23.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: DS 7 E-tense 360 4×4 Plug-in Hybrid – Ranskalainen vaihtoehto valioluokan katumaasturiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 7 joko valloittaa tai ärsyttää erilaisuudellaan tosikkojen saksalaisten kilpailijoiden rinnalla. Hyvää: mukavuus, tilat, suorituskyky, varustelu Huonoa: paino, kulutus, mittaristo DS 7 on uusiutunut kevyesti viisi vuotta ensiesittelynsä jälkeen, Crossback on jätetty pois mallinimestä, mutta on sillä mittaa siltikin. Maskiin ja puskureihin on saatu terävämpi ilme pokkauksia uudelleen veistelemällä. Uudet ledpikseli-ajovalot vaikuttavat myös valoteholtaan parantuneilta. Takavalot ovat aiempaa matalammat viirut, leveästi aukeava takaluukku itsessään on edelleen massiivinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaksua nahkaa ja hulppea varusteluSisällä huippuversiossa on nahkaa entistä runsaammin myös kojelaudassa. Sekä virtuaalimittaristossa että kosketusnäytössä on uusi grafiikka. Toiminnot ovat entistä nopeampia, mutta edelleen totuttelua vaativien valikoiden takana. Lämmitystäkin säädetään kosketusnäytön kautta.Mittaristonäkymiä on tarjolla toinen toistaan näyttävämpiä, mutta ilman varsinaista personointimahdollisuutta. Näkymissä on keskitytty salmiakkikuviointiin, mutta nopeusviisaria, kierroslukua, moottorin lämpöä tai hetkellistä kulutusta ei saa näkyviin lainkaan.Uutta on infrapunakameraa käyttävä hämäränäyttö, joka löytää heijastimettomat kulkijat pimeydestä ja sumusta. Sen soisi kuitenkin heijastuvan ennemmin tuulilasinäyttöön, huonoimmassa näkyvyydessä mittaristoon vilkuilu jää vähemmälle.Muutoin DS 7 on kutakuinkin ennallaan. Perusasiat ovat kunnossa, tilaa on runsaasti ja istuma-asento on luonteva. Ovet aukeavat alahelmaan asti, eli housunpuntteja likaavia kynnyksiä ei jää. Pisimmät kuskit haluavat laskea istuimen alimpaan asentoonsa, tällöin takamatkaajien varpaat eivät enää sovi istuimen alle.Tavaratila on kookas, mutta selkänoja kaadettuna tilaan jää kynnys. Latausjohdolle on kolo pohjan alla. Takaluukku jää avattuna harmillisesti otsan korkeudelle.Tehokas lataushybridi nelivedollaDS 7:n kaikki voimalinjat ovat tästedes lataushybridejä 1,6-litraisella pakokaasuahdetulla bensiinimoottorilla. Ajetussa räyhäkimmässä nelivetoisessa versiossa polttomoottorin teho on 147 kW (200 hv), sitä avustaa etuakselilla 81 kW (110 hv) ja taka-akselilla 83 kW (113 hv) sähkömoottorit. Käytettävissä oleva yhteisteho on 265 kW (360 hv). Kiihtyvyyslukema 5,6 s on urheiluautoluokkaa, talvikelissä suorituskyvystä saa vain aavistuksen.Hybridijärjestelmä vaihtelee voimanlähdettä muutoin huomaamattomasti, mutta liukkaalla se voi säikäyttää. Nimittäin sähköajo tapahtuu takavedolla ja vasta polttomoottorin käynnistyminen kytkee nelivedon. Pitämällä ajotilavalinnan sportilla lipsahduksista pääsee eroon.Kahden tonnin paino ja rutka teho vaativat veronsa. Jo nollakelissä sähköä kuluu 25 kWh/100km, joten sähköinen toimintamatka jää 50 kilometriin. Akun lataus kestää kaksi tuntia. Akun tyhjennyttyä bensiiniä palaa yli 8 l/100km, kilpailijoista löytyy nuukempia.Ajaminen DS 7:lla on ristiriitainen kokemus. Tehoa ja suorituskykyä on roimasti, mutta korkea maasturimainen olemus ja kevyt ohjaus sopivat paremmin rauhalliseen taajamapyörittelyyn. Sitä paitsi eikö ranskalaiseen tyyliin kuuluisi paremmin ylivertainen mukavuus? Iskunvaimennus säätyy tietä skannaavan kameran avulla oivasti, mutta hienostuneempaa pehmeyttä ja äänettömyyttä jää vielä kaipaamaan.Alla pyörivät 35-profiilin 21-tuumaiset nastarenkaat parantavat ulkonäköä ja hivenen ajettavuuttakin, mutta toisenlainen rengastus voisi olla askel mukavampaan ja hiljaisempaan suuntaan.Teksti ja kuvat Petri Munukka DS 7 E-tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business Automaatt Hinta alkaen 59 288 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 596 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, lataushybridi, neliveto Vääntö (520 r/min) Vääntö (520 r/min) Akku Akku brutto/netto 14,2 / 12,9 kWh Toimintamatka 58 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 265 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,8 (yhd.) CO2-päästöt 40 g/km Mitat pituus 4593 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2738 mm Tavaratila: 555 l Omamassa: 1986 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 1200 kg Muu tieto Lataus Type 2: 6,6 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 v. / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!