26.1.2023

Koeajo: Citroën ë-C4 X – Sähkösitruunan viistoviipale

Citroën ë-C4 X sähköauto fastback sedan

Menestyksekkäästi autoluokkia sekoittaneen C5 X:n jälkeen Citroën ë-C4 X kokeilee samaa pykälää pienempänä. Lisätwistinä uutuus on aina täyssähköinen.

Citroën lähti etsimään omaa suuntaa jo ennen Stellantis-fuusiota, mutta oman paikan löytäminen on ollut ranskalaismerkille iso apu. Nyt sen mallistohitiksi on kohonnut lippulaiva Citroën C5 X, joka asettuu ovelasti erilaisten autoluokkien väliin. Samaa ideaa kokeillaan nyt astetta alempana autolla, jonka koko nimi on hiukan haastavasti Citroën ë-C4 X.

Citroën ë-C4 X sähköauto fastback sedan

Kirjainyhdistelmän takana on ajatus, että kyseessä on autosegmenttien väliin viety painos sähköisestä C4:stä. Ë-C4 X on samalla ensimmäinen Citroën, joka tulee monilla Euroopan markkinoilla myyntiin ainoastaan sähköisenä, polttomoottoriversion jäädessä kaukaisemmille markkina-alueille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Asteen verran tilavammin

Voimalinjan tuttu kaksikko on 50 kilowattitunnin akusto ja 100 kilowatin sähkömoottori, eli yhdistelmä on sama kuin esimerkiksi ë-C4:ssä ja muista PSA-sähköautoista. WLTP-toimintamatkaa isommalle X:lle kerrotaan 360 kilometriä. Lämpöpumppu löytyy, mutta akun esilämmitystä ei ole. CCS-pikalatauksen huipputeho on 100 kilowattia ja 10-80% lataus tapahtuu noin puolessa tunnissa. Type 2 -latauksen huipputeho on 11 kW, jolloin akun lataaminen täyteen kestää ideaalitilanteessa noin viisi tuntia.

Auton akseliväli on sama kuin C4:ssä, mutta 4,6 metrin pituisena se asettuu melko tasan C4:n ja C5 X:n väliin. Fastback-henkisellä kattolinjalla on kuitenkin haettu aerodynaamisempaa muotoa, vaikka valmistajan mainitsema 0,29 ilmanvastuskerroin on korkeintaan keskinkertainen. Samalla maavaraa on hiukan nostettu ja tavaratila on kasvatettu 510 litraan. 

Matkustamossa etuistuimilla tunnelma on melko tyypillistä nyky-Citroënia. Ergonomia on hyvällä tasolla ohjauspyöräpainikkeiden ja painikepohjaisen lämmityslaitteen ansiosta. 10-tuumaisen kosketusnäytön My Citroën Drive Plus -tietoviihdejärjestelmä on kehittynyt muutaman vuoden takaisiin järjestelmiin verrattuna, mutta toimintojen jäsentely on keskitasoista.

Takaistuimilla tilaa jalkatilaa on hyvin ja lasikatosta huolimatta takaistuimilla on myös kohtuuhyvin pääntilaa. Laakea tavaratila on sinänsä hyvän kokoinen, mutta porrasperän takaluukku jykevine saranoineen asettaa tiettyjä lastaushaasteita.

Mukavuuskärjellä

Tilan lisäksi mukavuudesta on huolehdittu Citroënin Advanced Comfort -ohjelman hengessä. Istuinten pehmuste on 15 mm paksumpi ja takapenkillä on Suomessa vakiovarusteena istuinlämmitys. Istuinten malli on monia muita merkkejä nojatuolimaisempi, mikä saattaa sopia tai olla sopimatta omalle selälle. Alustassa valinta on kohdistunut Citroënin progressiivisilla hydraulistoppereilla varustettuihin iskunvaimentimiin, jotka pyrkivät luomaan klassista kaasunestejousitusta mukailevan taikamattokyydin.

Citroën ë-C4 X sähköauto fastback sedan

Citroën onnistuukin hyvin ë-C4 X:n kanssa, sillä alustassa yhdistyy sopiva nöyryys ja korin liikkeiden hyvä hallinta ilman turhaa heilahtelua. Myös äänieristys on hyvällä tolalla, joskin koeajo tapahtui Madridin alueen sileämmällä tiestöllä. Ohjaustuntuma ja suorituskyky eivät sinänsä ole mitenkään räväköitä, mutta arkiautolle ne ovat miellyttävän harmittomia.

Pian Suomessa

Citroën ë-C4 X on jälleen merkkinsä näköinen tulkinta segmenttien väliin tähtäävästä uutuudesta. Se ei ehkä ole C5 X:n tapaan yhtä dramaattinen yhdistelmä eri autoluokkia, mutta tarjoaa hiukan kookkaamman vaihtoehdon hatchback-malliselle tavalliselle C4:lle. 

Citroën ë-C4 X sähköauto fastback sedan

Varsinainen arvio Citroën ë-C4 X:n toimintamatkasta ja kulutuksesta tapahtuu pidemmässä kotimaan koeajossa. Samalla saataneen selvyys alustan ja äänieristyksen soveltuvuudesta karkeammalle suomalaistiestölle.

Citroën ë-C4 X sähköauto fastback sedan

Suomessa Citroën ë-C4 X on ennakkomyynnissä hintojen alkaessa 43 400 eurosta ja ensimmäisiä autoja odotetaan maahan näinä hetkinä. Mallin saatavuus on ainakin alkuvuoden osalta hyvä.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat