21.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ei mikään replikantti – Nissan BladeGlider Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan BladeGlider saattaa jäljitellä saman nimistä konseptiautoa, mutta ajettava prototyyppi on ihan toinen juttu. Maailma on väärällään erilaisia konseptiautoja, joista ei kuulla niiden lyhyen aktiiviuran jälkeen paljoakaan. Nissan BladeGliderilla oli ainekset päätyä juuri tällaiseksi päivänkorennoksi. Tokion kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 2013 esitelty konsepti herätti kyllä kiinnostusta, mutta harva uskoi, että sähköisestä maakiiturista kuullaan enää toiste.Positiivinen palaute herätti kuitenkin Nissanin kiinnostuksen, joka lyöttäytyi yhteen Williamsin Advanced Engineering -osaston kanssa. Tuloksena oli showkaunottaren sijaan kaksi ajokelpoista BladeGlideria, jotka Nissan esitteli loppuvuodesta 2016. Laite ennätti jopa brittiohjelma Top Gearin kokeiltavaksi sarjan uuden miehityksen voimin. Tuolloin se vakuutti trendikkään driftaus-ajotilansa vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin tieteiselokuvastaDriftaamisesta ei kuitenkaan ollut tietoa Goodwoodin vanhalla moottoriradalla. Entisajan standardien mukaan rakennettu nopea lentokenttärata oli rohkea valinta harvinaisen autokaksikon ajattamiseen yhdessä Nissanin muun ratakaluston kanssa.Nissan BladeGlider on saanut aerodynaamisen ulkomuotonsa hiukan DeltaWing- ja Nissan ZEOD RC -kilpureiden hengessä. Etuakselin raideväli on huomattavan lyhyt, mutta perää kohti tilaa on yllättävän paljon. BladeGliderissa se on mahdollistanut jopa kaksi paikkaa matkustajille kuljettajan takaviistoissa, joten kolmipaikkainen istuinjärjestys muistuttaa McLaren F1 -katuautoa. Samaan henkeen kuuluvat myös takareunasta saranoidut saksiovet. Varsinaista kattoa ei ole, mutta lasit nousevat korkealle ja päätä suojaa turvakaari. Tehoa autossa on pyöreät 200 kilowattia eli 268 hevosvoimaa. Tarkkaan ottaen voimanlähteinä on kaksi 130 kW sähkömoottoria, yksi per takarengas. Vääntöä on 707 newtonmetriä ja BladeGlider kiihtyy 0–100 km/h riittävän nopeasti, “alle 5 sekunnissa”. Litiumioniakustonista puhtia irtoaa Nissanin mukaan "220 kW" ja erikoislaturilla lataus hoituu kuulemma 45 minuutissa.Huippunopeutta aerodynaaminen sukkula kelaa “yli 190 km/h”. Nissan ja Williams ovat ympäripyöreitä autojen tarkasta suorituskyvystä. Painoa BladeGliderilla on 1 300 kilogrammaa. Mitat koostuvat ihailtavasti tasalukemista: pituutta on 4 300 mm, leveyttä 1 850 mm, korkeutta 1 300 mm ja akseliväli on 2 800 mm.“Koita olla romuttamatta”Uskaliaasti ajovuorot on järjestetty siten, että ensin on vuorossa oma ajohuki, jonka jälkeen Nissanin ammattikuljettaja näyttää, mihin auto oikein pystyy. Evästyksenä on leikkisästi lausuttu kommentti siitä, että “noin miljoonan” maksaavia prototyyppejä ei ehkä kannata romuttaa.Keskipaikalle kipuaminen ei ole erityisen eleganttia, mutta ajoasento on mahtava. Kilpahenkinen rattinäyttö ja Ritari Ässän perilliseltä näyttävä mittaristo kertovat valtavan määrän tietoa, josta vain osa on tarpeellista yhden kierroksen rata-ajoa varten. Sivupeilien virkaa hoitavat pienet kameranäytöt.Aiemmin ajetun Nismo GT-R:n jälkeen kiihtyvyys ei ole tähtitieteellistä, mutta ehdottomasti riittävää. Veto on tasaista aina kävelyvauhdista huippunopeuteen saakka. Avoimen katon ja maltillisesti vonkuvan voimalinjan yhdistelmänä kokemus on erikoinen, kuin istuisi steroideja napsineessa golf-kärryssä. Yllätys meinaa olla melkoinen, sillä polkimet eivät olekaan linjassa istuimen kanssa, joten jarrupoljin löytyy vasta toisella yrityksellä!Onneksi mutkaan saavuttaessa BladeGliderin matala rakenne tekee pesäeron viheriöiden kulkupeliin. Ohjaus on terävä eikä auto kallistele lainkaan. Ajolinjaa voi tiukentaa lähes surutta vaikka kesken mutkan. Sukkula sopii erinomaisesti rata-ajoon ja ajoharjoitteluun, tällä olisi hyvä hioa ajolinjat sulaviksi. Takasuoralla Nissan BladeGlider ennättää kelata noin 180 km/h ennen kuin auton menohalut yksinkertaisesti hiipuvat.Mutkia matkassaOman ajovuoron jälkeen on ammattilaisen aika näyttää mallia. Autoon tutustuneen on helpompi jättää jarrutukset myöhemmäksi, kääntää jyrkemmin ja kiihdyttää aiemmin. Puolivälissä rataa kuljettaja tempaisee auton sladiin ehkä tahallaan, ehkä leikillään. BladeGlider protestoi akustoon viittaavalla virhekoodilla.Hellerajaa hipova kesäpäivä on koitunut molemmille BladeGlidereille liian kovaksi haasteeksi tehokkaista jäähydytysjärjestelmistä huolimatta. Prototyypiltä sen voi ymmärtää, mutta ei yllätä, että Nissan ei aio tuoda erikoista ajoneuvoa sarjatuotantoon. Valmistaja kuitenkin lupaili muistavansa konseptin ideat vielä myöhemmin 2020-luvulla. Myös hauska ajettavuus on yksi Intelligent Mobilityn teemoista.Nissan BladeGlider on uniikki elämys. Vaikka eleetön voimalinja jättää sydämen hiukan kylmäksi, ei kokonaisuutta voi kuin ihastella. Vanha moottorirata ja puhtaasti ajamiseen suunniteltu tulevaisuuden ratalelu ovat erinomainen yhdistelmä. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Nissan, Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa