3.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Sandero Stepway TCe90 Easy-R – ei hinnalla millä hyvänsä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se on vain auto. Hyvää: Tilat, varustelu, edullisuus Huonoa: etuistuimet, ajoasento, huojuva käytös. Olisi helppo haukkua Dacia Sandero Stepway Easy-R:ää. Harmahtavan sisustan materiaalit kopsahtelevat koputellessa, istuimesta taas pehmeyttä löytyy siinä määrin, ettei sivu- tai reisituesta juuri voi puhua. Ajoasentokaan ei mairittele. Joko ohjauspyörä jää kauas, tai sitten ajetaan polvet koukussa. Ohjauspyörä sinänsä istuu käteen ja verhoilu on laadukasta nahkaa, mutta hivenen tahmea tuntuma vaatii tottumista.Tottumista vaatii myös Easy-R -vaihteisto, jonka eräs matkustaja vinoili soveltuvan lähinnä pitkiin moottoritiesiirtymiin. Kieltämättä robotisoidun manuaalivaihteiston ensivaihdot hämmentävät. Auto lähtee kiihtymään vaivatta 90 turbohevosen voimin, kunnes laukka tökkää… ja meno jatkuu seuraavalla vaihteella. Sitten tökkää uusiksi. Vaihde vaihtuu. Ja taas jatketaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHinta ennen kaikkeaEnnen kuin Sandero Stepwaystä välittyy murheellinen kuva, lienee syytä mainita auton maksavan 15 993 euroa. Summa sisältää noin 800 euroa maksavan Easy-R -vaihteiston lisäksi lisävarustelistalta valitun peruutuskameran, metallivärin ja sähköiset takalasinnostimet. Ilmastointi, navigaattori, vakionopeudensäädin ja takapuskurin pysäköintitutka ovat toki sellaisia varusteita, joista Stepwayssä ei tarvitse maksaa lisää – ne kuuluvat hintaan.Daciassa on puutteensa, mutta tässä hintaluokassa ne hyväksyy. Ei vajaan 16 000 euron tilavan perheauton tarvitse mukautua täydellisesti kuljettajan ympärille, kyllä kuljettajaltakin voi odottaa sopeutumista. Parin päivän ajelun jälkeen vaihteiston nykäyksiä osaa jo odottaa. Kevyt ja oikein ajoitettu kaasunnosto auttaa, vaihde vaihtuu ja matka jatkuu. Jos tämä ei käy, voi kaupasta etsiä lisärahalla paremmin itselleen sopivaa vastinetta. Sitä kyllä on tarjolla, eikä hintakattoa juuri löydy.Hienosäädön puutettaAivan kaikkia Dacian oikkuja ei voi laittaa hinnan piikkiin. Neljä senttiä tavallisesta Sanderosta korotettu Stepway muuttuu vauhdin myötä hieman huteraksi. Auto vaeltelee urissa, eikä se aina tiedä, totellako kuskia vai tuulenpuuskaa. Alusta on perustoimiva. Perustutina kantautuu läpi, mutta keskikokoiset töyssyt suodattuvat hyvin. Isoissa kuopissa hintaluokka muistuu mieleen jousituksen tärähtäen äänekkäästi.Renaultilta lainattu 0,9-litrainen kolmisylinterinen turbomoottori liikuttaa Daciaa kelvosti, mutta kovin taloudellisesta puurtajasta ei ole kyse. Tasaisella matka-ajolla vitosella alkavat lukemat voivat olla mahdollisia, mutta kuormituksen kasvaessa esimerkiksi nopeudenmuutoksissa alkaa pikkumoottorille bensiini maistua, eikä seitsemällä alkavat lukemat ole mahdottomia.Oikeastaan Dacia Sandero Stepwayn ulkonäkö kuvaa autoa poikkeuksellisen hyvin. Hieman vanhahtava perusmuoto kertoo auton hintaluokan tuomista rasitteista, mutta uudistettu keulailme dustermaisine maskeineen ja ajovaloineen tuo veijarimaista pirteyttä. Se kuvaa positiivisuutta, joka autosta kaikkine hienoisine puutteineen kuitenkin välittyy. Lopulta kyse on kuitenkin vain autosta.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Roman Razinkov Dacia Sandero Stepway TCe90 Easy-R Hinta alkaen 13 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 15 993 € Moottori Bensiinimoottori 898 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 5-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 66 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 168 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4080 mm, leveys 1757 mm, korkeus 1533 mm, akseliväli 2589 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti