27.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: DS 9 E-tense 4×4 360 Plug-in Hybrid – matalan auton korkea muoti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 9 tuo tieteisfiktioharrastajalle mieleen avaruusaseman, mutta autopuolella kyseessä on ranskalaisen tyylimerkin lippulaiva. Iso sedan tuo hyvällä tavalla mieleen Peugeotin ja Citroënin historian. Hyvää: mukavuus, tyyli, yksityiskohdat. Huonoa: lataushybridien hinnoittelu. Periaatteessa DS:n ei pitäisi kaivata enää esittelyä, mutta lyhyenä kertauksena Citroënin malliversioina 2009 aloittanut ranskalaismerkki siirtyi omaksi täysmerkikseen 2015. Merkin ajatuksena on tarjota tyyliä ja premium-elementtejä sisarmerkkeihin verrattuna. Oletettavasti merkki pitää lokeronsa myös Stellantis-merkkijengissä. tsenäistymisen jälkeen DS on pyrkinyt rakentamaan omaa mallistoa, jonka kehittely on edennyt hiukan verkkaisesti. Nyt vuorossa on jopa hiukan yllättäen DS 9, joka on iso sedan hiukan premiumimpaa ranskalaisautoa etsiville.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy“Se lausutaan berline”Ranskalainen iso sedan on autotyyppi, jolla on sitkeä fanikerho, mutta pieni ja innokas kannattajajoukko ei vielä yksin myy autoja. Mitä DS 9 sitten tarjoaa automarkkinoille? DS:n keulamaskista huolimatta melko rauhallisesti muotoiltu 9 antaa vahvan ensivaikutelman jopa asuntolainaharmaana. Valojen designissa näkyvät kristallihenkiset yksityiskohdat, jotka ovat tuttuja sisarmalleista. Takana vilkut on nostettu ylös takalasin viereen, viitaten alkuperäiseen Citroën DS:ään. Porrasperämallisen auton tavaratila on 510 litraa, joskin tila kutistuu joillain mukavuusvarusteilla 473 litraan. Sisällä teemana on muhkeus, sillä istuinten voimakas muotoilu ja keskikorkea keskitunneli jakavat etuistuinpaikat selkeästi omiksi tiloikseen. Tilaa on takanakin ruhtinaallisesti varsinkin reunapaikoilla. Ministeriautoluokkaan DS 9 ei aivan yllä, mutta auto soveltuu selvästi kyydityksiin. Jopa kartturin istuimen siirtely onnistuu sähköisesti takapenkiltä. Opera Rouge Rubis -sisätilateema näyttää viininpunaisine nahkoineen upealta ja tuntuu luokassaan hyvältä. Kuviointien ja ompeleiden yksityiskohtia voi ihailla useampaankin kertaan ja kojelaudassa keskipaikan on vallannut B.R.M:n kello. Tietoviihdejärjestelmien osalta DS 9:n pitkä julkistus näkyy, sillä muutamat sisarmallit ovat saaneet jo uudemman polven järjestelmät. Digimittariston osalta ero ei ole suuri, joskin osa näyttävistä animaatioista viivyttää viestin toimittamista. 12-tuumaisissa näytöissä DS on hakenut jälleen omaa tyyliän tuttujen salmiakkivinoruutujen muodossa. Tietoviihdejärjestelmällä tulee toimeen, mutta uudempia sisarmalleja ei kannata pälyillä liiaksi. LataamiskynnysLiikkeessä DS 9 on miellyttävä luotsattava. Performance Line -varustetaso pitäisi periaatetasolla kieltää koko DS:n mallistosta, sillä autoissa ei ole kyse suorituskyvystä paikoin komeista hevosvoimista huolimatta. Lataushybridivoimalinjalla tehoa on riittävästi vaivatomaan liikkumiseen ja yksi akullinen riitti sekalaisella koelenkillä noin 45 kilometrin sähköajoon. Äänetön sähkö sopii auton luonteeseen hyvin, vaikka bensiinimoottorikaan ei mylvi matalilla kierroksilla. Automaattivaihteisto hoitaa työnsä hyvin, mutta ei erinomaisesti.Voimalinjan ominaisuudet ovat tuttuja PSA:n muista lataushybrideistä, eli nelivedossa taka-akseli luottaa sähkömoottoriin. Lataamisessa käytössä on vain yksi vaihe, rajoittaen sopivien 7,4 kW -latauspaikkojen löytymistä. Parhaimmillaan lataaminen tyhjästä täyteen tapahtuu noin tunti 45 minuutissa ja suko-latauksella aikaa kannattaa varata seitsemän tuntia. Koska auton sukupuussa kummittelee alkuperäinen iso kissa, on DS 9:llä tietty maine kannettavana taikamatto-osastolla. Kameraohjattu iskunvaimennus reagoi epätasaisuuksiin hyvin, joten kulku on mukavaa, mutta auto ei jää myöskään heilumaan. DS on löytänyt hyvän tasapainon trendikkään pintanapakkuuden ja löllöpehmeyden välistä. Ohjausta voi luonnehtia enimmäkseen harmittomaksi.Maailman tapahtumista johtuen DS 9:n saapuminen on viivästynyt jonkin verran. Toinen erikoisuus on lataushybridiversioiden hinnoittelu pelkkää bensiiniversiota merkittävästi kalliimmaksi. Kun bensiiniversion hinnat alkavat 53 015 eurosta, on vastaava lataushybridiversio 62 422 euroa. Nelivetomalleina DS 9:n hinnat ovat 80 000 euron molemmin puolin, jolloin myös kilpakumppaneita etsitään eri tasolta.Toisaalta DS 9 tarjoaa selkeän vaihtoehdon perinteisille premium-sedaneille ja on kaikkien etu, että markkinoilta löytyy vaihtoehtoja. Jos DS:n ero muihin PSA-ryhmän tuotteisiin on malliston alaoksilla hiukan häilyvä, näyttävät DS 7 Crossback ja DS 9 selkeästi mistä merkissä on kyse.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaKoeajo: DS 9 tajoaa premiumia, mutta myös hinta on sen mukainen Koeajo: DS 7 Crossback E-Tense 4×4 PHEV EAT8 tarjoaa ranskalaista eleganssia sähköistettynä Koeajo: DS 4 kilpailee saksalaisia vastaan omilla vahvuuksillaan Koeajo: DS 3 Crossback E-Tense on autona hyvä ja sähköautona kelvollinen, mutta hinnalle on vaikea löytää perusteluita DS 9 E-tense 4x4 360 Plug-in Hybrid Rivoli+ Hinta alkaen 80 020 € Koeajetun auton hinta varusteineen 86 903 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 597 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Teho 147 kW (200 hv), 600 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku Sähkömoottorit 81 + 83 kW. Akuston teoreettinen energiasisältö 11,9 kWh. Lataus 7,4 kW (1x32A). Toimintamatka 51 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 265 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,8 (yhd.) CO2-päästöt 41 g/km Mitat pituus 4934 mm, leveys 1932 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2895 mm Tavaratila: 510 l Omamassa: 1909 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta