26.6.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Cupra Tavascan – yökerhotunnelmaa välikokoon Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt myös Cupra pääsee sähköcrossovereiden kerhoon Tavascanin myötä ja malli asettuukin tarkasti erilaiseksi vaihtoehdoksi sisarmerkkien keskelle. Ei ole suuri salaisuus, että isojen autokonsernien monimerkkimallistojen salaisuus on yhteinen perusrakenne. Tätä taustaa vasten Cupra saa vihdoin oman sähköcrossoverinsa Tavascanin muodossa vastineeksi ID.4:lle ja Enyaqille. Tavascanin kohdalla kyse on ollut hiukan pitkästä tiestä konseptista tuotantoon, sillä 2019 esitelty konsepti sai tuotantosiunauksen jo 2021. Kiinassa valmistettava Tavascan on myynnissä kiinalaismarkkinoilla muuten nimellä Volkswagen ID. Unyx.Mutta millainen auto Cupra Tavascan sitten on? 4,64 metriä pitkä sähköcrossover erottuu pyöreistä ID.-sisaruksistaan Cupran melko kulmikkaan muotoilukielen ansiosta. Kattolinjassa barcelonalaiset ovat halunneet yhdistää tyylin ja käytettävyyden, joten Tavascan asettuu johonkin ID.4:n ja ID.5:n välimaastoon ideologisesti. Kolmiomalliset valoelementit, kuparinväriset yksityiskohdat ja valaistut Cupran tribaalilogot kuuluvat asiaan. Ainakin kolmekymppisiin miehiin Cupran synkeä olemus puree kuin veitsi voihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet Tilat Varustelu Takuu Muotoilu makuasioista riippuen Sisarmallit melko lähellä Selkämys suorassaSisätiloissa Cupra Tavascan yllättää samalla tavalla. Yhä minimalistisempien kojelautojen maailmassa selkärangaksi nimetty kojelaudan suomukuvioitu keskiuloke on hätkähdyttävä ratkaisu. Ilmeisimmin sillä halutaan luoda mielikuva tyköistuvuudesta etuistuimilla, ja ehkä jämäkkyydestä, joskin rangan kopautus tuo lähinnä mieleen osteoporoosin. Kojelaudan päädyissä olevat ilmastointiritilät tuovat puolestaan mieleen Varjoankan. Mittaristonäyttö ja iso kosketusnäyttö (15 tuumaa) pyörittävät uusimman aallon käyttöjärjestelmää, joka ei ole aivan niin toivoton kuin muutama vuosi sitten nähdyt Cupra-ohjelmistot. Perustasoa on haettu Volkswagenin MIB 4:stä. Ohjauspyörän painikkeissa hipaisunapit ovat vielä vallalla ja niistä uloimmat tulevat melko helposti kehästä kiinni pitävän käden alle. Vahinkopainalluksilta on vaikea välttyä. Tilojen puolesta Cupra Tavascan on sangen hyvällä tolalla. Takaistuimilla on sopivasti pääntilaa useimmille kattolinjasta huolimatta, jalkatilan ollessa keskitasoa. Hiukan kulmikkaaksi tehty takaluukku pitää huolen tavaratilan litroista. Etuistuimillakaan tila ei muodostu kysymykseksi, mutta Cupran sporttihenkiset istuimet kannattaa koeistua niiden sopivuuden varmistamiseksi. Myöhemmin tarjolle tulee vieläkin aggressiivisemmin muotoiltu Cup-istuin.KisahengessäVoimalinjavaihtoehtoja on kaksi. Nelivetomalli on saanut Cupran sporttileiman VZ ja sen yhteisteho on 250 kW (80 kW edessä, 210 kW takana). Nelivedon toimintamatka pyörii 520 kilometrin molemmin puolin. Takavetoversio on nimetty vitsikkäästi Enduranceksi pidemmän toimintamatkansa ansiosta ja se luottaa ainoastaan 210 kW:n taka-akselin moottoriin. Toimintamatkassa etumoottorista luopuminen tarkoittaa 30-40 kilometrin lisämatkaa, eli noin 550 kilometriä. Molempien malliversioiden akku on 82 kWh (77 kWh netto), jonka latausteho on 135 kW ja Type 2 AC-latauksen teho on 11 kW. Parhaimmillaan 10-80% lataus sujuukin 28 minuuttiin, eli klassisessa puolen tunnin tahdissa. Suorassa vertailussa VZ kuitenkin jää nelivetoisista sisarmalleistaan lataustehossa. Cupra on hakenut Tavascaniin urheilullisempaa ajettavuutta muun muassa madaltamalla alustan korkeutta, mutta muutosten vaikutukset 2,2 tonnia painavassa crossoverissa jäävät hiukan kysymysmerkiksi. DCC Sport -iskunvaimennus on säädettävä. Yleiseltä jousitusmukavuudelta Tavascan on napakka, mutta ei ylikova. Taka-akselilla on lievä taipumus pompottaa autoa, mutta kokonaisuutena suoritus on hyvää keskitasoa ainakin Barcelonan alueen sileähköillä tieosuuksilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmaan lokeroonCupra Tavascan on mielenkiintoinen lisäys VW-ryhmän sähköautopalettiin, sillä paperilla vertailtuna auto asettuu hyvin lähelle ID.4:n eri versioita, eivätkä esimerkiksi Škoda Enyaq tai Audi Q4 jää nekään kauas. Vakiovarustelu ja viiden vuoden takuu ovat Tavascanin vahvuuksia, mutta lisävarustehinnastoa voi sitäkin pitää ihailtavan yksinkertaisena: Adrenaline-paketti sisältää loput ylellisyysvarusteet ja se on hinnoiteltu tasarahaan 3 000 euroa VZ-nelivedon kanssa ja 6 000 euroa Endurance-takavedon kanssa.Cupra Tavascanin hinnat alkavat 210 kW Endurance-takavetomallin kohdalla 48 990 eurosta ja nelivetoinen 250 kW VZ asettuu 54 990 euroon. Cupra Tavascan VZ 4Drive SÄHKÖAUTO, neliveto 250 kW (340 hv), 545 Nm Akku brutto / netto 82,0 / 77,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 135 kW WLTP-kulutus 16,6 kWh / 100 km toimintamatka 519 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,5 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 644 mm Leveys 1 861 mm Korkeus 1 597 mm Akseliväli 2 766 mm Tavaratila 540 l Omamassa 2 273 kg perävaunu 1 200 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 5 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 54 990 € koeajoauto 57 990 € Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 25.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – persoonallinen oma itsensä 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 2.8.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor – valintojen äärellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?