27.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Born – ID.3:n kuumempi Espanjan serkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto Cupra Born ei piilottele saksalaisia sukujuuriaan. Hyvää: ajettavuus, tilat, mukavuus, suorituskyky, sisustusmateriaalit. Huonoa: hipaisukytkimet, valikot, ei ristiseläntukea. Vuonna 2019 Geneven autonäyttelyssä Seat El-Bornina esiintynyt koemalli on edennyt tuotantoon vähäisin muutoksin, mutta sporttijaoston omittua mallin nimi on muokattu muotoon Cupra Born. Bornia Espanjan kartalta etsineen kannattaa tsekata Barcelonan kaupunginosat.Uutuuden sukujuuret paljastuvat ensisilmäyksellä, korin mittasuhteet ja olemus ovat suoraan VW-emokonsernin ID.3:sta. Kaksoset valmistetaan samalla tuotantolinjalla Zwickaussa. Erojakin toki löytyy, koko keulaosa on saanut omanlaisensa ilmeen ja samalla muutaman sentin lisää pituutta. Takaa katsottunakaan ei ole sekoittumisen vaaraa. Itse kori ja tilat, kuten myös tekniikka kuorien sisällä ovat yhtenevät, kerrataanpa kuitenkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava perheautoBorn on tilava auto, vaikka nokkaluukun alla tarvitsee käydä vain pissapoikaa täyttämässä.Sisustuksessa Born vie kuitenkin pisteet, niin yleisilme kuin yksityiskohdatkin tuntuvat sekä tyylikkäämmiltä että laadukkaammilta, vaikka kierrätysmateriaalia ovatkin. Istuimet on muotoiltu urheilullisen kuppimaisiksi, kiinteä pääntuki ei osu kaikille kohdalleen. Tuhdeista etupenkeistä huolimatta taakse jää runsaasti polvitilaa. Leveyttä ei ole ylenpalttisesti, mutta keskipaikkakin on siedettävä tasaisen lattian ansiosta. Tavaratila on pystyperäiseksi kookas. Volkkarin saama murskapalaute ei ole johtanut muutoksiin painikkeissa, liukusäätimissä tai käyttöliittymässä. Varsinaiset vikatilanteet ja virhetoiminnot on toki karsittu päivitysten myötä. Näyttöjen graafinen ilme on Seatin omaa niin mittaristossa kuin kosketusnäytössäkin. Kokemukset ID.3:n ratissa ovat koulineet kuskia ja oikeanlaiset hipaisut ja painallukset muistuvat mieleen nopeammin.Tarjolla lisäpotkuYllättäen Cupran voimalinjavaihtoehdot eivät olekaan aivan yksi yhteen ID.3:n kanssa, vaan malliston huipulle saa e-Boost –suorituskykypaketin. Sen myötä tehoa on käytettävissä 170 kW (231 hv) 30 sekunnin ajan, jos akun varaustaso ylittää 75 % ja lämpö 20 astetta.Kaasuvasteen piristämisen lisäksi ajotilavalinta jämäköittää ohjausta ja iskunvaimennusta. Alusta on 15 mm matalampi, renkaat leveämmät ja etujarrut isommat. Kaiken huipuksi ajonvakautuksen saa kytkettyä pois toisin kuin säyseämmissä malleissa. Emme päässeet testaamaan driftausominaisuuksia, sillä koeajokki oli tavallisempaa ja varmastikin myydympää sorttia (150 kW/204hv). Lähdöt ovat ripeitä silläkin.Ajettavuus on sähköautojen parhaimmistoa. Akusto lattian alla takaa matalan painopisteen ja paino jakaantuu akseleiden kesken tasan. Nopeuden mukaan säätyvään ohjaustehostukseen on jäänyt ripaus tunnokkuutta. Takamoottorisen ja -vetoisen auton anteliaasti kääntyvät etupyörät mahdollistavat hämmästyttävän ketteryyden. Jousitus on napakanpuoleinen ja melutaso hyvin vaimennettu.Akku tarpeen mukaanAkkuvaihtoehtoja on kolme, 45, 58 tai 77 kWh. Vastaavat luvatut toimintamatkat ovat 340/424/540 kilometriä. Lauhassa kelissä taloudellinen kuljettaja pääsee niihin, mutta ripeämpi kyyti tai pakkanen lohkaisevat luvuista osansa. Koeajo Barcelonan kiihkeässä liikenteessä vei 17,5 kWh/100km.Latausteho suurenee akun koon mukaan, joten tyhjän akun pikalataus vie puolisen tuntia. Bornin hinnat ja varusteluvaihtoehdot selviävät vasta joulukuussa ensimmäisten autojen saapuessa maahan. Arvailut hinnasta voi aloittaa tutkimalla Saksan hintoja, siellä Born on versiosta riippuen tonnin tai kaksi tyyriimpi kuin vastaava ID.3.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaMuokattu 29.10.2021: korjattu virheellinen takuuaikaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKoeajo: Volkswagen ID.3 isolla akulla – vaivatonta sähköautoilua ilman kotilatausta Elektroneja Espanjasta: sähkökonsepti Seat el-Born on lähes tuotantovalmis Cupra Born 58 kWh 150 kW Moottori Sähkömoottori, takaveto. Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 62 kWh, käytössä oleva 58 kWh. Toimintamatka 424 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4322 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2767 mm Muu tieto Lataus Type 2 11 kW (3x16A), CCS 120 kW. Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Sähköautot Kiinan sähköautot vyöryvät Britanniaan – Tesla jää jalkoihin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster