21.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Logan MCV TCe 90 Easy-R – nyt automaattivaihtajalla Dacia Logan MCV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Logan MCV esittelee faceliftin lisäksi myös valmistajan mallistoon saapuvan Easy-R-vaihteiston. Hyvää: käytännöllisyys, vaihteiston edullisuus. Huonoa: istuimet, vaihteiston karkeus. Dacian mallistouudistuksen eräs toivotuin piirre ovat sen yhteydessä esitellyt automaattivaihteistot. Sandero, Sandero Stepway ja Logan MCV saavat uuden yhtenäisen ulko- ja sisustailmeen lisäksi yhteisen vaihteistotarjokkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRobotilla onneenKolmisylinterisen TCe 90 -bensiinimoottorin yhteyteen saapuva Easy-R on automatisoitu vaihteisto. Vaihteiston pohjana käytetään tavallista manuaalivaihteistoa, joten Dacia lupaa vaihteistolle sähköisestä automatisoinnista huolimatta samansuuntaiset suoritusarvot.Automatisoiduilla robottivaihteistoilla on yleisesti melko nihkeä maine autoalalla, mutta valmistajan mukaan menneiden vuosien kauhut ovat jääneet Easy-R:n kohdalla taakse. Vaihteistotyypin etuna on sen edullisuus, joten 799 euron hinta sopii Dacian ideologiaan hyvin. Vain Laureate-varustetasossa tarjottavan Logan MCV TCe 90 Easy-R:n hinnat alkavat 14 198 eurosta.Suoranaista ajoelämystä Easy-R ei tarjoa, mutta vaihteisto toimii kohtalaisesti. Kovemmissa kiihdytyksissä kickdown tuntuu selvänä miettimisenä ja toisaalta moottorin huudattamiselta on vaikea välttyä. Valmistajan lupaama 11 sekunnin kiihtyvyys 0–100 km/h tuntuu kuitenkin uskottavalta. Myös ilmoitetut kulutusarvot ovat hyvin lähellä manuaalivaihteista versiota. Edulliseen hintaan suhteutettuna vaihteistoa ei voi kuitenkaan moittia kuin lievästä karkeudesta.Tapahtui edellisessä jaksossaMuilta osin Dacia Logan MCV:n facelift on samoilla jalanjäljillä aiemmin koeajetun Dacia Sandero Stepwayn kanssa. Uusi neliskulmioihin perustuva keula- ja peräilme yhtenäistää koko mallistoa jo entuudestaan tutun Dusterin kanssa. Logan MCV tuskin voittaa muotoilupalkintoja uusittunakaan, mutta käytännöllinen farkkuperä on tervetullut ilmestys katumaastureiden keskellä.Tuttu linja jatkuu matkustamossa. Uusi nelipuolainen ohjauspyörä on aiempaa miellyttävämpi ohjausväline ja kroatialaisilla vuoristoteillä Logan MCV onkin suoraviivainen ja nöyrä ajokki. Monet kosketettavat pinnat on korvattu uudella muovilaadulla ja verhoiluun on panostettu aiempaan verrattuna.Istuimet eivät tosin ole Dacian vahvinta alaa, tasaisen muotoilun tukiessa huonosti. Pehmeä vaahtomuovi toimii osana jousitusta, mutta herättää epäilyksiä istuinten ryhdikkyydestä vuosien kuluessa.Dacian käytännöllinen farmarimalli on saanut mallistouudistuksessa uutta säihkettä. Samalla Easy-R on hyvin daciamainen ratkaisu asiakkaiden kaipaamaaksi automaattivaihteistoksi: hiukan karkea, mutta edullinen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Dacia Logan MCV TCe 90 S&S Easy-R Laureate Hinta alkaen 14 198 € Moottori Bensiinimoottori 898 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 5-v. automatisoitu vaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 5,7 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4501 mm, leveys 1733 mm, korkeus 1552 mm, akseliväli 2635 mm Tavaratila: 573 l Omamassa: 1075 kg Euro NCAP 3 tähteä Ecotest 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla