13.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Sandero – lisää laatuvaikutelmaa kaupan päälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Sandero -malliston uudistuminen on osoitus, että rehellisten perusautojen aika ei ole ohi. Hyvää: konstailemattomuus, hinta, tilat. Huonoa: rajattu voimalinjavalikoima. Renaultin romanialaismerkki lähestyy autoilua kustannustehokkaasti ja järki edellä, minkä voi havaita uudistuneista Dacia Sandero -malleista. Hyvän käsityksen valmistajan filosofiasta saa anekdootilla radioantennin sijainnista. Muotoilijat halusivat sijoittaa antennin Sanderon katon takaosaan, mikä tarkoittaa tietysti pidempää johtoa. Kustannuserän tasapainottamiseksi kojelaudan painikkeet sijoiteltiin niin, että niiden osalta pystyttiin puolestaan säästämään johtokustannuksissa. Y-mallisten ajovalojen takana Sandero ottaa askeleen Renault-Nissanin CMF-B-pohjarakenteelle, joten pinnan alta löytyvät muun muassa Cliosta tutut ratkaisut. Perusrakenne kykeni merkin vaatimuksiin mainiosti, mutta luonnollisesti “tarkan markan” Dacia kiinnitti huomiota yksittäisten ratkaisujen hintaan. Esimerkiksi sähköistäminen tulisi kyllä kuuloon Renaultin lataushybriditekniikan avulla, mutta Dacia tarkkailee tilannetta juuri loppusumman kannalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Älä muuta toimivaa Ilmeisesti Dacialla on oltu tyytyväisiä Sanderon ja Sandero Stepwayn mittoihin, sillä autot ovat ulkomitoiltaan lähes ennallaan. Kattolinjaa on tuotu hiukan matalammaksi paremman aerodynaamiikan nimissä. Sisätiloja on saatu erityisesti takaistuimen osalta väljemmiksi kasvaneella akselivälillä ja raidevälillä. Tavaratilaa on löytynyt kahdeksan lisälitraa (nyt 328 l), ja säilytyslokeroitakin on paranneltu. Äimistyttävin loikka sisätilojen kohdalla on tapahtunut laatuvaikutelmassa, joka on ottanut muut vastaavan kokoluokan autot kiinni niin materiaaleissa kuin muotoilussakin. Varustetasosta riippuen kojelaudan kosketusnäyttö on joko kahdeksan tuuman mediajärjestelmä älypuhelinpeilauksella tai telineessä oleva oma älypuhelin. Uusista varusteista huolimatta mittaristo on selkeän perinteinen, ja pieni näyttö kertoo kaiken tarvittavan. Ilmastointi, niin manuaalinen kuin automaattinenkin, on toteutettu napeilla ja rullilla – onneksi. Uusiin varusteisiin kuuluvat myös automaattinen hätäjarrutus ja mäkilähtöavustin sekä varustetasosta riippuen sähköinen seisontajarru, peruutustutka myös eteen ja peruutuskamera dynaamisilla ajolinjoilla. Aina turbosti TCe 90 -mallimerkintää kantava kolmisylinterinen bensiiniturbo on ainoa Suomeen saapuva moottorivaihtoehto. 90 hevosvoiman voimanlähde riittää Sanderon ja Stepwayn tarpeisiin mainiosti. Automaattivaihteisto on nyt portaaton CVT, mikä tuo selvän parannuksen Dacian aiempaan robottivaihteistoon niin mukavuudessa kuin suorituskyvyssäkin. Ihka uudet Sanderot eivät yllätä myöskään ajettavuudeltaan, sillä autot ovat konstailemattoman mutkattomia. Hallintalaitteissa esiintyy lievää tahmeaa kumimaisuutta, ja alustan vire vaikutti ensikoeajon perusteella peruspehmeältä. Perusmalli pitää paikkansa Suomen edullisimpana uutena autona, ja Access- sekä Essential-varustelulla Sandero mahtuu jopa romutuspalkkiokampanjan piiriin. Ilmeikäs Sandero Stepway puolestaan on 201 mm maavarallaan mökkikansan suosikki. Stepwaytä onkin rohkeammin eriytetty perus-Sanderosta, ja inspiraatiota on haettu suositusta Dusterista. Vinkeänä yksityiskohtana Stepway-mallin kattokaiteet kätkevät tempun: ne voidaan muuntaa taakkatelineiksi (80 kg) auton mukana tulevalla työkalulla muutamassa minuutissa. Varsin hyvän käsityksen mallistosta saa myös siitä, että täysin lisävarusteltunakin on vaikeaa käyttää Sanderoon 20 000 euroa suurempaa summaa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Dacia Sandero TCe 90 Essential Hinta alkaen 12 999 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 67 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 160 Nm (3750 r/min) Vääntö 160 Nm (3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 178 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4088 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2604 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 560 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan