26.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën ë-C4 X – Sähkösitruunan viistoviipale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Menestyksekkäästi autoluokkia sekoittaneen C5 X:n jälkeen Citroën ë-C4 X kokeilee samaa pykälää pienempänä. Lisätwistinä uutuus on aina täyssähköinen. Citroën lähti etsimään omaa suuntaa jo ennen Stellantis-fuusiota, mutta oman paikan löytäminen on ollut ranskalaismerkille iso apu. Nyt sen mallistohitiksi on kohonnut lippulaiva Citroën C5 X, joka asettuu ovelasti erilaisten autoluokkien väliin. Samaa ideaa kokeillaan nyt astetta alempana autolla, jonka koko nimi on hiukan haastavasti Citroën ë-C4 X.Kirjainyhdistelmän takana on ajatus, että kyseessä on autosegmenttien väliin viety painos sähköisestä C4:stä. Ë-C4 X on samalla ensimmäinen Citroën, joka tulee monilla Euroopan markkinoilla myyntiin ainoastaan sähköisenä, polttomoottoriversion jäädessä kaukaisemmille markkina-alueille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAsteen verran tilavamminVoimalinjan tuttu kaksikko on 50 kilowattitunnin akusto ja 100 kilowatin sähkömoottori, eli yhdistelmä on sama kuin esimerkiksi ë-C4:ssä ja muista PSA-sähköautoista. WLTP-toimintamatkaa isommalle X:lle kerrotaan 360 kilometriä. Lämpöpumppu löytyy, mutta akun esilämmitystä ei ole. CCS-pikalatauksen huipputeho on 100 kilowattia ja 10-80% lataus tapahtuu noin puolessa tunnissa. Type 2 -latauksen huipputeho on 11 kW, jolloin akun lataaminen täyteen kestää ideaalitilanteessa noin viisi tuntia. Auton akseliväli on sama kuin C4:ssä, mutta 4,6 metrin pituisena se asettuu melko tasan C4:n ja C5 X:n väliin. Fastback-henkisellä kattolinjalla on kuitenkin haettu aerodynaamisempaa muotoa, vaikka valmistajan mainitsema 0,29 ilmanvastuskerroin on korkeintaan keskinkertainen. Samalla maavaraa on hiukan nostettu ja tavaratila on kasvatettu 510 litraan. Matkustamossa etuistuimilla tunnelma on melko tyypillistä nyky-Citroënia. Ergonomia on hyvällä tasolla ohjauspyöräpainikkeiden ja painikepohjaisen lämmityslaitteen ansiosta. 10-tuumaisen kosketusnäytön My Citroën Drive Plus -tietoviihdejärjestelmä on kehittynyt muutaman vuoden takaisiin järjestelmiin verrattuna, mutta toimintojen jäsentely on keskitasoista. Takaistuimilla tilaa jalkatilaa on hyvin ja lasikatosta huolimatta takaistuimilla on myös kohtuuhyvin pääntilaa. Laakea tavaratila on sinänsä hyvän kokoinen, mutta porrasperän takaluukku jykevine saranoineen asettaa tiettyjä lastaushaasteita.MukavuuskärjelläTilan lisäksi mukavuudesta on huolehdittu Citroënin Advanced Comfort -ohjelman hengessä. Istuinten pehmuste on 15 mm paksumpi ja takapenkillä on Suomessa vakiovarusteena istuinlämmitys. Istuinten malli on monia muita merkkejä nojatuolimaisempi, mikä saattaa sopia tai olla sopimatta omalle selälle. Alustassa valinta on kohdistunut Citroënin progressiivisilla hydraulistoppereilla varustettuihin iskunvaimentimiin, jotka pyrkivät luomaan klassista kaasunestejousitusta mukailevan taikamattokyydin.Citroën onnistuukin hyvin ë-C4 X:n kanssa, sillä alustassa yhdistyy sopiva nöyryys ja korin liikkeiden hyvä hallinta ilman turhaa heilahtelua. Myös äänieristys on hyvällä tolalla, joskin koeajo tapahtui Madridin alueen sileämmällä tiestöllä. Ohjaustuntuma ja suorituskyky eivät sinänsä ole mitenkään räväköitä, mutta arkiautolle ne ovat miellyttävän harmittomia.Pian SuomessaCitroën ë-C4 X on jälleen merkkinsä näköinen tulkinta segmenttien väliin tähtäävästä uutuudesta. Se ei ehkä ole C5 X:n tapaan yhtä dramaattinen yhdistelmä eri autoluokkia, mutta tarjoaa hiukan kookkaamman vaihtoehdon hatchback-malliselle tavalliselle C4:lle. Varsinainen arvio Citroën ë-C4 X:n toimintamatkasta ja kulutuksesta tapahtuu pidemmässä kotimaan koeajossa. Samalla saataneen selvyys alustan ja äänieristyksen soveltuvuudesta karkeammalle suomalaistiestölle.Suomessa Citroën ë-C4 X on ennakkomyynnissä hintojen alkaessa 43 400 eurosta ja ensimmäisiä autoja odotetaan maahan näinä hetkinä. Mallin saatavuus on ainakin alkuvuoden osalta hyvä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”