8.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Ateca – Se ei tiedä mikä se on, mutta se on aika kiva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Cupra kärsii brändiongelmasta, mutta tuote on kunnossa. Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, joustavat tilat. Huonoa: päälleliimatun oloinen brändi. Ehkä joskus ymmärrämme, miksi Seat päätti eriyttää urheilumalleissa käytetyn Cupra-tunnuksen omaksi automerkikseen. Kuvissa esiintyvä auto siis ei suinkaan ole Seat Ateca Cupra, vaan Cupra Ateca. Ihan oikeasti – vaikka rekisterikilven telineessä kyllä lukee Seat.fi, ja Leonin menomalli on yhä Seat Leon Cupra.Uudella automerkillä on tietysti oma brändi-ilme. Cupralla on vihaisen näköinen logo ja pronssia tummasävyihin yhdistävä värimaailma. Yksityiskohdista löytää hiilikuitukuviota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotonaan talvellaEn ehkä aivan ymmärrä espanjalaisten tekosia, mutta tuotteesta on helppo pitää. Enkä edes ole suuri korotettujen sporttimallien ystävä: jos koko auton pointti on tarjota vauhtia ja jännittäviä tilanteita, miksi paketti rakennetaan korkeaan, pakostakin huojuvampaan koriin?Cupra sai uuden logon – vai tatuoinnin?Sitten saapuivat helmikuun lumisateet. Pöpperötiet sekä tukkoiset parkkipaikat. Liukkaat liikennevalot ja umpihankiset pihatiet. Silloin Cupra Ateca suorastaan loisti.Auto säilyttää Seatin juuret, Ateca on mainio perusauto. Tilava, joustava, helppo ja vaivaton. Cupran jämäkällä alustalla ja näyttävillä 19-tuumaisilla vanteillakin mukavuus on vähintään kelvollinen. Auto on myös kaikin puolin huippuvaivaton ajaa: se kulkee suoraan ja vakaasti, ohjautuu kevyesti ja kiihtyy vaivattomasti. 2-litraisen turbomoottorin ja 7-vaihteisen DSG-kaksoiskytkinlaatikon sovitus toimii hyvin yhteen. Talviurheilun juhlaaToki autolla on räyhä puoli: ajotilakatkaisimesta voi valita urheilullistusta haluamalleen tasolle, tai heittää suoraan kaiken rajuimpaan Cupra-tilaan. Turbokone vetää raivolla punarajalle asti, vaihteet vaihtuvat räväkästi ja neliveto vie autoa kiitettävää kyytiä. Haastavassa talvikelissä kokonaisuudessa alkaa olla järkeä, eikä aivan pienimmistä paakuista tarvitse maavaran ansiosta välittää.Pientä parannettavaakin on. Toistuvilla jääratakäynneillä ärsyttää ajonvakautusjärjestelmän poiskytkennän hautaaminen turhan syvälle valikoiden uumeniin, perinteinen painike ajaisi asian paremmin. Ja jos automaattivaihteiston heittää manuaalitilaan, vaihtaa Cupra lähellä punarajaa automaattisesti isommalle. Ongelma ei koske vain Cupraa, mutta mikä manuaaliasetus se sellainen on?Pidemmillä matkoilla kaipaisi etuistuimelta hieman lisää reisitukea. Toisaalta maantienopeuksissa auto kulkee voimavaroihin nähden varsin pihisti, vaikka jo talvisilla moottoritierajoituksilla bensiiniä palaa pintakaasullakin ajettaessa. Joka tapauksessa keveällä kaasulla ilmoitettu kulutus vaikuttaa realistiselta.Kehityseroja Cupra Ateca oli koeajossa peräkkäin sisarmalli Seat Tarracon kanssa. Valmistajan kahden katumaasturin välillä tapahtunut kehitystyö nosti esiin muutamia Atecan vahvuuksia. Pari vuotta Tarracoa vanhemmassa Atecassa kosketusnäyttö on vielä mattapintainen, ja ohuiden raamien sisään upotettu. Se on käytössä huomattavasti Tarracon kiiltäväpintaista tablettinäyttöä parempi, sillä raameista saa edes vähän tukea. Onneksi näin, sillä Cupran lämpiävää tuulilasia joutuu kytkemään talvisaikaan kosketusnäytöltä päälle lähes joka aamu.Kokonaisuutena Cupra Ateca on makea yhdistelmä tila-automaisen katumaasturin monikäyttöisyyttä ja GTI-luokan menevyyttä. Hyvää työtä, Seat Cupra!Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Antti Hentinen Cupra Ateca 2.0 TSI 300 4Drive DSG Hinta alkaen 58 832 € Koeajetun auton hinta varusteineen 70 426 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 5300–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5300 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 247 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,5 (yhd.) CO2-päästöt 198 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2628 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2100 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”