3.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Sandero Stepway TCe90 Easy-R – ei hinnalla millä hyvänsä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se on vain auto. Hyvää: Tilat, varustelu, edullisuus Huonoa: etuistuimet, ajoasento, huojuva käytös. Olisi helppo haukkua Dacia Sandero Stepway Easy-R:ää. Harmahtavan sisustan materiaalit kopsahtelevat koputellessa, istuimesta taas pehmeyttä löytyy siinä määrin, ettei sivu- tai reisituesta juuri voi puhua. Ajoasentokaan ei mairittele. Joko ohjauspyörä jää kauas, tai sitten ajetaan polvet koukussa. Ohjauspyörä sinänsä istuu käteen ja verhoilu on laadukasta nahkaa, mutta hivenen tahmea tuntuma vaatii tottumista.Tottumista vaatii myös Easy-R -vaihteisto, jonka eräs matkustaja vinoili soveltuvan lähinnä pitkiin moottoritiesiirtymiin. Kieltämättä robotisoidun manuaalivaihteiston ensivaihdot hämmentävät. Auto lähtee kiihtymään vaivatta 90 turbohevosen voimin, kunnes laukka tökkää… ja meno jatkuu seuraavalla vaihteella. Sitten tökkää uusiksi. Vaihde vaihtuu. Ja taas jatketaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHinta ennen kaikkeaEnnen kuin Sandero Stepwaystä välittyy murheellinen kuva, lienee syytä mainita auton maksavan 15 993 euroa. Summa sisältää noin 800 euroa maksavan Easy-R -vaihteiston lisäksi lisävarustelistalta valitun peruutuskameran, metallivärin ja sähköiset takalasinnostimet. Ilmastointi, navigaattori, vakionopeudensäädin ja takapuskurin pysäköintitutka ovat toki sellaisia varusteita, joista Stepwayssä ei tarvitse maksaa lisää – ne kuuluvat hintaan.Daciassa on puutteensa, mutta tässä hintaluokassa ne hyväksyy. Ei vajaan 16 000 euron tilavan perheauton tarvitse mukautua täydellisesti kuljettajan ympärille, kyllä kuljettajaltakin voi odottaa sopeutumista. Parin päivän ajelun jälkeen vaihteiston nykäyksiä osaa jo odottaa. Kevyt ja oikein ajoitettu kaasunnosto auttaa, vaihde vaihtuu ja matka jatkuu. Jos tämä ei käy, voi kaupasta etsiä lisärahalla paremmin itselleen sopivaa vastinetta. Sitä kyllä on tarjolla, eikä hintakattoa juuri löydy.Hienosäädön puutettaAivan kaikkia Dacian oikkuja ei voi laittaa hinnan piikkiin. Neljä senttiä tavallisesta Sanderosta korotettu Stepway muuttuu vauhdin myötä hieman huteraksi. Auto vaeltelee urissa, eikä se aina tiedä, totellako kuskia vai tuulenpuuskaa. Alusta on perustoimiva. Perustutina kantautuu läpi, mutta keskikokoiset töyssyt suodattuvat hyvin. Isoissa kuopissa hintaluokka muistuu mieleen jousituksen tärähtäen äänekkäästi.Renaultilta lainattu 0,9-litrainen kolmisylinterinen turbomoottori liikuttaa Daciaa kelvosti, mutta kovin taloudellisesta puurtajasta ei ole kyse. Tasaisella matka-ajolla vitosella alkavat lukemat voivat olla mahdollisia, mutta kuormituksen kasvaessa esimerkiksi nopeudenmuutoksissa alkaa pikkumoottorille bensiini maistua, eikä seitsemällä alkavat lukemat ole mahdottomia.Oikeastaan Dacia Sandero Stepwayn ulkonäkö kuvaa autoa poikkeuksellisen hyvin. Hieman vanhahtava perusmuoto kertoo auton hintaluokan tuomista rasitteista, mutta uudistettu keulailme dustermaisine maskeineen ja ajovaloineen tuo veijarimaista pirteyttä. Se kuvaa positiivisuutta, joka autosta kaikkine hienoisine puutteineen kuitenkin välittyy. Lopulta kyse on kuitenkin vain autosta.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Roman Razinkov Dacia Sandero Stepway TCe90 Easy-R Hinta alkaen 13 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 15 993 € Moottori Bensiinimoottori 898 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 5-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 66 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 168 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4080 mm, leveys 1757 mm, korkeus 1533 mm, akseliväli 2589 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin