13.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Sandero – lisää laatuvaikutelmaa kaupan päälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Sandero -malliston uudistuminen on osoitus, että rehellisten perusautojen aika ei ole ohi. Hyvää: konstailemattomuus, hinta, tilat. Huonoa: rajattu voimalinjavalikoima. Renaultin romanialaismerkki lähestyy autoilua kustannustehokkaasti ja järki edellä, minkä voi havaita uudistuneista Dacia Sandero -malleista.Hyvän käsityksen valmistajan filosofiasta saa anekdootilla radioantennin sijainnista. Muotoilijat halusivat sijoittaa antennin Sanderon katon takaosaan, mikä tarkoittaa tietysti pidempää johtoa. Kustannuserän tasapainottamiseksi kojelaudan painikkeet sijoiteltiin niin, että niiden osalta pystyttiin puolestaan säästämään johtokustannuksissa.Y-mallisten ajovalojen takana Sandero ottaa askeleen Renault-Nissanin CMF-B-pohjarakenteelle, joten pinnan alta löytyvät muun muassa Cliosta tutut ratkaisut. Perusrakenne kykeni merkin vaatimuksiin mainiosti, mutta luonnollisesti “tarkan markan” Dacia kiinnitti huomiota yksittäisten ratkaisujen hintaan. Esimerkiksi sähköistäminen tulisi kyllä kuuloon Renaultin lataushybriditekniikan avulla, mutta Dacia tarkkailee tilannetta juuri loppusumman kannalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlä muuta toimivaaIlmeisesti Dacialla on oltu tyytyväisiä Sanderon ja Sandero Stepwayn mittoihin, sillä autot ovat ulkomitoiltaan lähes ennallaan. Kattolinjaa on tuotu hiukan matalammaksi paremman aerodynaamiikan nimissä. Sisätiloja on saatu erityisesti takaistuimen osalta väljemmiksi kasvaneella akselivälillä ja raidevälillä. Tavaratilaa on löytynyt kahdeksan lisälitraa (nyt 328 l), ja säilytyslokeroitakin on paranneltu. Äimistyttävin loikka sisätilojen kohdalla on tapahtunut laatuvaikutelmassa, joka on ottanut muut vastaavan kokoluokan autot kiinni niin materiaaleissa kuin muotoilussakin. Varustetasosta riippuen kojelaudan kosketusnäyttö on joko kahdeksan tuuman mediajärjestelmä älypuhelinpeilauksella tai telineessä oleva oma älypuhelin. Uusista varusteista huolimatta mittaristo on selkeän perinteinen, ja pieni näyttö kertoo kaiken tarvittavan. Ilmastointi, niin manuaalinen kuin automaattinenkin, on toteutettu napeilla ja rullilla – onneksi.Uusiin varusteisiin kuuluvat myös automaattinen hätäjarrutus ja mäkilähtöavustin sekä varustetasosta riippuen sähköinen seisontajarru, peruutustutka myös eteen ja peruutuskamera dynaamisilla ajolinjoilla.Aina turbostiTCe 90 -mallimerkintää kantava kolmisylinterinen bensiiniturbo on ainoa Suomeen saapuva moottorivaihtoehto. 90 hevosvoiman voimanlähde riittää Sanderon ja Stepwayn tarpeisiin mainiosti. Automaattivaihteisto on nyt portaaton CVT, mikä tuo selvän parannuksen Dacian aiempaan robottivaihteistoon niin mukavuudessa kuin suorituskyvyssäkin.Ihka uudet Sanderot eivät yllätä myöskään ajettavuudeltaan, sillä autot ovat konstailemattoman mutkattomia. Hallintalaitteissa esiintyy lievää tahmeaa kumimaisuutta, ja alustan vire vaikutti ensikoeajon perusteella peruspehmeältä.Perusmalli pitää paikkansa Suomen edullisimpana uutena autona, ja Access- sekä Essential-varustelulla Sandero mahtuu jopa romutuspalkkiokampanjan piiriin.Ilmeikäs Sandero Stepway puolestaan on 201 mm maavarallaan mökkikansan suosikki. Stepwaytä onkin rohkeammin eriytetty perus-Sanderosta, ja inspiraatiota on haettu suositusta Dusterista. Vinkeänä yksityiskohtana Stepway-mallin kattokaiteet kätkevät tempun: ne voidaan muuntaa taakkatelineiksi (80 kg) auton mukana tulevalla työkalulla muutamassa minuutissa.Varsin hyvän käsityksen mallistosta saa myös siitä, että täysin lisävarusteltunakin on vaikeaa käyttää Sanderoon 20 000 euroa suurempaa summaa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Dacia Sandero TCe 90 Essential Hinta alkaen 12 999 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 67 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 160 Nm (3750 r/min) Vääntö 160 Nm (3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 178 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4088 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2604 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 560 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”