25.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: E-urheilullinen – Zero SR/F Premium Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullinen Zero SR/F Premium -sähkömoottoripyörä haastaa kiihtyvyydessä jo perinteiset sporttipyörät. Hyvää: suorituskyky, ulkonäkö. Huonoa: autoveron osuus hinnassa, ohut tuntuma kaarreajossa. Sähkömoottoripyörän suunnittelussa joudutaan tasapainoilemaan akkujen painon, suorituskyvyn ja toimintamatkan kesken. Zero on löytänyt hyvän tasapainon näiden ominaisuuksien välille uudessa Zero SR/F -mallissaan. Kiihtyvyys on lähes tehokkaimpien sporttipyörien luokkaa. Huippunopeus on rajoitettu 200 kilometriin tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaatii totutteluaSähkömoottoripyörän kiihtyvyyden ja nopeuden arviointi on äänettömyyden ja vaihteettomuuden takia hankalaa. Vaikka painoa on 1 000-kuutioisen nakupyörän verran, pyörivien massojen vähäisyys korostuu mutkaan ajettaessa. Tuntuma on yhtä ”ohut” kuin ajaisi mutkaan perinteisellä moottoripyörällä kytkin pohjassa. Kun Zeroon tottuu, se on kuitenkin hauska kumppani mutkateille ja taajama-ajoon.Täysin säädettävä jousitus toimii napakan urheilullisesti olematta liian pintakova. Jarrut tulevat yllättäen kiinalaiselta J-Juanilta. Ennakkoluulot kannattaa heittää romukoppaan, sillä kaksi sormea riittää etujarrun käyttöön kaikissa tilanteissa, ja tuntumakin on kohdallaan. ABS-jarrut huomioivat myös pyörän sivuttaiskallistuksen.Sopii pienikokoiselleMatalasta istuinkorkeudesta johtuen kuljettaja istuu ”pyörän sisällä”, ja polvikulma on jyrkkä. Pienikokoisille kuljettajille tämä on plussaa, kun taas isommat kuljettajat kaipaavat suurempaa istuinkorkeutta. Mittaristo on selkeä ja näyttää luotettavasti jäljellä olevan ajomatkan. Mittariston käyttöliittymä on yllättävän kankea siihen nähden, että toimintoja on suhteellisen vähän.Premium-version ostaja saa kolmentuhannen euron lisähinnan vastineeksi kahvanlämmittimet, ilmanohjaimen ajovalon päälle, alumiiniset tangonpäät ja tärkeimpänä nopeamman latausjärjestelmän. Kun perusmallin akkujen lataus tyhjästä täydeksi kestää 4,5 tuntia, vie se Premiumissa vain 2,5 tuntia. Ajomatkaksi yhdellä latauksella ilmoitetaan taajamassa 259 ja maantiellä 158 kilometriä. Niihin pääseminen edellyttää säästeliästä ajotyyliä.Harmillisesti sähkömoottoripyörien hinnassa on mukana myös autoveroa, joka Zeron kohdalla on 3 233 euroa. Korkean hinnan vastineeksi saa urheilullisen ja tyylikkään moottoripyörän, jossa perinteisen tankin paikalla on säilytystila pikkutavaroille.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Zero SR/F Premium Hinta alkaen 28 123 € Moottori Sähkömoottori ilmajäähdytteinen kestomagneettimoottori, kytkimetön suoraveto hihnalla. Teho 82 kW (110 hv), 5000 r/min Vääntö 190 Nm Vääntö 190 Nm Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 787 mm, paino 226 kg, akseliväli 1 450 mm. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous