17.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 Aircross Hybrid on ladattu täyteen mukavuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5 Aircross Hybrid avaa valmistajansa sähköistymiskehityksen. Hyvää: mukavuus, voimalinja, tilat. Huonoa: moottoritiellä ylipehmeä alusta, laturivaihtoehdot Suomessa. Peugeotin, Opelin ja DS:n renkaanjäljissä markkinoille rullaa nyt sähköllä myös Citroën C5 Aircross Hybrid. Mallinimen takaa löytyy etuvetoinen lataushybridiversio, joka on saanut ripauksen sähkönsinisiä yksityiskohtia voimalinjansa merkiksi.Itse voimalinja on tuttu konsernisisarista: 180 hevosvoiman Puretech-bensiinimoottorin pariksi on yhdistetty 81 kW:n sähkömoottori. Järjestelmän yhteisteho on 225 hevosvoimaa eli lataushybridi on selkeästi malliston puhdikkain – joskin ilmoitetussa suorituskyvyssä malli jää hiukan polttomoottoriversiosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMallistonsa vaivattominKahdeksanvaihteinen automaatti on saanut citroënmaisen nimityksen Ë-Eat8 sähköistyksen merkiksi. Voimalinja hyödyntää kaikkia vaihteita myös sähköajossa, ja lisääntyneet voimavarat tekevät Hybridistä ehdottomasti vaivattomimman C5 Aircrossin. Sähköajon huippunopeus on 135 km/h.13,2 kilowattitunnin akulle luvataan noin 50 kilometriä sähköajoa yhdellä latauksella; käytännössä tästä jäädään muutaman kilometrin verran. Latauspistoke sijaitsee vasemmassa takalokasuojassa. Latausteho on perusversioissa 3,7 kW, mutta hulppeammin varustelluissa yksilöissä oleva 7,4 kW:n latauslaite on tyypiltään yksivaiheinen 32 ampeerin laturi, mikä rajoittaa tehokkaamman lataustehon käytettävyyttä Suomessa.Pienillä tilamuutoksillaLataushybridivoimalinjan myötä C5 Aircross on siirtynyt taka-akselin monivarsituentaan. Kilpakumppaneiden tavoin ratkaisut nipistävät hiukan tavaratilaa, joskin käytännössä eroa on vaikea huomata. Tavaratila on nyt 460-litrainen, ja takaistuimet kolmessa yhtä suuressa osassa kaatamalla sitä löytyy 1 510 litraa. Myös bensiinitankista on nipistetty 10 litran verran.Muutamissa tietoviihdejärjestelmän ratkaisuissa paistaa pieni kiire saada malliversio markkinoille. Muuten C5 Aircross on pitkälti ennallaan, joten Citroënin uusi Advanced Comfort -iskunvaimennus on kyllä mukava, mutta moottoritienopeuksissa hiukan rauhaton. Leppoisuutta korostaa yllättävän hitaaksi välitetty ohjaus.Citroën korostaa C5 Aircrossin yhteydessä hiljaisuutta ja vaivattomuutta, eikä suotta, sillä lataushybridivoimalinja sopii tilacrossoverin tyyliin mainiosti.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C5 Aircross Hybrid Shine Launch Edition 225 ë-EAT8 Hinta alkaen 42 355 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 781 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv). Teho 133 kW (181 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 13,2 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 32 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1969 mm, korkeus 1689 mm, akseliväli 2730 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?