26.6.2024

Koeajo: Cupra Tavascan – yökerhotunnelmaa välikokoon

Kuva Aake Kinnunen
Cupra Tavascan VZ 4Drive

Nyt myös Cupra pääsee sähköcrossovereiden kerhoon Tavascanin myötä ja malli asettuukin tarkasti erilaiseksi vaihtoehdoksi sisarmerkkien keskelle.

Ei ole suuri salaisuus, että isojen autokonsernien monimerkkimallistojen salaisuus on yhteinen perusrakenne. Tätä taustaa vasten Cupra saa vihdoin oman sähköcrossoverinsa Tavascanin muodossa vastineeksi ID.4:lle ja Enyaqille. Tavascanin kohdalla kyse on ollut hiukan pitkästä tiestä konseptista tuotantoon, sillä 2019 esitelty konsepti sai tuotantosiunauksen jo 2021. Kiinassa valmistettava Tavascan on myynnissä kiinalaismarkkinoilla muuten nimellä Volkswagen ID. Unyx.

Cupra Tavascan VZ 4Drive

Mutta millainen auto Cupra Tavascan sitten on? 4,64 metriä pitkä sähköcrossover erottuu pyöreistä ID.-sisaruksistaan Cupran melko kulmikkaan muotoilukielen ansiosta. Kattolinjassa barcelonalaiset ovat halunneet yhdistää tyylin ja käytettävyyden, joten Tavascan asettuu johonkin ID.4:n ja ID.5:n välimaastoon ideologisesti. Kolmiomalliset valoelementit, kuparinväriset yksityiskohdat ja valaistut Cupran tribaalilogot kuuluvat asiaan. Ainakin kolmekymppisiin miehiin Cupran synkeä olemus puree kuin veitsi voihin.

Cupra Tavascan VZ 4Drive

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät ja huonot puolet

  • Tilat
  • Varustelu
  • Takuu
  • Muotoilu makuasioista riippuen
  • Sisarmallit melko lähellä

Selkämys suorassa

Sisätiloissa Cupra Tavascan yllättää samalla tavalla. Yhä minimalistisempien kojelautojen maailmassa selkärangaksi nimetty kojelaudan suomukuvioitu keskiuloke on hätkähdyttävä ratkaisu. Ilmeisimmin sillä halutaan luoda mielikuva tyköistuvuudesta etuistuimilla, ja ehkä jämäkkyydestä, joskin rangan kopautus tuo lähinnä mieleen osteoporoosin. Kojelaudan päädyissä olevat ilmastointiritilät tuovat puolestaan mieleen Varjoankan.

Mittaristonäyttö ja iso kosketusnäyttö (15 tuumaa) pyörittävät uusimman aallon käyttöjärjestelmää, joka ei ole aivan niin toivoton kuin muutama vuosi sitten nähdyt Cupra-ohjelmistot. Perustasoa on haettu Volkswagenin MIB 4:stä. Ohjauspyörän painikkeissa hipaisunapit ovat vielä vallalla ja niistä uloimmat tulevat melko helposti kehästä kiinni pitävän käden alle. Vahinkopainalluksilta on vaikea välttyä.

Tilojen puolesta Cupra Tavascan on sangen hyvällä tolalla. Takaistuimilla on sopivasti pääntilaa useimmille kattolinjasta huolimatta, jalkatilan ollessa keskitasoa. Hiukan kulmikkaaksi tehty takaluukku pitää huolen tavaratilan litroista. Etuistuimillakaan tila ei muodostu kysymykseksi, mutta Cupran sporttihenkiset istuimet kannattaa koeistua niiden sopivuuden varmistamiseksi. Myöhemmin tarjolle tulee vieläkin aggressiivisemmin muotoiltu Cup-istuin.

Cupra Tavascan VZ 4Drive

Kisahengessä

Voimalinjavaihtoehtoja on kaksi. Nelivetomalli on saanut Cupran sporttileiman VZ ja sen yhteisteho on 250 kW (80 kW edessä, 210 kW takana). Nelivedon toimintamatka pyörii 520 kilometrin molemmin puolin. Takavetoversio on nimetty vitsikkäästi Enduranceksi pidemmän toimintamatkansa ansiosta ja se luottaa ainoastaan 210 kW:n taka-akselin moottoriin. Toimintamatkassa etumoottorista luopuminen tarkoittaa 30-40 kilometrin lisämatkaa, eli noin 550 kilometriä.

Molempien malliversioiden akku on 82 kWh (77 kWh netto), jonka latausteho on 135 kW ja Type 2 AC-latauksen teho on 11 kW. Parhaimmillaan 10-80% lataus sujuukin 28 minuuttiin, eli klassisessa puolen tunnin tahdissa. Suorassa vertailussa VZ kuitenkin jää nelivetoisista sisarmalleistaan lataustehossa.

Cupra on hakenut Tavascaniin urheilullisempaa ajettavuutta muun muassa madaltamalla alustan korkeutta, mutta muutosten vaikutukset 2,2 tonnia painavassa crossoverissa jäävät hiukan kysymysmerkiksi. DCC Sport -iskunvaimennus on säädettävä. Yleiseltä jousitusmukavuudelta Tavascan on napakka, mutta ei ylikova. Taka-akselilla on lievä taipumus pompottaa autoa, mutta kokonaisuutena suoritus on hyvää keskitasoa ainakin Barcelonan alueen sileähköillä tieosuuksilla.

Cupra Tavascan VZ 4Drive

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Omaan lokeroon

Cupra Tavascan on mielenkiintoinen lisäys VW-ryhmän sähköautopalettiin, sillä paperilla vertailtuna auto asettuu hyvin lähelle ID.4:n eri versioita, eivätkä esimerkiksi Škoda Enyaq tai Audi Q4 jää nekään kauas. 

Vakiovarustelu ja viiden vuoden takuu ovat Tavascanin vahvuuksia, mutta lisävarustehinnastoa voi sitäkin pitää ihailtavan yksinkertaisena: Adrenaline-paketti sisältää loput ylellisyysvarusteet ja se on hinnoiteltu tasarahaan 3 000 euroa VZ-nelivedon kanssa ja 6 000 euroa Endurance-takavedon kanssa.

Cupra Tavascan VZ 4Drive

Cupra Tavascanin hinnat alkavat 210 kW Endurance-takavetomallin kohdalla 48 990 eurosta ja nelivetoinen 250 kW VZ asettuu 54 990 euroon.

Cupra Tavascan VZ 4Drive

SÄHKÖAUTO, neliveto

250 kW (340 hv), 545 Nm

Akku brutto / netto 82,0 / 77,0 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 135 kW

WLTP-kulutus 16,6 kWh / 100 km

toimintamatka 519 km

Suorituskyky 0–100 km/h 5,5 s

huippunopeus 180 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 644 mm

Leveys 1 861 mm

Korkeus 1 597 mm

Akseliväli 2 766 mm

Tavaratila 540 l

Omamassa 2 273 kg

perävaunu 1 200 / 750 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 5 v / 100 000 km

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 54 990 €

koeajoauto 57 990 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat