29.5.2024

Maistiainen: Citroën ë-C3 – sympaattinen sähkösitruuna on hinnoiteltu makeasti

Kuva Aake Kinnunen
Citroën ë-C3

Uuden polven Citroën C3 on pian täällä ja erityisesti auton sähköversio on herättänyt mielenkiintoa hinnallaan.

Citroën ë-C3 oli julkistuksessaan melkoinen hintapommi, eikä kilpailua juuri löydy vieläkään. Euroopassa valmistettava auto jää sähköversiossaankin alle 25 000 euron ja myöhemmin saapuu vieläkin edullisempi akkuvaihtoehto. Toki suurin osa asiakkaista valinnee nyt esitellyn 44 kilowattitunnin akkukoon pidemmän toimintamatkan ja Max-varustelun lämmitettävien etuistuinten takia, jolloin auton hinta on 28 990 euroa.

Citroën ë-C3

Nipin napin yli nelimetrisen auton ulkonäköä voi kuvata parhaiten siten, että siinä on SUV-geenejä, vaikka kyseessä on tyypillinen B-segmentin pikkuauto. Sukunäköä on myös Oli-konseptiauton kanssa. Varsinaista crossoveria odottavien kannattaa malttaa vielä hetki, sillä C3 Aircross on jo horisontissa lähivuosille.

Ihanneolosuhteissa Citroën ë-C3 kulkee kuten paperilla väitetään. Sisustan erikoisin piirre on "Citroën Head Up Display", eli kojelaudan sisällä oleva heijastusnäyttö. Mittaristoa ei siis projisoida tuulilasiin kuten tavallisissa HUD-ratkaisuissa. Käytännössä mittaristonäkymä tuo mieleen esimerkiksi Xsara Picasson digitaalisen keskimittariston. Hyvin auringolta suojattu mittaristo on esimerkillisen kontrastikas.

Citroën ë-C3

Autojen ohjelmisto on vielä työn alla, joten ei ole yllätys, että Citroën ë-C3:n asiakasluovutukset alkanevat syksyn tullen. Autosta tulee myyntiin myös 1,2-litraisella turbomoottorilla ja manuaalivaihteistolla oleva C3 sekä saman moottorin kevythybridiversio automaattivaihteiston yhteydessä. Ne jäänevät kuitenkin kuriositeeteiksi suomalaisen autoverotuksen osapuilleen tasatessa hinnat sähköversion kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia