21.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ducati Streetfighter V4 on nakupyörien tehokuningas, joka pistää kuskin reagointinopeuden koetukselle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Markkinoiden tehokkain nakupyörä, Ducati Streetfighter V4, sai kylkiinsä siivet, jotka painavat 270 km/h nopeudessa keulaa alas 28 kilon voimalla. Hyvää: suorituskyky, keveys, ulkonäkö. Huonoa: takasylinterien lepuutustoiminnon kulmikkuus, ajotietokoneen ylioptimistiset kulutuslukemat, pakoputken läppäventtiilin vaikutus moottorijarrutuksen määrään. Ducati Streetfighter V4 on käytännössä katteista riisuttu Panigale V4. Leveämpi ja korkeampi ohjaustanko sekä uudelleen sijoitetut jalkatapit palvelevat paremmin katuajoa. Moottori on muuten sama kuin 214-hevosvoimaisessa Panigalessa, mutta muuttuvapituuksisten imusuppiloiden puuttuminen tasaa huipputehon 208 hevosvoimaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupunkiajossa sivistynytNakupyörien uusi tehokuningas on kaupungissa yllättävän säyseä ajettava. Matalilla kierroksilla moottori tottelee nöyrästi ja nykimättä. Tuntuu kuin alla olisi selvästi pienempitehoinen laite. Kun neula nousee yli 8 000 kierroksen, muuttuu moottorin luonne täysin. Tehon kasvaessa tunne on kuin tetris-pelin loppuvaiheessa palikoiden tipahdellessa yhä nopeampaan ja nopeampaan tahtiin; tietää mitä pitäisi tehdä, mutta oma reagointinopeus ei vain riitä.Mutkissa Streetfighter V4 on kevyt ja helppo ajettava. Jokaisen kurvin jälkeen tuntuu, että paljon kovempaakin olisi voinut ajaa. Helpomman ajoasennon ansiosta moni motoristi onkin tällä pyörällä moottoriradalla nopeampi kuin täysverisellä katetulla sporttipyörällä.V2-tyyppinen äänimaailmaEpätasainen sytytysjako saa veenelosen kuulostamaan lähes V2-moottorilta. Ykkösvaihteella voi hyvin ajella liikenteen seassa 60 kilometrin tuntinopeutta tai kakkosella 80–90 km/h -vauhtia, eikä moottori kuulosta vielä huutavan korkeilla kierroksilla. Samaan aikaan ihmetyttää, miten italialaisvalmistaja saa näin raa´at äänet hyväksytettyä viranomaisilla.Yli 200 hevosvoiman tarjoaman suorituskyvyn hyödyntäminen onnistuu vain nojaamalla monipuolisiin elektronisiin ajoavustimiin. Säädettävä pituus- ja sivuttaissuuntainen luistonesto, keulimisenesto sekä kaarre-ABS-jarrut kuuluvat vakiovarustukseen, kuten myös lähtöavustin sekä molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteenvaihdon mahdollistava markkinoiden sujuvatoimisin quickshifter.Kuljettaja voi säätää moottorijarrutuksen voimakkuutta ja valita haluamansa tehokartan. Lisäksi akseliväli on venytetty 1 488 millimetriin, mikä rauhoittaa pyörän käytöstä.Elektroniikka toimii hienosti lukuun ottamatta paria pientä asiaa. Pakoputken läppäventtiilin sulkeutuminen ja avautuminen muuttaa moottorijarrutuksen määrää, mikä häiritsee ajamista.Taaempien sylinterien lepuutustoiminto tyhjäkäynnillä saa moottorin stumppaamaan lievästi liikkeelle lähdettäessä. Lisäksi todellinen kulutus on jopa 40 prosenttia suurempi kuin ajotietokoneen näyttämä lukema. Pieniä parannuskohteita on siis jätetty tuleville mallivuosille.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Ducati Streetfighter V4 Hinta alkaen 26 700 € Moottori Bensiinimoottori 1 103 cm³, 90-asteinen V4-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 153 kW (208 hv), 12750 r/min Vääntö 123 Nm (11500 r/min) Vääntö 123 Nm (11500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 845 mm, paino tankattuna 201 kg, akseliväli 1 488 mm, tankin tilavuus 16 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 200/60 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – ruusuja ja risuja testin puoliväliin 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan