25.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: E-urheilullinen – Zero SR/F Premium Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullinen Zero SR/F Premium -sähkömoottoripyörä haastaa kiihtyvyydessä jo perinteiset sporttipyörät. Hyvää: suorituskyky, ulkonäkö. Huonoa: autoveron osuus hinnassa, ohut tuntuma kaarreajossa. Sähkömoottoripyörän suunnittelussa joudutaan tasapainoilemaan akkujen painon, suorituskyvyn ja toimintamatkan kesken. Zero on löytänyt hyvän tasapainon näiden ominaisuuksien välille uudessa Zero SR/F -mallissaan. Kiihtyvyys on lähes tehokkaimpien sporttipyörien luokkaa. Huippunopeus on rajoitettu 200 kilometriin tunnissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaatii totuttelua Sähkömoottoripyörän kiihtyvyyden ja nopeuden arviointi on äänettömyyden ja vaihteettomuuden takia hankalaa. Vaikka painoa on 1 000-kuutioisen nakupyörän verran, pyörivien massojen vähäisyys korostuu mutkaan ajettaessa. Tuntuma on yhtä ”ohut” kuin ajaisi mutkaan perinteisellä moottoripyörällä kytkin pohjassa. Kun Zeroon tottuu, se on kuitenkin hauska kumppani mutkateille ja taajama-ajoon. Täysin säädettävä jousitus toimii napakan urheilullisesti olematta liian pintakova. Jarrut tulevat yllättäen kiinalaiselta J-Juanilta. Ennakkoluulot kannattaa heittää romukoppaan, sillä kaksi sormea riittää etujarrun käyttöön kaikissa tilanteissa, ja tuntumakin on kohdallaan. ABS-jarrut huomioivat myös pyörän sivuttaiskallistuksen. Sopii pienikokoiselle Matalasta istuinkorkeudesta johtuen kuljettaja istuu ”pyörän sisällä”, ja polvikulma on jyrkkä. Pienikokoisille kuljettajille tämä on plussaa, kun taas isommat kuljettajat kaipaavat suurempaa istuinkorkeutta. Mittaristo on selkeä ja näyttää luotettavasti jäljellä olevan ajomatkan. Mittariston käyttöliittymä on yllättävän kankea siihen nähden, että toimintoja on suhteellisen vähän. Premium-version ostaja saa kolmentuhannen euron lisähinnan vastineeksi kahvanlämmittimet, ilmanohjaimen ajovalon päälle, alumiiniset tangonpäät ja tärkeimpänä nopeamman latausjärjestelmän. Kun perusmallin akkujen lataus tyhjästä täydeksi kestää 4,5 tuntia, vie se Premiumissa vain 2,5 tuntia. Ajomatkaksi yhdellä latauksella ilmoitetaan taajamassa 259 ja maantiellä 158 kilometriä. Niihin pääseminen edellyttää säästeliästä ajotyyliä. Harmillisesti sähkömoottoripyörien hinnassa on mukana myös autoveroa, joka Zeron kohdalla on 3 233 euroa. Korkean hinnan vastineeksi saa urheilullisen ja tyylikkään moottoripyörän, jossa perinteisen tankin paikalla on säilytystila pikkutavaroille. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Zero SR/F Premium Hinta alkaen 28 123 € Moottori Sähkömoottori ilmajäähdytteinen kestomagneettimoottori, kytkimetön suoraveto hihnalla. Teho 82 kW (110 hv), 5000 r/min Vääntö 190 Nm Vääntö 190 Nm Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 787 mm, paino 226 kg, akseliväli 1 450 mm. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe