27.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: DS 9 E-tense 4×4 360 Plug-in Hybrid – matalan auton korkea muoti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 9 tuo tieteisfiktioharrastajalle mieleen avaruusaseman, mutta autopuolella kyseessä on ranskalaisen tyylimerkin lippulaiva. Iso sedan tuo hyvällä tavalla mieleen Peugeotin ja Citroënin historian. Hyvää: mukavuus, tyyli, yksityiskohdat. Huonoa: lataushybridien hinnoittelu. Periaatteessa DS:n ei pitäisi kaivata enää esittelyä, mutta lyhyenä kertauksena Citroënin malliversioina 2009 aloittanut ranskalaismerkki siirtyi omaksi täysmerkikseen 2015. Merkin ajatuksena on tarjota tyyliä ja premium-elementtejä sisarmerkkeihin verrattuna. Oletettavasti merkki pitää lokeronsa myös Stellantis-merkkijengissä. tsenäistymisen jälkeen DS on pyrkinyt rakentamaan omaa mallistoa, jonka kehittely on edennyt hiukan verkkaisesti. Nyt vuorossa on jopa hiukan yllättäen DS 9, joka on iso sedan hiukan premiumimpaa ranskalaisautoa etsiville. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy “Se lausutaan berline” Ranskalainen iso sedan on autotyyppi, jolla on sitkeä fanikerho, mutta pieni ja innokas kannattajajoukko ei vielä yksin myy autoja. Mitä DS 9 sitten tarjoaa automarkkinoille? DS:n keulamaskista huolimatta melko rauhallisesti muotoiltu 9 antaa vahvan ensivaikutelman jopa asuntolainaharmaana. Valojen designissa näkyvät kristallihenkiset yksityiskohdat, jotka ovat tuttuja sisarmalleista. Takana vilkut on nostettu ylös takalasin viereen, viitaten alkuperäiseen Citroën DS:ään. Porrasperämallisen auton tavaratila on 510 litraa, joskin tila kutistuu joillain mukavuusvarusteilla 473 litraan. Sisällä teemana on muhkeus, sillä istuinten voimakas muotoilu ja keskikorkea keskitunneli jakavat etuistuinpaikat selkeästi omiksi tiloikseen. Tilaa on takanakin ruhtinaallisesti varsinkin reunapaikoilla. Ministeriautoluokkaan DS 9 ei aivan yllä, mutta auto soveltuu selvästi kyydityksiin. Jopa kartturin istuimen siirtely onnistuu sähköisesti takapenkiltä. Opera Rouge Rubis -sisätilateema näyttää viininpunaisine nahkoineen upealta ja tuntuu luokassaan hyvältä. Kuviointien ja ompeleiden yksityiskohtia voi ihailla useampaankin kertaan ja kojelaudassa keskipaikan on vallannut B.R.M:n kello. Tietoviihdejärjestelmien osalta DS 9:n pitkä julkistus näkyy, sillä muutamat sisarmallit ovat saaneet jo uudemman polven järjestelmät. Digimittariston osalta ero ei ole suuri, joskin osa näyttävistä animaatioista viivyttää viestin toimittamista. 12-tuumaisissa näytöissä DS on hakenut jälleen omaa tyyliän tuttujen salmiakkivinoruutujen muodossa. Tietoviihdejärjestelmällä tulee toimeen, mutta uudempia sisarmalleja ei kannata pälyillä liiaksi. Lataamiskynnys Liikkeessä DS 9 on miellyttävä luotsattava. Performance Line -varustetaso pitäisi periaatetasolla kieltää koko DS:n mallistosta, sillä autoissa ei ole kyse suorituskyvystä paikoin komeista hevosvoimista huolimatta. Lataushybridivoimalinjalla tehoa on riittävästi vaivatomaan liikkumiseen ja yksi akullinen riitti sekalaisella koelenkillä noin 45 kilometrin sähköajoon. Äänetön sähkö sopii auton luonteeseen hyvin, vaikka bensiinimoottorikaan ei mylvi matalilla kierroksilla. Automaattivaihteisto hoitaa työnsä hyvin, mutta ei erinomaisesti. Voimalinjan ominaisuudet ovat tuttuja PSA:n muista lataushybrideistä, eli nelivedossa taka-akseli luottaa sähkömoottoriin. Lataamisessa käytössä on vain yksi vaihe, rajoittaen sopivien 7,4 kW -latauspaikkojen löytymistä. Parhaimmillaan lataaminen tyhjästä täyteen tapahtuu noin tunti 45 minuutissa ja suko-latauksella aikaa kannattaa varata seitsemän tuntia. Koska auton sukupuussa kummittelee alkuperäinen iso kissa, on DS 9:llä tietty maine kannettavana taikamatto-osastolla. Kameraohjattu iskunvaimennus reagoi epätasaisuuksiin hyvin, joten kulku on mukavaa, mutta auto ei jää myöskään heilumaan. DS on löytänyt hyvän tasapainon trendikkään pintanapakkuuden ja löllöpehmeyden välistä. Ohjausta voi luonnehtia enimmäkseen harmittomaksi. Maailman tapahtumista johtuen DS 9:n saapuminen on viivästynyt jonkin verran. Toinen erikoisuus on lataushybridiversioiden hinnoittelu pelkkää bensiiniversiota merkittävästi kalliimmaksi. Kun bensiiniversion hinnat alkavat 53 015 eurosta, on vastaava lataushybridiversio 62 422 euroa. Nelivetomalleina DS 9:n hinnat ovat 80 000 euron molemmin puolin, jolloin myös kilpakumppaneita etsitään eri tasolta. Toisaalta DS 9 tarjoaa selkeän vaihtoehdon perinteisille premium-sedaneille ja on kaikkien etu, että markkinoilta löytyy vaihtoehtoja. Jos DS:n ero muihin PSA-ryhmän tuotteisiin on malliston alaoksilla hiukan häilyvä, näyttävät DS 7 Crossback ja DS 9 selkeästi mistä merkissä on kyse. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lisää aiheesta Koeajo: DS 9 tajoaa premiumia, mutta myös hinta on sen mukainen Koeajo: DS 7 Crossback E-Tense 4×4 PHEV EAT8 tarjoaa ranskalaista eleganssia sähköistettynä Koeajo: DS 4 kilpailee saksalaisia vastaan omilla vahvuuksillaan Koeajo: DS 3 Crossback E-Tense on autona hyvä ja sähköautona kelvollinen, mutta hinnalle on vaikea löytää perusteluita DS 9 E-tense 4x4 360 Plug-in Hybrid Rivoli+ Hinta alkaen 80 020 € Koeajetun auton hinta varusteineen 86 903 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 597 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Teho 147 kW (200 hv), 600 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku Sähkömoottorit 81 + 83 kW. Akuston teoreettinen energiasisältö 11,9 kWh. Lataus 7,4 kW (1x32A). Toimintamatka 51 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 265 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,8 (yhd.) CO2-päästöt 41 g/km Mitat pituus 4934 mm, leveys 1932 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2895 mm Tavaratila: 510 l Omamassa: 1909 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?