17.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 Aircross Hybrid on ladattu täyteen mukavuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5 Aircross Hybrid avaa valmistajansa sähköistymiskehityksen. Hyvää: mukavuus, voimalinja, tilat. Huonoa: moottoritiellä ylipehmeä alusta, laturivaihtoehdot Suomessa. Peugeotin, Opelin ja DS:n renkaanjäljissä markkinoille rullaa nyt sähköllä myös Citroën C5 Aircross Hybrid. Mallinimen takaa löytyy etuvetoinen lataushybridiversio, joka on saanut ripauksen sähkönsinisiä yksityiskohtia voimalinjansa merkiksi.Itse voimalinja on tuttu konsernisisarista: 180 hevosvoiman Puretech-bensiinimoottorin pariksi on yhdistetty 81 kW:n sähkömoottori. Järjestelmän yhteisteho on 225 hevosvoimaa eli lataushybridi on selkeästi malliston puhdikkain – joskin ilmoitetussa suorituskyvyssä malli jää hiukan polttomoottoriversiosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMallistonsa vaivattominKahdeksanvaihteinen automaatti on saanut citroënmaisen nimityksen Ë-Eat8 sähköistyksen merkiksi. Voimalinja hyödyntää kaikkia vaihteita myös sähköajossa, ja lisääntyneet voimavarat tekevät Hybridistä ehdottomasti vaivattomimman C5 Aircrossin. Sähköajon huippunopeus on 135 km/h.13,2 kilowattitunnin akulle luvataan noin 50 kilometriä sähköajoa yhdellä latauksella; käytännössä tästä jäädään muutaman kilometrin verran. Latauspistoke sijaitsee vasemmassa takalokasuojassa. Latausteho on perusversioissa 3,7 kW, mutta hulppeammin varustelluissa yksilöissä oleva 7,4 kW:n latauslaite on tyypiltään yksivaiheinen 32 ampeerin laturi, mikä rajoittaa tehokkaamman lataustehon käytettävyyttä Suomessa.Pienillä tilamuutoksillaLataushybridivoimalinjan myötä C5 Aircross on siirtynyt taka-akselin monivarsituentaan. Kilpakumppaneiden tavoin ratkaisut nipistävät hiukan tavaratilaa, joskin käytännössä eroa on vaikea huomata. Tavaratila on nyt 460-litrainen, ja takaistuimet kolmessa yhtä suuressa osassa kaatamalla sitä löytyy 1 510 litraa. Myös bensiinitankista on nipistetty 10 litran verran.Muutamissa tietoviihdejärjestelmän ratkaisuissa paistaa pieni kiire saada malliversio markkinoille. Muuten C5 Aircross on pitkälti ennallaan, joten Citroënin uusi Advanced Comfort -iskunvaimennus on kyllä mukava, mutta moottoritienopeuksissa hiukan rauhaton. Leppoisuutta korostaa yllättävän hitaaksi välitetty ohjaus.Citroën korostaa C5 Aircrossin yhteydessä hiljaisuutta ja vaivattomuutta, eikä suotta, sillä lataushybridivoimalinja sopii tilacrossoverin tyyliin mainiosti.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C5 Aircross Hybrid Shine Launch Edition 225 ë-EAT8 Hinta alkaen 42 355 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 781 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv). Teho 133 kW (181 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 13,2 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 32 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1969 mm, korkeus 1689 mm, akseliväli 2730 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa