17.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 Aircross Hybrid on ladattu täyteen mukavuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5 Aircross Hybrid avaa valmistajansa sähköistymiskehityksen. Hyvää: mukavuus, voimalinja, tilat. Huonoa: moottoritiellä ylipehmeä alusta, laturivaihtoehdot Suomessa. Peugeotin, Opelin ja DS:n renkaanjäljissä markkinoille rullaa nyt sähköllä myös Citroën C5 Aircross Hybrid. Mallinimen takaa löytyy etuvetoinen lataushybridiversio, joka on saanut ripauksen sähkönsinisiä yksityiskohtia voimalinjansa merkiksi.Itse voimalinja on tuttu konsernisisarista: 180 hevosvoiman Puretech-bensiinimoottorin pariksi on yhdistetty 81 kW:n sähkömoottori. Järjestelmän yhteisteho on 225 hevosvoimaa eli lataushybridi on selkeästi malliston puhdikkain – joskin ilmoitetussa suorituskyvyssä malli jää hiukan polttomoottoriversiosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMallistonsa vaivattominKahdeksanvaihteinen automaatti on saanut citroënmaisen nimityksen Ë-Eat8 sähköistyksen merkiksi. Voimalinja hyödyntää kaikkia vaihteita myös sähköajossa, ja lisääntyneet voimavarat tekevät Hybridistä ehdottomasti vaivattomimman C5 Aircrossin. Sähköajon huippunopeus on 135 km/h.13,2 kilowattitunnin akulle luvataan noin 50 kilometriä sähköajoa yhdellä latauksella; käytännössä tästä jäädään muutaman kilometrin verran. Latauspistoke sijaitsee vasemmassa takalokasuojassa. Latausteho on perusversioissa 3,7 kW, mutta hulppeammin varustelluissa yksilöissä oleva 7,4 kW:n latauslaite on tyypiltään yksivaiheinen 32 ampeerin laturi, mikä rajoittaa tehokkaamman lataustehon käytettävyyttä Suomessa.Pienillä tilamuutoksillaLataushybridivoimalinjan myötä C5 Aircross on siirtynyt taka-akselin monivarsituentaan. Kilpakumppaneiden tavoin ratkaisut nipistävät hiukan tavaratilaa, joskin käytännössä eroa on vaikea huomata. Tavaratila on nyt 460-litrainen, ja takaistuimet kolmessa yhtä suuressa osassa kaatamalla sitä löytyy 1 510 litraa. Myös bensiinitankista on nipistetty 10 litran verran.Muutamissa tietoviihdejärjestelmän ratkaisuissa paistaa pieni kiire saada malliversio markkinoille. Muuten C5 Aircross on pitkälti ennallaan, joten Citroënin uusi Advanced Comfort -iskunvaimennus on kyllä mukava, mutta moottoritienopeuksissa hiukan rauhaton. Leppoisuutta korostaa yllättävän hitaaksi välitetty ohjaus.Citroën korostaa C5 Aircrossin yhteydessä hiljaisuutta ja vaivattomuutta, eikä suotta, sillä lataushybridivoimalinja sopii tilacrossoverin tyyliin mainiosti.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C5 Aircross Hybrid Shine Launch Edition 225 ë-EAT8 Hinta alkaen 42 355 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 781 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv). Teho 133 kW (181 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 13,2 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 32 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1969 mm, korkeus 1689 mm, akseliväli 2730 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta