25.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: E-urheilullinen – Zero SR/F Premium Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullinen Zero SR/F Premium -sähkömoottoripyörä haastaa kiihtyvyydessä jo perinteiset sporttipyörät. Hyvää: suorituskyky, ulkonäkö. Huonoa: autoveron osuus hinnassa, ohut tuntuma kaarreajossa. Sähkömoottoripyörän suunnittelussa joudutaan tasapainoilemaan akkujen painon, suorituskyvyn ja toimintamatkan kesken. Zero on löytänyt hyvän tasapainon näiden ominaisuuksien välille uudessa Zero SR/F -mallissaan. Kiihtyvyys on lähes tehokkaimpien sporttipyörien luokkaa. Huippunopeus on rajoitettu 200 kilometriin tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaatii totutteluaSähkömoottoripyörän kiihtyvyyden ja nopeuden arviointi on äänettömyyden ja vaihteettomuuden takia hankalaa. Vaikka painoa on 1 000-kuutioisen nakupyörän verran, pyörivien massojen vähäisyys korostuu mutkaan ajettaessa. Tuntuma on yhtä ”ohut” kuin ajaisi mutkaan perinteisellä moottoripyörällä kytkin pohjassa. Kun Zeroon tottuu, se on kuitenkin hauska kumppani mutkateille ja taajama-ajoon.Täysin säädettävä jousitus toimii napakan urheilullisesti olematta liian pintakova. Jarrut tulevat yllättäen kiinalaiselta J-Juanilta. Ennakkoluulot kannattaa heittää romukoppaan, sillä kaksi sormea riittää etujarrun käyttöön kaikissa tilanteissa, ja tuntumakin on kohdallaan. ABS-jarrut huomioivat myös pyörän sivuttaiskallistuksen.Sopii pienikokoiselleMatalasta istuinkorkeudesta johtuen kuljettaja istuu ”pyörän sisällä”, ja polvikulma on jyrkkä. Pienikokoisille kuljettajille tämä on plussaa, kun taas isommat kuljettajat kaipaavat suurempaa istuinkorkeutta. Mittaristo on selkeä ja näyttää luotettavasti jäljellä olevan ajomatkan. Mittariston käyttöliittymä on yllättävän kankea siihen nähden, että toimintoja on suhteellisen vähän.Premium-version ostaja saa kolmentuhannen euron lisähinnan vastineeksi kahvanlämmittimet, ilmanohjaimen ajovalon päälle, alumiiniset tangonpäät ja tärkeimpänä nopeamman latausjärjestelmän. Kun perusmallin akkujen lataus tyhjästä täydeksi kestää 4,5 tuntia, vie se Premiumissa vain 2,5 tuntia. Ajomatkaksi yhdellä latauksella ilmoitetaan taajamassa 259 ja maantiellä 158 kilometriä. Niihin pääseminen edellyttää säästeliästä ajotyyliä.Harmillisesti sähkömoottoripyörien hinnassa on mukana myös autoveroa, joka Zeron kohdalla on 3 233 euroa. Korkean hinnan vastineeksi saa urheilullisen ja tyylikkään moottoripyörän, jossa perinteisen tankin paikalla on säilytystila pikkutavaroille.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Zero SR/F Premium Hinta alkaen 28 123 € Moottori Sähkömoottori ilmajäähdytteinen kestomagneettimoottori, kytkimetön suoraveto hihnalla. Teho 82 kW (110 hv), 5000 r/min Vääntö 190 Nm Vääntö 190 Nm Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 787 mm, paino 226 kg, akseliväli 1 450 mm. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti