17.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 Aircross Hybrid on ladattu täyteen mukavuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5 Aircross Hybrid avaa valmistajansa sähköistymiskehityksen. Hyvää: mukavuus, voimalinja, tilat. Huonoa: moottoritiellä ylipehmeä alusta, laturivaihtoehdot Suomessa. Peugeotin, Opelin ja DS:n renkaanjäljissä markkinoille rullaa nyt sähköllä myös Citroën C5 Aircross Hybrid. Mallinimen takaa löytyy etuvetoinen lataushybridiversio, joka on saanut ripauksen sähkönsinisiä yksityiskohtia voimalinjansa merkiksi.Itse voimalinja on tuttu konsernisisarista: 180 hevosvoiman Puretech-bensiinimoottorin pariksi on yhdistetty 81 kW:n sähkömoottori. Järjestelmän yhteisteho on 225 hevosvoimaa eli lataushybridi on selkeästi malliston puhdikkain – joskin ilmoitetussa suorituskyvyssä malli jää hiukan polttomoottoriversiosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMallistonsa vaivattominKahdeksanvaihteinen automaatti on saanut citroënmaisen nimityksen Ë-Eat8 sähköistyksen merkiksi. Voimalinja hyödyntää kaikkia vaihteita myös sähköajossa, ja lisääntyneet voimavarat tekevät Hybridistä ehdottomasti vaivattomimman C5 Aircrossin. Sähköajon huippunopeus on 135 km/h.13,2 kilowattitunnin akulle luvataan noin 50 kilometriä sähköajoa yhdellä latauksella; käytännössä tästä jäädään muutaman kilometrin verran. Latauspistoke sijaitsee vasemmassa takalokasuojassa. Latausteho on perusversioissa 3,7 kW, mutta hulppeammin varustelluissa yksilöissä oleva 7,4 kW:n latauslaite on tyypiltään yksivaiheinen 32 ampeerin laturi, mikä rajoittaa tehokkaamman lataustehon käytettävyyttä Suomessa.Pienillä tilamuutoksillaLataushybridivoimalinjan myötä C5 Aircross on siirtynyt taka-akselin monivarsituentaan. Kilpakumppaneiden tavoin ratkaisut nipistävät hiukan tavaratilaa, joskin käytännössä eroa on vaikea huomata. Tavaratila on nyt 460-litrainen, ja takaistuimet kolmessa yhtä suuressa osassa kaatamalla sitä löytyy 1 510 litraa. Myös bensiinitankista on nipistetty 10 litran verran.Muutamissa tietoviihdejärjestelmän ratkaisuissa paistaa pieni kiire saada malliversio markkinoille. Muuten C5 Aircross on pitkälti ennallaan, joten Citroënin uusi Advanced Comfort -iskunvaimennus on kyllä mukava, mutta moottoritienopeuksissa hiukan rauhaton. Leppoisuutta korostaa yllättävän hitaaksi välitetty ohjaus.Citroën korostaa C5 Aircrossin yhteydessä hiljaisuutta ja vaivattomuutta, eikä suotta, sillä lataushybridivoimalinja sopii tilacrossoverin tyyliin mainiosti.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C5 Aircross Hybrid Shine Launch Edition 225 ë-EAT8 Hinta alkaen 42 355 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 781 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv). Teho 133 kW (181 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 13,2 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 32 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1969 mm, korkeus 1689 mm, akseliväli 2730 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle