21.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ducati Streetfighter V4 on nakupyörien tehokuningas, joka pistää kuskin reagointinopeuden koetukselle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Markkinoiden tehokkain nakupyörä, Ducati Streetfighter V4, sai kylkiinsä siivet, jotka painavat 270 km/h nopeudessa keulaa alas 28 kilon voimalla. Hyvää: suorituskyky, keveys, ulkonäkö. Huonoa: takasylinterien lepuutustoiminnon kulmikkuus, ajotietokoneen ylioptimistiset kulutuslukemat, pakoputken läppäventtiilin vaikutus moottorijarrutuksen määrään. Ducati Streetfighter V4 on käytännössä katteista riisuttu Panigale V4. Leveämpi ja korkeampi ohjaustanko sekä uudelleen sijoitetut jalkatapit palvelevat paremmin katuajoa. Moottori on muuten sama kuin 214-hevosvoimaisessa Panigalessa, mutta muuttuvapituuksisten imusuppiloiden puuttuminen tasaa huipputehon 208 hevosvoimaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupunkiajossa sivistynytNakupyörien uusi tehokuningas on kaupungissa yllättävän säyseä ajettava. Matalilla kierroksilla moottori tottelee nöyrästi ja nykimättä. Tuntuu kuin alla olisi selvästi pienempitehoinen laite. Kun neula nousee yli 8 000 kierroksen, muuttuu moottorin luonne täysin. Tehon kasvaessa tunne on kuin tetris-pelin loppuvaiheessa palikoiden tipahdellessa yhä nopeampaan ja nopeampaan tahtiin; tietää mitä pitäisi tehdä, mutta oma reagointinopeus ei vain riitä.Mutkissa Streetfighter V4 on kevyt ja helppo ajettava. Jokaisen kurvin jälkeen tuntuu, että paljon kovempaakin olisi voinut ajaa. Helpomman ajoasennon ansiosta moni motoristi onkin tällä pyörällä moottoriradalla nopeampi kuin täysverisellä katetulla sporttipyörällä.V2-tyyppinen äänimaailmaEpätasainen sytytysjako saa veenelosen kuulostamaan lähes V2-moottorilta. Ykkösvaihteella voi hyvin ajella liikenteen seassa 60 kilometrin tuntinopeutta tai kakkosella 80–90 km/h -vauhtia, eikä moottori kuulosta vielä huutavan korkeilla kierroksilla. Samaan aikaan ihmetyttää, miten italialaisvalmistaja saa näin raa´at äänet hyväksytettyä viranomaisilla.Yli 200 hevosvoiman tarjoaman suorituskyvyn hyödyntäminen onnistuu vain nojaamalla monipuolisiin elektronisiin ajoavustimiin. Säädettävä pituus- ja sivuttaissuuntainen luistonesto, keulimisenesto sekä kaarre-ABS-jarrut kuuluvat vakiovarustukseen, kuten myös lähtöavustin sekä molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteenvaihdon mahdollistava markkinoiden sujuvatoimisin quickshifter.Kuljettaja voi säätää moottorijarrutuksen voimakkuutta ja valita haluamansa tehokartan. Lisäksi akseliväli on venytetty 1 488 millimetriin, mikä rauhoittaa pyörän käytöstä.Elektroniikka toimii hienosti lukuun ottamatta paria pientä asiaa. Pakoputken läppäventtiilin sulkeutuminen ja avautuminen muuttaa moottorijarrutuksen määrää, mikä häiritsee ajamista.Taaempien sylinterien lepuutustoiminto tyhjäkäynnillä saa moottorin stumppaamaan lievästi liikkeelle lähdettäessä. Lisäksi todellinen kulutus on jopa 40 prosenttia suurempi kuin ajotietokoneen näyttämä lukema. Pieniä parannuskohteita on siis jätetty tuleville mallivuosille.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Ducati Streetfighter V4 Hinta alkaen 26 700 € Moottori Bensiinimoottori 1 103 cm³, 90-asteinen V4-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 153 kW (208 hv), 12750 r/min Vääntö 123 Nm (11500 r/min) Vääntö 123 Nm (11500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 845 mm, paino tankattuna 201 kg, akseliväli 1 488 mm, tankin tilavuus 16 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 200/60 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin