21.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ei mikään replikantti – Nissan BladeGlider Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan BladeGlider saattaa jäljitellä saman nimistä konseptiautoa, mutta ajettava prototyyppi on ihan toinen juttu. Maailma on väärällään erilaisia konseptiautoja, joista ei kuulla niiden lyhyen aktiiviuran jälkeen paljoakaan. Nissan BladeGliderilla oli ainekset päätyä juuri tällaiseksi päivänkorennoksi. Tokion kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 2013 esitelty konsepti herätti kyllä kiinnostusta, mutta harva uskoi, että sähköisestä maakiiturista kuullaan enää toiste.Positiivinen palaute herätti kuitenkin Nissanin kiinnostuksen, joka lyöttäytyi yhteen Williamsin Advanced Engineering -osaston kanssa. Tuloksena oli showkaunottaren sijaan kaksi ajokelpoista BladeGlideria, jotka Nissan esitteli loppuvuodesta 2016. Laite ennätti jopa brittiohjelma Top Gearin kokeiltavaksi sarjan uuden miehityksen voimin. Tuolloin se vakuutti trendikkään driftaus-ajotilansa vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin tieteiselokuvastaDriftaamisesta ei kuitenkaan ollut tietoa Goodwoodin vanhalla moottoriradalla. Entisajan standardien mukaan rakennettu nopea lentokenttärata oli rohkea valinta harvinaisen autokaksikon ajattamiseen yhdessä Nissanin muun ratakaluston kanssa.Nissan BladeGlider on saanut aerodynaamisen ulkomuotonsa hiukan DeltaWing- ja Nissan ZEOD RC -kilpureiden hengessä. Etuakselin raideväli on huomattavan lyhyt, mutta perää kohti tilaa on yllättävän paljon. BladeGliderissa se on mahdollistanut jopa kaksi paikkaa matkustajille kuljettajan takaviistoissa, joten kolmipaikkainen istuinjärjestys muistuttaa McLaren F1 -katuautoa. Samaan henkeen kuuluvat myös takareunasta saranoidut saksiovet. Varsinaista kattoa ei ole, mutta lasit nousevat korkealle ja päätä suojaa turvakaari. Tehoa autossa on pyöreät 200 kilowattia eli 268 hevosvoimaa. Tarkkaan ottaen voimanlähteinä on kaksi 130 kW sähkömoottoria, yksi per takarengas. Vääntöä on 707 newtonmetriä ja BladeGlider kiihtyy 0–100 km/h riittävän nopeasti, “alle 5 sekunnissa”. Litiumioniakustonista puhtia irtoaa Nissanin mukaan "220 kW" ja erikoislaturilla lataus hoituu kuulemma 45 minuutissa.Huippunopeutta aerodynaaminen sukkula kelaa “yli 190 km/h”. Nissan ja Williams ovat ympäripyöreitä autojen tarkasta suorituskyvystä. Painoa BladeGliderilla on 1 300 kilogrammaa. Mitat koostuvat ihailtavasti tasalukemista: pituutta on 4 300 mm, leveyttä 1 850 mm, korkeutta 1 300 mm ja akseliväli on 2 800 mm.“Koita olla romuttamatta”Uskaliaasti ajovuorot on järjestetty siten, että ensin on vuorossa oma ajohuki, jonka jälkeen Nissanin ammattikuljettaja näyttää, mihin auto oikein pystyy. Evästyksenä on leikkisästi lausuttu kommentti siitä, että “noin miljoonan” maksaavia prototyyppejä ei ehkä kannata romuttaa.Keskipaikalle kipuaminen ei ole erityisen eleganttia, mutta ajoasento on mahtava. Kilpahenkinen rattinäyttö ja Ritari Ässän perilliseltä näyttävä mittaristo kertovat valtavan määrän tietoa, josta vain osa on tarpeellista yhden kierroksen rata-ajoa varten. Sivupeilien virkaa hoitavat pienet kameranäytöt.Aiemmin ajetun Nismo GT-R:n jälkeen kiihtyvyys ei ole tähtitieteellistä, mutta ehdottomasti riittävää. Veto on tasaista aina kävelyvauhdista huippunopeuteen saakka. Avoimen katon ja maltillisesti vonkuvan voimalinjan yhdistelmänä kokemus on erikoinen, kuin istuisi steroideja napsineessa golf-kärryssä. Yllätys meinaa olla melkoinen, sillä polkimet eivät olekaan linjassa istuimen kanssa, joten jarrupoljin löytyy vasta toisella yrityksellä!Onneksi mutkaan saavuttaessa BladeGliderin matala rakenne tekee pesäeron viheriöiden kulkupeliin. Ohjaus on terävä eikä auto kallistele lainkaan. Ajolinjaa voi tiukentaa lähes surutta vaikka kesken mutkan. Sukkula sopii erinomaisesti rata-ajoon ja ajoharjoitteluun, tällä olisi hyvä hioa ajolinjat sulaviksi. Takasuoralla Nissan BladeGlider ennättää kelata noin 180 km/h ennen kuin auton menohalut yksinkertaisesti hiipuvat.Mutkia matkassaOman ajovuoron jälkeen on ammattilaisen aika näyttää mallia. Autoon tutustuneen on helpompi jättää jarrutukset myöhemmäksi, kääntää jyrkemmin ja kiihdyttää aiemmin. Puolivälissä rataa kuljettaja tempaisee auton sladiin ehkä tahallaan, ehkä leikillään. BladeGlider protestoi akustoon viittaavalla virhekoodilla.Hellerajaa hipova kesäpäivä on koitunut molemmille BladeGlidereille liian kovaksi haasteeksi tehokkaista jäähydytysjärjestelmistä huolimatta. Prototyypiltä sen voi ymmärtää, mutta ei yllätä, että Nissan ei aio tuoda erikoista ajoneuvoa sarjatuotantoon. Valmistaja kuitenkin lupaili muistavansa konseptin ideat vielä myöhemmin 2020-luvulla. Myös hauska ajettavuus on yksi Intelligent Mobilityn teemoista.Nissan BladeGlider on uniikki elämys. Vaikka eleetön voimalinja jättää sydämen hiukan kylmäksi, ei kokonaisuutta voi kuin ihastella. Vanha moottorirata ja puhtaasti ajamiseen suunniteltu tulevaisuuden ratalelu ovat erinomainen yhdistelmä. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Nissan, Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta