5.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger TCe110 Extreme – Hölkkääminen on halpa harrastus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Jogger on markkinoiden halvin seitsenpaikkainen. Hyvää: tilat, muunneltavuus, kulutus Huonoa: suuri kääntöympyrä, ajoasento, istuimien muotoilu, euroNCAP Dacia Jogger on markkinoiden ainoa kohtuuhintainen seitsenpaikkainen tila-auto. Kilpailijat maksavat kutakuinkin tuplaten verrattuna Joggerin 21 000 euron lähtöhintaan. Dacia jatkaa menestysreseptillään tehdä simppeleitä autoja vähän vanhemmalla perustekniikalla ilman uusimpia teknisiä vempeleitä. Tosin myönnytyksiä on jouduttu tekemään lisäämällä pikkuhiljaa varusteita hivuttaen samalla hintaa ylöspäin.Jogger on perusrakenteeltaan ja ohjaamoltaan yhtenevä pienemmän Sanderon kanssa vain reilusti pidennettynä. Niinpä ominaisuudet vertautuvat pikkuautoihin, vaikka kokoa piisaa vähintäänkin perhefarmarin verran.Eniten Jogger antaa tasoitusta turvallisuudessa, se sai EuroNCAP-törmäystestissä vain yhden tähden viidestä. Uusimpia turvajärjestelmiä ei ole tarjolla lisävarusteinakaan vanhaan konstruktioon, uudistukset rajoittuvat varustelutarkennuksiin, uuteen maskiin ja logoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeitsemälle keskimittaiselleDacia Joggerin voi ostaa viisi- tai seitsenpaikkaisena, hintaeroa on tonni. Tilaa on runsaasti ulkomittoihin nähden ja paikkoja voi olla käytössä 2-7, kunhan suku ei ole pitkäraajaista. Edessä on tilaa, mutta ajoasennosta ei saa oikein luontevaa ja isokenkäiselle polkimet on melko ahtaasti sijoitettu.Jos kuski saisi istuimen etureunan ylemmäs tukemaan reisiä, istuinta ei tarvitsisi säätää niin taakse. Keskirivillä nimittäin pidemmän kuskin takana polvitila jää niukaksi ja selkänojan kovat lentokonepöydät pahentavat tilannetta.Takaistuin on kolmelle muotoiltu ja lattia tasainen, mutta kokonaisleveys on tiukka kolmelle aikuiselle. Kolmannella rivilläkin on tilaa aikuiselle, mutta polvet jäävät koukkuun matalan istuimen takia. Harvinaisena varusteena myös kolmosrivin sivuikkunat ovat avattavia takareunastaan.Seitsemällä matkaajalla tavaratilaa ei luonnollisesti paljoa jää. Taittamalla kaksi taainta istuinta nippuun auttaa useimpiin tarpeisiin. Ne eivät kuitenkaan taitu lattian alle, vaan paketit jäävät vasten keskirivin selkänojaa. Ne voi kuitenkin irrottaa kokonaan autotallin nurkkaan, jolloin tilaa on hulppeat 700 litraa. Jos sekään ei riitä, keskirivin saa taitelluksi etuistuimia vasten kahdessa erikokoisessa osassa.Näkösuojan rulla joutaa ulos irtopenkkien mukaan, autossa sille ei ole paikkaa.Pirteä kolmisylinterinenDacia Joggerin ainoa voimalinja on litrainen kolmisylinterinen pakokaasuahdettu bensiinimoottori yhdistettynä kuusivaihteiseen käsivaihteistoon. Ensi keväänä on luvassa automaattivaihteinen hybridiversio.Kokoonsa nähden Jogger on köykäinen, vain 1200 kg, mutta seitsemän hengen kuorma vaatii tehonsa. Vaihdeopastimen mukaan isolla vaihteella ja alhaisilla kierroksilla pikkumoottori tuntuu hengettömältä. Turbo herää vasta noin 1800 kierroksella, sen jälkeen meno maistuu. Kevyessä ajossa kulutus oli 5,5 l/100km, kuorma tai moottoritie nostanee sitä litralla.Kolmipyttyisen sporttinen käyntiääni kuuluu sisälle aina käynnistyessään ja tuo mielikuvan meluisuudesta, mutta tien päällä äänitaso on varsin siedettävä, eikä mikään äänilähde erotu häiritsevänä. Pitkä akseliväli tuo vakautta maantielle ja kankeutta kaupunkiin. Ohjaus on kevyt pyöritellä kaupungissa. Jousitus on turhan tömäkkä yksin ajellessa, kuorma parantaa tilannetta.Vaikka Jogger kerää tukun pikkumoitteita, ne on helppo antaa anteeksi hintalapun vuoksi. Jos tilaa tarvitsee, tässä vastinetta saa rahalleen kaikkein parhaiten.Teksti ja kuvat Petri Munukka Dacia Jogger TCe110 Extreme Hinta alkaen 20 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 137 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto Teho 81 kW (110 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (2900 r/min) Vääntö 200 Nm (2900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4547 mm, leveys 1784 mm, korkeus 1629 mm, akseliväli 2897 mm Tavaratila: 160 / 506 / 1594 l Omamassa: 1221 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 640 kg Euro NCAP 1 tähteä Takuu 3 v / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?