kg

Euro NCAP ei testattu

Takuu 3 v / 100 000 km

Hinta alkaen 33 162 €

koeajoauto 37 830 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat