8.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Sandero on perusauto, jonka automaattivaihteisto on mielenkiintoinen ässä hihassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Sandero opettaa autoilun perusteet automaattisesti. Hyvää: hinta, tilat. Huonoa: lievä koruttomuus. Renaultin edullisemman brändin tuotteet lähtevät liikkeelle autoilun perusteista, ja kaikista ylimääräisistä hienosteluista on luovuttu edullista hintaa tavoiteltaessa. Siksi Dacia Sandero TCe 90 aut yllättää vaihteistollaan.Kerrataan kuitenkin ensin ne perusteet. Hiljattain julkaistu kolmannen sukupolven Sandero on viisiovinen viistoperä, joka tarjoaa hintaluokassaan erinomaiset tilat. Se todella yhdistelee kalliimman autoluokan koon edullisempaan hintaan sieltä täältä hieman tinkimällä. Kuljettaja käy paikoilleen mukavasti. Taakse mahtuu kaksi aikuista parantuneiden takatilojen myötä, vaikka polvitilaa ei ole vieläkään yhtään liikaa. Tavaratilan vetoisuus on nyt 328 litraa, mutta nostokynnys on harmittavan reilu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikilla mausteillaOhjaamo on kieltämättä askeettinen, mutta täysin toimiva. Silti se on ottanut laatuvaikutelmassa ison harppauksen, ja tuntuukin nyt varsin tavanomaiselta tämän luokan edustajalta.Koeajoyksilöön oli ladottu lähes 2 000 euron edestä kaikkia mahdollisia herkkuja – kuten navigaattori – kalleimman varustetason päälle, mikä nostaa hinnan yli 18 000 euroon. Puhelimen peilaus Android Auto ja Apple CarPlay -toimintojen kautta tulee Comfort-varustelun mukana, ja se riittäisi älypuhelinta käyttäville oikein hyvin.Ajaminen paljastaa Sanderon hintaluokan. Tosin hieman yllättäen rengasmelu, joka on kaupunkinopeuksissa korkeahko, ei nouse korvia särkeväksi edes moottoritiellä.Alustan toiminta ei ole erityisen hienostunutta: se yhdistelee kaarteissa kallistelua muualla esiintyvään lievään jämäkkyyteen. Pintakovuutta ei kuitenkaan tunnu, mistä voi ainakin osin kiittää kooltaan pienehköjä ja profiililtaan korkeita renkaita.Portaatonta ylivertaisuuttaMoottorina toimii 1,0-litrainen ahdettu kolmisylinterinen, jonka 67 kilowatin (90 hv) teho riittää juuri ja juuri tämän luokan autoon. Kyseessä on ainoa saatavilla oleva moottorivaihtoehto Suomessa. Mielenkiintoisesti voimanlähteen vääntöä on rajoitettu automaattivaihteisessa 142 newtonmetrin lukemaan, mikä on 18 Nm manuaalivaihteisia vähemmän.Mainittu CVT-vaihteisto on hyvin mielenkiintoinen portaaton uutuus. Auto pyrkii esimerkiksi loikkaamaan liikkeelle ensimmäisen metrin moottorin käynnistysautomatiikan avittamana, kun jarrupoljinta nostetaan. Kuminauhamaisuutta ei esiinny, mutta toisinaan vaihteisto hieman haparoi.Kyseessä on siitä huolimatta täysin ylivertainen kokemus edullisissa autoissa yleisesti käytettyihin robottivaihteistoihin verrattuna. Automaattivaihteinen Sandero huokuu vaivattomuutta ja helppoutta, jota moni tämän luokan auton ostava varmasti arvostaa.Kaikkiaan Sandero tarjoaa aavistuksen aiempaa paremman paketin liikkumis- ja kuljetustarpeiden hoitamiseen. Pieni hiomattomuus heijastaa hintaa, mutta ei ihminen lopulta juuri enempää tarvitsekaan.Teksti ja kuvat: Henri Posa Dacia Sandero TCe 90 aut Comfort Hinta alkaen 16 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 320 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, portaaton vaihteisto, etuveto. Teho 67 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 142 Nm (8750 r/min) Vääntö 142 Nm (8750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,4 s Huippunopeus 169 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4088 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2604 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 585 kg Euro NCAP 2 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous