26.6.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Cupra Tavascan – yökerhotunnelmaa välikokoon Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt myös Cupra pääsee sähköcrossovereiden kerhoon Tavascanin myötä ja malli asettuukin tarkasti erilaiseksi vaihtoehdoksi sisarmerkkien keskelle. Ei ole suuri salaisuus, että isojen autokonsernien monimerkkimallistojen salaisuus on yhteinen perusrakenne. Tätä taustaa vasten Cupra saa vihdoin oman sähköcrossoverinsa Tavascanin muodossa vastineeksi ID.4:lle ja Enyaqille. Tavascanin kohdalla kyse on ollut hiukan pitkästä tiestä konseptista tuotantoon, sillä 2019 esitelty konsepti sai tuotantosiunauksen jo 2021. Kiinassa valmistettava Tavascan on myynnissä kiinalaismarkkinoilla muuten nimellä Volkswagen ID. Unyx.Mutta millainen auto Cupra Tavascan sitten on? 4,64 metriä pitkä sähköcrossover erottuu pyöreistä ID.-sisaruksistaan Cupran melko kulmikkaan muotoilukielen ansiosta. Kattolinjassa barcelonalaiset ovat halunneet yhdistää tyylin ja käytettävyyden, joten Tavascan asettuu johonkin ID.4:n ja ID.5:n välimaastoon ideologisesti. Kolmiomalliset valoelementit, kuparinväriset yksityiskohdat ja valaistut Cupran tribaalilogot kuuluvat asiaan. Ainakin kolmekymppisiin miehiin Cupran synkeä olemus puree kuin veitsi voihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet Tilat Varustelu Takuu Muotoilu makuasioista riippuen Sisarmallit melko lähellä Selkämys suorassaSisätiloissa Cupra Tavascan yllättää samalla tavalla. Yhä minimalistisempien kojelautojen maailmassa selkärangaksi nimetty kojelaudan suomukuvioitu keskiuloke on hätkähdyttävä ratkaisu. Ilmeisimmin sillä halutaan luoda mielikuva tyköistuvuudesta etuistuimilla, ja ehkä jämäkkyydestä, joskin rangan kopautus tuo lähinnä mieleen osteoporoosin. Kojelaudan päädyissä olevat ilmastointiritilät tuovat puolestaan mieleen Varjoankan. Mittaristonäyttö ja iso kosketusnäyttö (15 tuumaa) pyörittävät uusimman aallon käyttöjärjestelmää, joka ei ole aivan niin toivoton kuin muutama vuosi sitten nähdyt Cupra-ohjelmistot. Perustasoa on haettu Volkswagenin MIB 4:stä. Ohjauspyörän painikkeissa hipaisunapit ovat vielä vallalla ja niistä uloimmat tulevat melko helposti kehästä kiinni pitävän käden alle. Vahinkopainalluksilta on vaikea välttyä. Tilojen puolesta Cupra Tavascan on sangen hyvällä tolalla. Takaistuimilla on sopivasti pääntilaa useimmille kattolinjasta huolimatta, jalkatilan ollessa keskitasoa. Hiukan kulmikkaaksi tehty takaluukku pitää huolen tavaratilan litroista. Etuistuimillakaan tila ei muodostu kysymykseksi, mutta Cupran sporttihenkiset istuimet kannattaa koeistua niiden sopivuuden varmistamiseksi. Myöhemmin tarjolle tulee vieläkin aggressiivisemmin muotoiltu Cup-istuin.KisahengessäVoimalinjavaihtoehtoja on kaksi. Nelivetomalli on saanut Cupran sporttileiman VZ ja sen yhteisteho on 250 kW (80 kW edessä, 210 kW takana). Nelivedon toimintamatka pyörii 520 kilometrin molemmin puolin. Takavetoversio on nimetty vitsikkäästi Enduranceksi pidemmän toimintamatkansa ansiosta ja se luottaa ainoastaan 210 kW:n taka-akselin moottoriin. Toimintamatkassa etumoottorista luopuminen tarkoittaa 30-40 kilometrin lisämatkaa, eli noin 550 kilometriä. Molempien malliversioiden akku on 82 kWh (77 kWh netto), jonka latausteho on 135 kW ja Type 2 AC-latauksen teho on 11 kW. Parhaimmillaan 10-80% lataus sujuukin 28 minuuttiin, eli klassisessa puolen tunnin tahdissa. Suorassa vertailussa VZ kuitenkin jää nelivetoisista sisarmalleistaan lataustehossa. Cupra on hakenut Tavascaniin urheilullisempaa ajettavuutta muun muassa madaltamalla alustan korkeutta, mutta muutosten vaikutukset 2,2 tonnia painavassa crossoverissa jäävät hiukan kysymysmerkiksi. DCC Sport -iskunvaimennus on säädettävä. Yleiseltä jousitusmukavuudelta Tavascan on napakka, mutta ei ylikova. Taka-akselilla on lievä taipumus pompottaa autoa, mutta kokonaisuutena suoritus on hyvää keskitasoa ainakin Barcelonan alueen sileähköillä tieosuuksilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmaan lokeroonCupra Tavascan on mielenkiintoinen lisäys VW-ryhmän sähköautopalettiin, sillä paperilla vertailtuna auto asettuu hyvin lähelle ID.4:n eri versioita, eivätkä esimerkiksi Škoda Enyaq tai Audi Q4 jää nekään kauas. Vakiovarustelu ja viiden vuoden takuu ovat Tavascanin vahvuuksia, mutta lisävarustehinnastoa voi sitäkin pitää ihailtavan yksinkertaisena: Adrenaline-paketti sisältää loput ylellisyysvarusteet ja se on hinnoiteltu tasarahaan 3 000 euroa VZ-nelivedon kanssa ja 6 000 euroa Endurance-takavedon kanssa.Cupra Tavascanin hinnat alkavat 210 kW Endurance-takavetomallin kohdalla 48 990 eurosta ja nelivetoinen 250 kW VZ asettuu 54 990 euroon. Cupra Tavascan VZ 4Drive SÄHKÖAUTO, neliveto 250 kW (340 hv), 545 Nm Akku brutto / netto 82,0 / 77,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 135 kW WLTP-kulutus 16,6 kWh / 100 km toimintamatka 519 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,5 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 644 mm Leveys 1 861 mm Korkeus 1 597 mm Akseliväli 2 766 mm Tavaratila 540 l Omamassa 2 273 kg perävaunu 1 200 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 5 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 54 990 € koeajoauto 57 990 € Lue lisää Kaikki artikkelit 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 2.8.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor – valintojen äärellä 28.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – tarpeeton kivirekipäivitys 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 13.7.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Leon Sportstourer VZ – kun Leijonakuningas karjuu tosissaan 4.7.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Formentor – yhä brändin sielu ja sydän 6.6.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Born VZ – sunnuntailenkkeilijän polkujuoksukengät 5.10.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Cupra Tavascan on Kiinassa synnytetty espanjalainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan