21.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ducati Streetfighter V4 on nakupyörien tehokuningas, joka pistää kuskin reagointinopeuden koetukselle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Markkinoiden tehokkain nakupyörä, Ducati Streetfighter V4, sai kylkiinsä siivet, jotka painavat 270 km/h nopeudessa keulaa alas 28 kilon voimalla. Hyvää: suorituskyky, keveys, ulkonäkö. Huonoa: takasylinterien lepuutustoiminnon kulmikkuus, ajotietokoneen ylioptimistiset kulutuslukemat, pakoputken läppäventtiilin vaikutus moottorijarrutuksen määrään. Ducati Streetfighter V4 on käytännössä katteista riisuttu Panigale V4. Leveämpi ja korkeampi ohjaustanko sekä uudelleen sijoitetut jalkatapit palvelevat paremmin katuajoa. Moottori on muuten sama kuin 214-hevosvoimaisessa Panigalessa, mutta muuttuvapituuksisten imusuppiloiden puuttuminen tasaa huipputehon 208 hevosvoimaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaupunkiajossa sivistynyt Nakupyörien uusi tehokuningas on kaupungissa yllättävän säyseä ajettava. Matalilla kierroksilla moottori tottelee nöyrästi ja nykimättä. Tuntuu kuin alla olisi selvästi pienempitehoinen laite. Kun neula nousee yli 8 000 kierroksen, muuttuu moottorin luonne täysin. Tehon kasvaessa tunne on kuin tetris-pelin loppuvaiheessa palikoiden tipahdellessa yhä nopeampaan ja nopeampaan tahtiin; tietää mitä pitäisi tehdä, mutta oma reagointinopeus ei vain riitä. Mutkissa Streetfighter V4 on kevyt ja helppo ajettava. Jokaisen kurvin jälkeen tuntuu, että paljon kovempaakin olisi voinut ajaa. Helpomman ajoasennon ansiosta moni motoristi onkin tällä pyörällä moottoriradalla nopeampi kuin täysverisellä katetulla sporttipyörällä. V2-tyyppinen äänimaailma Epätasainen sytytysjako saa veenelosen kuulostamaan lähes V2-moottorilta. Ykkösvaihteella voi hyvin ajella liikenteen seassa 60 kilometrin tuntinopeutta tai kakkosella 80–90 km/h -vauhtia, eikä moottori kuulosta vielä huutavan korkeilla kierroksilla. Samaan aikaan ihmetyttää, miten italialaisvalmistaja saa näin raa´at äänet hyväksytettyä viranomaisilla. Yli 200 hevosvoiman tarjoaman suorituskyvyn hyödyntäminen onnistuu vain nojaamalla monipuolisiin elektronisiin ajoavustimiin. Säädettävä pituus- ja sivuttaissuuntainen luistonesto, keulimisenesto sekä kaarre-ABS-jarrut kuuluvat vakiovarustukseen, kuten myös lähtöavustin sekä molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteenvaihdon mahdollistava markkinoiden sujuvatoimisin quickshifter. Kuljettaja voi säätää moottorijarrutuksen voimakkuutta ja valita haluamansa tehokartan. Lisäksi akseliväli on venytetty 1 488 millimetriin, mikä rauhoittaa pyörän käytöstä. Elektroniikka toimii hienosti lukuun ottamatta paria pientä asiaa. Pakoputken läppäventtiilin sulkeutuminen ja avautuminen muuttaa moottorijarrutuksen määrää, mikä häiritsee ajamista. Taaempien sylinterien lepuutustoiminto tyhjäkäynnillä saa moottorin stumppaamaan lievästi liikkeelle lähdettäessä. Lisäksi todellinen kulutus on jopa 40 prosenttia suurempi kuin ajotietokoneen näyttämä lukema. Pieniä parannuskohteita on siis jätetty tuleville mallivuosille. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Ducati Streetfighter V4 Hinta alkaen 26 700 € Moottori Bensiinimoottori 1 103 cm³, 90-asteinen V4-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 153 kW (208 hv), 12750 r/min Vääntö 123 Nm (11500 r/min) Vääntö 123 Nm (11500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 845 mm, paino tankattuna 201 kg, akseliväli 1 488 mm, tankin tilavuus 16 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 200/60 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe