8.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Sandero on perusauto, jonka automaattivaihteisto on mielenkiintoinen ässä hihassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Sandero opettaa autoilun perusteet automaattisesti. Hyvää: hinta, tilat. Huonoa: lievä koruttomuus. Renaultin edullisemman brändin tuotteet lähtevät liikkeelle autoilun perusteista, ja kaikista ylimääräisistä hienosteluista on luovuttu edullista hintaa tavoiteltaessa. Siksi Dacia Sandero TCe 90 aut yllättää vaihteistollaan.Kerrataan kuitenkin ensin ne perusteet. Hiljattain julkaistu kolmannen sukupolven Sandero on viisiovinen viistoperä, joka tarjoaa hintaluokassaan erinomaiset tilat. Se todella yhdistelee kalliimman autoluokan koon edullisempaan hintaan sieltä täältä hieman tinkimällä. Kuljettaja käy paikoilleen mukavasti. Taakse mahtuu kaksi aikuista parantuneiden takatilojen myötä, vaikka polvitilaa ei ole vieläkään yhtään liikaa. Tavaratilan vetoisuus on nyt 328 litraa, mutta nostokynnys on harmittavan reilu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikilla mausteillaOhjaamo on kieltämättä askeettinen, mutta täysin toimiva. Silti se on ottanut laatuvaikutelmassa ison harppauksen, ja tuntuukin nyt varsin tavanomaiselta tämän luokan edustajalta.Koeajoyksilöön oli ladottu lähes 2 000 euron edestä kaikkia mahdollisia herkkuja – kuten navigaattori – kalleimman varustetason päälle, mikä nostaa hinnan yli 18 000 euroon. Puhelimen peilaus Android Auto ja Apple CarPlay -toimintojen kautta tulee Comfort-varustelun mukana, ja se riittäisi älypuhelinta käyttäville oikein hyvin.Ajaminen paljastaa Sanderon hintaluokan. Tosin hieman yllättäen rengasmelu, joka on kaupunkinopeuksissa korkeahko, ei nouse korvia särkeväksi edes moottoritiellä.Alustan toiminta ei ole erityisen hienostunutta: se yhdistelee kaarteissa kallistelua muualla esiintyvään lievään jämäkkyyteen. Pintakovuutta ei kuitenkaan tunnu, mistä voi ainakin osin kiittää kooltaan pienehköjä ja profiililtaan korkeita renkaita.Portaatonta ylivertaisuuttaMoottorina toimii 1,0-litrainen ahdettu kolmisylinterinen, jonka 67 kilowatin (90 hv) teho riittää juuri ja juuri tämän luokan autoon. Kyseessä on ainoa saatavilla oleva moottorivaihtoehto Suomessa. Mielenkiintoisesti voimanlähteen vääntöä on rajoitettu automaattivaihteisessa 142 newtonmetrin lukemaan, mikä on 18 Nm manuaalivaihteisia vähemmän.Mainittu CVT-vaihteisto on hyvin mielenkiintoinen portaaton uutuus. Auto pyrkii esimerkiksi loikkaamaan liikkeelle ensimmäisen metrin moottorin käynnistysautomatiikan avittamana, kun jarrupoljinta nostetaan. Kuminauhamaisuutta ei esiinny, mutta toisinaan vaihteisto hieman haparoi.Kyseessä on siitä huolimatta täysin ylivertainen kokemus edullisissa autoissa yleisesti käytettyihin robottivaihteistoihin verrattuna. Automaattivaihteinen Sandero huokuu vaivattomuutta ja helppoutta, jota moni tämän luokan auton ostava varmasti arvostaa.Kaikkiaan Sandero tarjoaa aavistuksen aiempaa paremman paketin liikkumis- ja kuljetustarpeiden hoitamiseen. Pieni hiomattomuus heijastaa hintaa, mutta ei ihminen lopulta juuri enempää tarvitsekaan.Teksti ja kuvat: Henri Posa Dacia Sandero TCe 90 aut Comfort Hinta alkaen 16 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 320 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, portaaton vaihteisto, etuveto. Teho 67 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 142 Nm (8750 r/min) Vääntö 142 Nm (8750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,4 s Huippunopeus 169 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4088 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2604 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 585 kg Euro NCAP 2 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!